Misslyckad eller lyckad affär

Vi som håller på med veteranfordon gör ibland affärer enligt metoder som kanske inte alltid är vanliga inom affärsvärlden normalt. Många gånger utgår man ifrån att man kan lita på motparten till 100%. I de flesta fall så är det också så när det är entusiaster som gör olika slags affärer. Det kanske är överenskommelser via telefon eller mail som görs utan att man vet vem motparten är. Det fungerar oftast också bra här i Norden. Det är många gånger det är bytesaffärer utan att pengar är inblandade, vilket kan kännas bra för alla parter.
Men hur gör man sedan när man sett till att motparten fått den överenskomna varan, men när man inte får något från motparten trots både muntliga och skriftliga påminnelser som är helt vänliga och sakliga?
Jag har gjort en sådan affär med en som antagligen har lite mera "töjbart" samvete än vad som är normalt i dessa kretsar. Det är lång tid sedan och jag har påminnt personen flera gånger, senast med brev, men inget händer. Det är ekonomiskt en bagatell, men av princip borde man stå för det man lovat, eller om man inte kan det åtminstone på något sett komma överens om hur man skall göra.
Men hur gör man sedan när man sett till att motparten fått den överenskomna varan, men när man inte får något från motparten trots både muntliga och skriftliga påminnelser som är helt vänliga och sakliga?
Jag har gjort en sådan affär med en som antagligen har lite mera "töjbart" samvete än vad som är normalt i dessa kretsar. Det är lång tid sedan och jag har påminnt personen flera gånger, senast med brev, men inget händer. Det är ekonomiskt en bagatell, men av princip borde man stå för det man lovat, eller om man inte kan det åtminstone på något sett komma överens om hur man skall göra.