"Märkligt 50-tals bygge..."

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

"Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav Fredrik Klint » 19 jan 2011, 21:17

Tittade på de kuliga bilderna på http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=708 som visar ett mäktigt ekipage. Men det står ingenstans vad det är för något, kanske ingen som vet?
Men på en av bilderna syns reg-nr B1045 som jag kollade upp idag:

Det är faktiskt en Scania-Vabis LS71 Regent från -56! Fem meters axelavstånd (+125cm) och 18 tons totalvikt. Chassi-nr 151008.
F.d. X2385 då den var dragbil uppe i Gävle län, ombyggd 1959 till skåpbil i samband med flytten till Stockholm.

590401: Bröderna Heidmarks Åkeri, Vallentuna
610502: AB Eurotrans, Vallentuna
620614: Lastbilsbolaget Norrort AB, Solna
B1045 > A3776
621108: Firma Expressen Klarahallen, Hägersten
631115: Åkeriägare B U Dahlström, Hägersten
640221: R Dahlström, Hägersten
Sen blir slutet lite luddigt då man dels talar om skrot 640221...
...men också om att den blivit såld(!) 650321 till A Sandbergs Begagnade Bilar, Norrtälje som i sin tur...
"...inkommit 650429 med exportanmälan 650321".

Kan också bidra med att Mercan är en LP315 SZ från -57 :) .
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav Per Thomson » 28 jan 2011, 20:09

Tack för den efterforskningen eller "researchen" som man säger på svengelska!
Ekipaget har beskrivits MIL-tidningen nr 2 (Scania-Vabis) från 1956. Vissa av bilderna har jag fått från en numer avliden kollega som arbetade för Heidmarks Åkeri Vallentuna där jag själv var anställd en kort tid 1964. När jag kom till detta åkeri var bilen redan vidaresåld men jag minns den, dock inte med trailer utan med ett Kässborer-släp som den fick hos Heidmarks.

Bilen beställdes ursprungligen av Hanssons blommor i Hudiksvall och denna trädgårdsmästare fann att han skulle förbättra lönsamheten på sin rörelse avsevärt med rationellare transporter. Vid den tiden var det lite luddiga bestämmelser om vad som gällde för max fordonslängd i olika europeiska länder. Att det gällde en kortare längd för semi-trailer ekipage i vissa länder var det inte helt lätt att få veta, särskilt som inhemska bestämmelser inte alltid behövde efterlevas om det kom ett fordon från främmande land. Bilen hann dock inte göra särskilt många resor till Hanssons trädgårdsanläggningar i Belgien förrän myndigheterna satte stopp för det otroligt fina och påkostade ekipaget. Hansson byggde då om dragbilen med den enorma och komfortabla hytten till "flyttbuss" och körde utan trailer. "Lyxvåningen" kortades av till förmån att få med så mycket blommor som möjligt. Detta är berättat av Hanssons äldsta son som uppmärksammade de bilder jag fick av min bortgångne kollega (Theo Sierdsma) och som har publicerats i Svensk Åkeritidning för snart 10 år sedan. Sonen körde själv denna "buss" tills företaget upphörde och Heidmarks övertog "bussen". Sonen berättade också att han hade leveransfoton från Kässborer vid tiden när ekipaget var nytt och det är dessa foton som visas på Heidmarkssidan.

Något buss-chassie med boggie har aldrig byggts av S-V under 71-tiden utan detta är ett lastbilschassie som modifierats vad avser styrsnäcka med ratt och torpedinstrument. Ombyggnaden av Regent-chassiet utfördes av Kässborer liksom allt karosseriarbete och trailerbygge. Även efter det att Heidmarks tog över "bussen" och ett släp skulle hängas på så blev det av märket Kässborer om än med kapell. Även Heidmarks var med i trädgårdsmästar-branschen vilket förmodligen medförde att de blev etablerade i åkeribranschen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2022, 19:44

Den här tråden har inte rörts sig sedan år 2011 men nu har bilen dykt upp på FB där den vållat lite diskussion. Det vore fel om jag inte här delade med mig av de bilder jag lade in på FB.

Heidmarksbuss.jpg
Foto via FB Jan M Westra. Bilen lastas i Hillegom, Holland.
Heidmarksbuss.jpg (275.09 KiB) Visad 6459 gånger

Theo010.jpg
Theo Sierdsma bakom ratten
Theo010.jpg (267.72 KiB) Visad 6459 gånger

Theo011.jpg
Ursprungligen var bussen gul, i Hansson regi blev den ASG blå med gul rand. Här bilen i ombyggt utförande som flyttbuss med ett 2-axligt Kässbohrersläp.
Theo011.jpg (244.77 KiB) Visad 6459 gånger

Merced008.jpg
Den överblivna trailern erhöll en kort 2-axlig MB dragare med kobinationslängd inom 15 m.
Merced008.jpg (223.4 KiB) Visad 6459 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav Åkarns Kalle » 05 jan 2022, 20:20

Intressant intressant

Här finns nog fler bilder tror jag.......
https://blogg.mittmedia.se/ibackspegeln ... n/page/14/
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav Anders Ason » 05 jan 2022, 21:48

Häftigt och elegant bygge!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav Drängen » 05 jan 2022, 23:25

Åkarns Kalle skrev:Intressant intressant

Här finns nog fler bilder tror jag.......
https://blogg.mittmedia.se/ibackspegeln ... n/page/14/
Kul att läsa om en profil från Hudik. Onekligen ett sjangtilt ekipage han skaffade.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav 30Fredrik » 06 jan 2022, 10:03

Ja ett märkligt ekipage från 50talet som Hanssons Blommor köpte, måste ha kostat en slant för att få detta bygget tillverkat hos KässBorer i Tyskland. Intressant att läsa om denne Hansson, tydligen en gigant inom blombranschen, hade ju även som man kunde läsa om egna växthus i Belgien, så kanske inte så konstigt att han skaffade sej riktiga grejor att transportera med! Synd bara att den inte senare klarade längdgränsen för utrikestransporter ute i Europa! Verkar ju intressant det där med Blomstertransporter och företagsamt folk!! Här i mina hemtrakter(Eskilstuna) fanns det ju en annan välbekant herre vid namn Bengt Nyberg, han började ju lite efter Hansson i Hudik med blommor och blomtransporter tror det var i början av 60talet, det var nämligen han som drev "Buketten" ute i Hyndevad intill vägen som går mot Hjälmaresund och Katrineholm. Bengt Nyberg byggde ju upp ett imperium med blombutiker över hela landet, tror han även hade några i Norge. Anläggningarna(Växthus) i Hyndevad var jättestora växthus som sysselsatte många damer i trakten. Bukettens Volvo F88 dragbilar med skåptrailers, först Gul lackerade med blå text på skåpsidorna var ju en vanlig syn efter vägarna i Sverige, Buketten hade ju blombutiker i nästan alla större städer i Sverige från norr till syd. Många chaufförer från Eskilstuna med omnejd har väl arbetat hos Buketten, vet att grabbarna som körde hos Buketten hade nycklar till butikerna som oftas låg i centrum i städerna och lossningen skedde ju dygnet runt.Bilarna som gick på Norrland hade även avbytare norröver! Ibland kördes det med trailer+ släp! Mot slutet blev bilarna omlackerade i någon lila aktig färg med gul text.Fanns även växthus i Skåne som ägdes av Buketten. Kommer inte ihåg när Buketten upphörde,kanske mot slutet av 70-början av 80talet?? Idag finns anläggningarna fortfarande kvar men många av växthusen är ju ombyggda och det är ett virrvarr av olika typer av förtag som huserar på Bukettens gamla område, men ingen blomsterodling! Skulle vara roligt ifall någon som kört hos Buketten kunde plita ner några rader om tiden på vägen hos Buketten! En sak är ju säker Blomsterodlarna verkar ju ha varit ett driftigt släkte med fina transportfordon. MVH.30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Bengt Nygren och Buketten

Inläggav tommen » 14 jan 2022, 13:43

Buketten-F88:orna finns i ett reportage i Volvo På Väg från slutet av 60-talet, där Bengt Nygren också kort intervjuades om verksamheten, som redan då försiggick 24/7 liksom blombranschen idag. Nygren lät också åt sig själv bygga en för tiden modern och lyxig villa i Hyndevad på 1960-talet. Fastigheten finns sedermera omnämnd i Jan Jörnmarks fotoverk "Övergivna platser" som ännu för några år sedan fanns tillgänglig på nätet. När Jörnmark senare gjorde en bok av materialet, togs bilderna tyvärr ner.

Här finns dock motsvarande från en annan källa:

https://www.flickr.com/photos/henrik_la ... 484602217/

https://www.breakit.se/artikel/19046/be ... ade-landet

Reportaget i Volvo på Väg nr 3, 1968, kan hämtas här (får gärna flyttas till tråden med gamla tidningsreportage etc.):

http://users.abo.fi/tfredman/VolvoPaVag ... ketten.pdf
Senast redigerad av tommen 17 jan 2022, 14:19, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
tommen
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:09

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav Drängen » 14 jan 2022, 17:31

Såg just på Facebook att nån hade besökt en Bukettenbutik i Sundsvall, så ryktet om deras hädangång kanske är fel?
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav johnny013 » 18 jan 2022, 10:49

Finns en Buketten på Gyllentorget i Linköping. :D
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: "Märkligt 50-tals bygge..."

Inläggav johnny013 » 18 jan 2022, 10:49

Finns en Buketten på Gyllentorget i Linköping. :D
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster