Sida 1 av 1

SLAB bil(der)

InläggPostat: 25 feb 2008, 21:09
av Anders Ason
Runt 1964 gick jag och pluggade och när jag var ledig körde jag extra på SLAB vid Norra Station i Stockholm. Körde en frambyggd VOLVO och vad jag minns var inte hytten tippbar, fick för mig att det var en förklädd Viking. SLAB hade många sådana bilar både i Stockholm och vad jag tror även i övriga landet,

Jag körde bl a kulturtidskrifter som FIB Aktuellt, Lektyr med flera, från Bonnierhuset på Torsgatan till SJ. Eftersom dessa buntar hade en viss benägenhet att gå sönder vid lastning så fick förarna och berörda en egen liten bunt "studiematerial". Det som dock satte ett visst spår efter sig var inte detta utan att jag var den ende som körde genom den sk treportsbacken (finns inte kvar nu). När jag berättade detta i samband med ett fika blev det alldeles tyst i lokalen. Efter en stund säger någon "de här bilarna är för höga för att gå under där, vi tror dig inte". Ung och kaxig menade jag att vi får väl gå ut o mäta då. Sagt o gjort, vi mätte o mätte och alla bilar hade ungefär samma höjd - utom min som var ca 5 cm lägre!
Av ren o skär tur råkade jag få den bilen vilket gjorde att den fick behålla hytten intakt. :oops:

Har letat mycket efter en bild på de bilarna men dessvärre inte funnit någon än.
Kanske någon av er känner till modellen eller någon bild?

(Som samlarbil var nog inte desssa bilar så intressanta.)

/Anders

InläggPostat: 25 feb 2008, 21:46
av Stellan
Har du kollat på den här länken: http://www.norvinge.se/nostalgi.htm Kolla på SLAB, undrar om inte den bilen du menar finns med där. En väldigt trevlig och välstrukturerad sida med mycket nostalgi :wink:

/Stellan

InläggPostat: 25 feb 2008, 22:35
av Anders Ason
Stellan skrev:Har du kollat på den här länken: http://www.norvinge.se/nostalgi.htm Kolla på SLAB, undrar om inte den bilen du menar finns med där. En väldigt trevlig och välstrukturerad sida med mycket nostalgi :wink:

/Stellan


    Jo, jag har tittat igenom denna utmärkta sida men den biltyp som jag körde hittar jag dock inte. Vid sökning på flera sökmotorer bliev resultatet mycket nagert om SLAB, en organisation som inte sågs med blida ögon av åkarna. SJ skulle hålla sig till spåren!

    Vem sjutton tänkte då på att ta bilder vid den tiden?

    /Anders

InläggPostat: 25 feb 2008, 22:48
av Stellan
Anders Ason skrev:
    Jo, jag har tittat igenom denna utmärkta sida men den biltyp som jag körde hittar jag dock inte. Vid sökning på flera sökmotorer bliev resultatet mycket nagert om SLAB, en organisation som inte sågs med blida ögon av åkarna. SJ skulle hålla sig till spåren!

    Vem sjutton tänkte då på att ta bilder vid den tiden?

    /Anders


Det är med en L3851 Viking på Bosses sida, är bilen du körde någon liknande?

SLAB, GDG och ASG var ju alla tre dotterföretag till SJ, och alla tre är borta idag. SJ finns ju inte heller kvar i sin ursprungliga form, namnet SJ betyder ju inget alls...och SJ AB får absolut inte läsas baklänges, då blir det bara skit :lol:

Jag säger som du...varför tog man inte lite mer kort i sin ungdom, heder åt alla som har gjort det och förgyller vår vardag.

/Stellan

InläggPostat: 25 feb 2008, 23:02
av Lars-Gunnar
:lol: :lol: :lol:

InläggPostat: 26 feb 2008, 00:27
av Lars-Gunnar
Anders, i Christer Olssons bok "Lastbilarna igår och idag"finns en bild av en fin L385CF sedermera L3851 på sid. 100.

Skall försöka beskriva den så målande jag kan.

Bilen har en hytt med ett stort panoramafönster, stora nedre monterade vindrutetorkare, backspeglar med glänsande matt baksida i fönsterhöjd. 2 dörrfönster samt 1 på varsin sida om hytten. Bakrutorna verkar vara 2 delade och går en liten bit runt hörnen. Blinkers på var sida strax under övre listen. Orange positionsljus på bägge sidor "pannan".

Sett rakt framifrån: List under vindrutan ca 2 dm ner som går runt frampartiet och fram till en del av dörren. En liknande list finns lite ovanför insteget och går som list nr 1.

Lätt uppåtböjd rörlucka för vattenpåfyllning mitt i plejset under vindrutan.

Kylaren är finmaskig och påminner mycket om cellerna i en bikupa på håll. Kylare har formen av ett mycket brett V där det är bredare upptill än nere vid basen. 2 paralella breda "utsmyckningar" på kylaren med Volvoemblemet i mitten. Utsmyckningarna syns som om de var kromade men det är de nog inte.

Lyktorna och kylaren bildar liksom en egen enhet förbundna med varandra. Lyktorna har kromade lyktringar. Enkel men kraftig.

Bilen är mörkt grön på hytt och balkar. Lyktorna och kylaren i arrangemang är vitt. Fälgar och stötfångare är röda och chassiet Volvogrått med lufttanken monterad på ramen på förarsidan. Volvomärket är lätt blånerat.

Bilnumret är S1599 och skylten sitter precis på mitten av stötfångaren.

Överlag kan jag säga att den hytt som satt på från fabriken ger ett mycket ljust och luftigt intryck. Och lastbilen själv är mycket vacker att skåda.

Få se nu om du får någon aha-upplevelse när du kalibrerar ovanstående med vad du minns själv av den bil du körde.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 26 feb 2008, 00:47
av arnfinn
Lars-Gunnar skrev:Skall försöka beskriva den så målande jag kan.

...backspeglar med glänsande matt baksida i fönsterhöjd.


Tester du ut om vi er våkne eller :?: :lol: :lol:

Volvo Viking "Top".

InläggPostat: 26 feb 2008, 10:00
av Bo Norvinge
Anders Ason skrev:
    ...men den biltyp som jag körde hittar jag dock inte. Vid sökning på flera sökmotorer bliev resultatet mycket nagert om SLAB...

    /Anders


Är Du HELT SÄKER på att det inte var en sådan här Viking med fast hytt?

Bild
Bilen är fotograferad av Sven Bengtsson och finns publicerad i något Volvosammanhang (VolvoPåVäg?)

Om det inte är denna biltyp måste nog frågan vidare undersökas.

Re: Volvo Viking "Top".

InläggPostat: 26 feb 2008, 13:11
av Anders Ason
Bo Norvinge skrev:Är Du HELT SÄKER på att det inte var en sådan här Viking med fast hytt?

Om det inte är denna biltyp måste nog frågan vidare undersökas.


    Oj,oj va svårt det här var, för det är ju ungefär 45-46 år sedan! Jag får väl svara som barnen, den var grå och ful! Den på bilden är dock riktigt snygg!

    Vad jag bestämt minns var att jag hade Vikingens knepiga växellägen i hjärnan så där behövdes ingen extra förarutbildning, likaså att bilen nog enbart förekom hos SLAB, vad jag vet.

    Någonting säger mig att det inte är bilen på bilden men om några dagar kanske gamla minnesceller har återuppväckts från sin dvala!

    /Anders

Re: Volvo Viking "Top".

InläggPostat: 26 feb 2008, 18:28
av Böll
Inte konstigt att Anders inte minns hur bilen såg ut,han titta väl mest i tidningarna han körde,hehe

InläggPostat: 26 feb 2008, 19:11
av Lars-Gunnar
Bilden som Bo har publicerat är helt annorlunda mot den jag beskrivit. Hytten, kylaren som såg ut som en "sköld" med vingar utbredande åt båda hållen och innesslutande strålkastarna, inget luftintag på sidan. Hytten som jag beskriver hade dörrfönster men dessutom ett extra strax bakom på båda sidor och gav ett mer modernt yttre utseende. Modellen tillverkades till 1962 så det kan vara en uppgraderad hytt som syns på sidan 100.

Och vad gäller vilken som var mest tilltalande kan jag säga att det inte är den på det grå fotot.

Det är knepigt när det är copright på böckers innehåll och bilder. Annars skulle jag skanna av den.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo Viking "Top".

InläggPostat: 26 feb 2008, 19:43
av Anders Ason
Böll skrev:Inte konstigt att Anders inte minns hur bilen såg ut,han titta väl mest i tidningarna han körde,hehe


    Ähum... "studiematerial" var det ju! :D

    Tilläggsinfo om Bonnierhuset på Torsgtan, det är den enda "Pater Noster" hiss jag åkt i och den togs bort för några år sedan.

    /Anders

InläggPostat: 26 feb 2008, 19:44
av Lars-Gunnar
arnfinn skrev:
Lars-Gunnar skrev:Skall försöka beskriva den så målande jag kan.

...backspeglar med glänsande matt baksida i fönsterhöjd.


Tester du ut om vi er våkne eller :?: :lol: :lol:


Ja och också om ni har någon fantasi :wink:

Lars-Gunnar :D