Scania Vabis fyror med djurfinkor.

Inlägg från medlemmen "rangero"
Pappa,s första lastbil var en Scania Vabis, fyra, 1951. Han var köpman, häst- och kreaturshandlare men också skinnhandlare, därför har jag fått ärva hans vargpäls med David Crockett mössa, skjutna i Ryssland, sydd i Finland på 60-talet.
Alltnock, fyran, var en L51, säger storebror Staffan, som såldes till Möller (eller Muller) i Gällivare och byttes till en Volvo Starke kring 1958-59. Pappa hade en hästfinka på flaket, byggd i trä med handvev för bakrampen. Fyran hade tipp men ingen kran, så han hade en ställning där man enkelt tog bort finkan, för att köra grus och transporter höbalar. Pappa körde av vägen med fyran i Finland, kanske 1955, men som tur i oturen var finkan tom just då. Bilen blev svårt krossad och den reparerades med ny Bege hytt och lackerades scaniagrön, innan han bytte den efter några år.
Lite historia om fyrans liv:
På 50-talet köpte pappa hästar i Finland tillsammans med Otto Pohjanen, Kardis, en by vid Torne Älv vid Finska gränsen. Otto hade en likadan Scania fyra men liknande finka, som Otto,s son Lars säger nu att den såldes till Pello, Åkaren Viinikka, den kapades till traktorkärra och hytten hamnade bakom ladugården (ska försök söka upp Viinkkika som jag känner). Jo hästhandlen från Finland var bra, men det var förbjudet att exportera hästar, utom slakthästar, till Sverige, så vad gjorde de båda hästhandlarna. Jo man startade en hästsmuggling simmandes med hästar och båt över älven, i mörker nattetid, med tullarna i hasorna. Jag var kring 8-9 år och fick vara med ibland, ridandes på första hästen när man landade på Svenska sidan i mörker och övriga hästar bundna efter varann i svansarna, full fart in i skogen, men tullare ibland springande efter. Denna hästhandel pågick några år och ibland fanns 60 och fler hästar i ett skogshemman utan vägar flera kilometer in i skogen, innan hästhandlarna sålde hästarna vidare i hela övre Norrland. Några hamnade också på kallblodstravet, då finnhästen var en god travare och är det än idag.
Nu tänker jag skaffa mig en Scania Vabis Fyra, renovera, bygga en finka och återuppleva allt, så nu behöver jag goda råd, för jag har tänkt på detta några år, så nu blir det verkstad. Första delen kommer hem nu i veckan, en epatraktor av fyran mod. 1952, som fungerar och är körduglig, med bege hytt men utan längd och flak, men en sådan finns i Pello och en fyra står i en by söder om mig i Roslagen, vid en såg med en kran på ramen men utan flak.
Åke, alias "rangero"
(Inlagt av Anders Ason)
Pappa,s första lastbil var en Scania Vabis, fyra, 1951. Han var köpman, häst- och kreaturshandlare men också skinnhandlare, därför har jag fått ärva hans vargpäls med David Crockett mössa, skjutna i Ryssland, sydd i Finland på 60-talet.
Alltnock, fyran, var en L51, säger storebror Staffan, som såldes till Möller (eller Muller) i Gällivare och byttes till en Volvo Starke kring 1958-59. Pappa hade en hästfinka på flaket, byggd i trä med handvev för bakrampen. Fyran hade tipp men ingen kran, så han hade en ställning där man enkelt tog bort finkan, för att köra grus och transporter höbalar. Pappa körde av vägen med fyran i Finland, kanske 1955, men som tur i oturen var finkan tom just då. Bilen blev svårt krossad och den reparerades med ny Bege hytt och lackerades scaniagrön, innan han bytte den efter några år.
Lite historia om fyrans liv:
På 50-talet köpte pappa hästar i Finland tillsammans med Otto Pohjanen, Kardis, en by vid Torne Älv vid Finska gränsen. Otto hade en likadan Scania fyra men liknande finka, som Otto,s son Lars säger nu att den såldes till Pello, Åkaren Viinikka, den kapades till traktorkärra och hytten hamnade bakom ladugården (ska försök söka upp Viinkkika som jag känner). Jo hästhandlen från Finland var bra, men det var förbjudet att exportera hästar, utom slakthästar, till Sverige, så vad gjorde de båda hästhandlarna. Jo man startade en hästsmuggling simmandes med hästar och båt över älven, i mörker nattetid, med tullarna i hasorna. Jag var kring 8-9 år och fick vara med ibland, ridandes på första hästen när man landade på Svenska sidan i mörker och övriga hästar bundna efter varann i svansarna, full fart in i skogen, men tullare ibland springande efter. Denna hästhandel pågick några år och ibland fanns 60 och fler hästar i ett skogshemman utan vägar flera kilometer in i skogen, innan hästhandlarna sålde hästarna vidare i hela övre Norrland. Några hamnade också på kallblodstravet, då finnhästen var en god travare och är det än idag.
Nu tänker jag skaffa mig en Scania Vabis Fyra, renovera, bygga en finka och återuppleva allt, så nu behöver jag goda råd, för jag har tänkt på detta några år, så nu blir det verkstad. Första delen kommer hem nu i veckan, en epatraktor av fyran mod. 1952, som fungerar och är körduglig, med bege hytt men utan längd och flak, men en sådan finns i Pello och en fyra står i en by söder om mig i Roslagen, vid en såg med en kran på ramen men utan flak.
Åke, alias "rangero"
(Inlagt av Anders Ason)