Sida 1 av 1

Repmöte

InläggPostat: 26 feb 2008, 22:16
av Stellan
Det kanske är tur att ungdomarna inte gör repmöte nu för tiden. Var kronan fann alla vrak har jag ingen aning om, men det verkar som om de gjorde som vi gör...letar i skogen :lol:

Den här hade vi på ett repmöte -78 eller -79
Bild

InläggPostat: 27 feb 2008, 23:40
av Stellan
Samma repmöte, första dagen och rejält kallt...och bromssystmet har frusit. Service i den blå hallen var enda alternativet för att få fart på öket :P

Bild

LB 76:an finns kar idag, fast med andra färger :wink:

/Stellan

Re: Repmöte

InläggPostat: 28 feb 2008, 21:03
av Anders Ason
Stellan skrev:Det kanske är tur att ungdomarna inte gör repmöte nu för tiden. Var kronan fann alla vrak har jag ingen aning om, men det verkar som om de gjorde som vi gör...letar i skogen :lol:


    Jag gjorde repmöte i 12 år! D v s var tidigare anställd i Flygvapnet. Jobbade med drift, underhåll, modifieringar och utbildade på markradarstationer. I den vevan genomgick jag förarutbildnng på den fyrhjulsdrivna VIKINGEN. Kanske inte för att det var direkt nödvändigt men det var kul- bilen var ju ny då. Våra äldsta radarfordon var inköpta från England och monterade på 3-axliga GMC-chassier som lämnades kvar när kriget tog slut. De allra äldsta fordonen var dock radiobussarna. 90 hkr bensinare med kraftuttag för en stor generator. Högsta tillåtna hastighet var 40 km/tim (har en sådan skylt kvar!). Gaspedalen satt i mitten d v s mellan broms o koppling! (kanske var därför man inte fick köra fortare?) :D

    Kanske det var likadana som de "viita bussarna"? Vore kul om det var så för då har jag också kört samma buss! Hur är det Stellan var sitter gasen?

    /Anders

InläggPostat: 28 feb 2008, 21:23
av Stellan
I och med att jag var mekaniker med specialutbildning på ett ingenjörsförband så har jag varit inne på fyra repmöten. Norrland är härligt på vintern :)

De äldsta bilarna vi hade var Scania-Vabis L36, så -60 talarna levde kvar länge. Men bandschaktarna var några år äldre...vi bytte startmotorn till startmotorn på en D4 från 1956 på ett av mötena :!:

Jag har ju mest sysslat med gamla volvolastbilar, men inte ens den från 1928 har gaspedalen i mitten. Undrar om inte det var ett amerikanskt påfund. Vita bussen är en LV 127 från 1940, en rak sexa med toppventiler och 90 hästkrafter...och gaspedalen längst till höger.

/Stellan

Re: Repmöte

InläggPostat: 01 mar 2008, 00:39
av arnfinn
Anders Ason skrev:
    Gaspedalen satt i mitten d v s mellan broms o koppling! (kanske var därför man inte fick köra fortare?) :D

    Kanske det var likadana som de "viita bussarna"? Vore kul om det var så för då har jag också kört samma buss! Hur är det Stellan var sitter gasen?

    /Anders


Dette er interessant, pappa kjørte de vanlige 6x6 gems (sjargong for GMC) i sin tjeneste i 64-65. Men det var altså krigsmodeller. Han forteller at på de bilene var det en pedal i midten, men at den var til å engasjere startinnslaget og at gasspedalen var til høyre. Med dimlysbryteren som også var fotoperert helt til venstre var det altså 5 "pedaler".

Re: Repmöte

InläggPostat: 01 mar 2008, 11:58
av Anders Ason
arnfinn skrev:
Anders Ason skrev:
    Gaspedalen satt i mitten d v s mellan broms o koppling! (kanske var därför man inte fick köra fortare?) :D

    Kanske det var likadana som de "viita bussarna"? Vore kul om det var så för då har jag också kört samma buss! Hur är det Stellan var sitter gasen?

    /Anders


Dette er interessant, pappa kjørte de vanlige 6x6 gems (sjargong for GMC) i sin tjeneste i 64-65. Men det var altså krigsmodeller. Han forteller at på de bilene var det en pedal i midten, men at den var til å engasjere startinnslaget og at gasspedalen var til høyre. Med dimlysbryteren som også var fotoperert helt til venstre var det altså 5 "pedaler".


    Jo det var krigsmodeller vi hade av GMC, surplusmaterial från kriget. Den buss jag avsåg var dock svensk, minns inte om det var VOLVO eller SCANIA, kan nog ta reda på det och den hade gaspedalen i mitten!

    VIKINGen var också konservativ då hel/halvljusomkopplaren satt i golvet på årsmodell 1955. Men så var det även min DODGE Van -85, den bil jag haft längst, i 12 år och dess liv fortsatte efter mig. En annan bil jag haft med extra fotbestyr var en SIMCA 1500 från -60 talet där spolare roch torkare sköttes med en pedal i golvet, dock bara för tillfällig rengöring. Regnade fanns det en knapp på instrumentbrädan (och regnet upphörde :D ).

    /Anders

Re: Repmöte

InläggPostat: 01 mar 2008, 16:55
av Stellan
Anders Ason skrev:VIKINGen var också konservativ då hel/halvljusomkopplaren satt i golvet på årsmodell 1955. Men så var det även min DODGE Van -85, den bil jag haft längst, i 12 år och dess liv fortsatte efter mig. En annan bil jag haft med extra fotbestyr var en SIMCA 1500 från -60 talet där spolare roch torkare sköttes med en pedal i golvet, dock bara för tillfällig rengöring. Regnade fanns det en knapp på instrumentbrädan (och regnet upphörde :D ).

/Anders


F88:an från - 71 som jag körde hade också hel/halvljusomkopplaren i golvet, och luftdriven torkare med intevallhastighet...ibland stod den stilla, och ibland fick den ett spel och slog nästan frivolter över rutan. En slags intervalltorkare alltså :lol:

/Stellan

InläggPostat: 01 mar 2008, 17:21
av peter fra danmark
:lol: :lol: Kender det godt. :lol: Den 88 jeg kørte hos G Gertsenhttp://www.modelbiler.com/index.php?id=3&view=single_thread&cat_uid=7&conf_uid=12&thread_uid=24 havde også luft vindusviskere. Kørte sneplov i 36 timmer en vinter, kunne ikke sóve da jeg kom hjem, hørte lyden hele tiden :lol: :lol: