Sida 1 av 1
mellangas

Postat:
06 feb 2011, 20:26
av LMNsson
Här kommer en otroligt nördig fråga:
Finns det någon annan anledning till att man ger mellangas vid uppväxling än att det ska låta "rätt"?
Rent praktiskt behövdes det väl bara vid nedväxling av osynkad låda med hjälp av dubbeltrampning?
Re: mellangas

Postat:
06 feb 2011, 21:37
av herrstina-
Den enda anledningen skulle möjligen vara att få valuta för det raka röret som ersatt ljuddämparen. Vid uppväxling ska dreven i lådan bromsas upp, är det något man inte åstadkommer genom "mellangas" är det just detta.
Är lådan osynkad och du envisas med att använda frikopplingen när du växlar upp måste du släppa upp frikopplingen när du har friläge i, just för att bromsa hjul och axlar i lådan.
Stina.
Re: mellangas

Postat:
06 feb 2011, 22:21
av LMNsson
Då har det inget med att hålla turbotrycket uppe under växlingen ?
Re: mellangas

Postat:
06 feb 2011, 22:24
av Skandinaven
Jag har kjörd MAN och Centurion tank,- då var det i alla fall en nötvändighet - modsat i Scania & Volvoén.
/Scaniadinavreduktionen
Re: mellangas

Postat:
06 feb 2011, 22:27
av herrstina-
För att hålla upp turbotrycket måste du belasta maskineriet, allt annat är cafésnack.
Stina.
Re: mellangas

Postat:
07 feb 2011, 22:11
av gunnilse
Re: mellangas

Postat:
08 feb 2011, 10:11
av herrstina-
Pedagogisk utbildning, men jag hörde lite skrap!
Stina.
Re: mellangas

Postat:
08 feb 2011, 12:37
av gunnilse
Ytterst lite skrap,, då skall du åka med mig ibland glömmer man av sig

Re: mellangas

Postat:
08 feb 2011, 12:54
av Anders Roger Larsson
Stor bensin-V8

Jag har kört en tung IH med fullt lass och med bensin-V8 en gång. Häftig upplevelse och vilket ljud sen...
Däremot var det dåligt med bromsar
