Var är alla?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Var är alla?

Inläggav Stellan » 24 feb 2008, 21:51

Nu är vi 109 medlemmar, men det är bara några få aktiva. Skriv gärna något när ni är inne, det finns ju så mycket gemensamma intressen att dela med sig av här på forumet.

Man behöver absolut inte kunna något för att deltaga i det här forumet...det är nästan tvärtom. Det är inte svaren som är viktigast, utan frågorna...därur kommer kunskapen :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2008, 00:40

Ja, det skulle verkligen vara glädjande om fler ville delta i forumets diskussioner. Veteranerna vid rallyna skulle nog tillföra mycket om bara viljan finns och det här med namnet "Dator" inte skulle ha så negativ klang bland de äldre.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

dålig med tid

Inläggav kangro » 25 feb 2008, 23:41

håller på förfullt i verkstan med min veteran lastbil scania la82b hoppas att få igångden snart och så fick vi en tockig ide om att ha en fest med alla likasinde så det kommer att ta en del av min tid hoppas på att det ska komma runt 200-250 personer men live band och mat till det blir nog en rolig blandning på folk både ålder och intresse
kangro
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 28 dec 2007, 00:42
Ort: Örebro

Inläggav Stellan » 25 feb 2008, 23:51

Som sagt...man behöver inte vara tokig, men det underlättar :D

Har du fått tag på något flak eller påbyggnad till bilen? Man är ju lite nyfiken på hur det går :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

fans bygnation

Inläggav kangro » 26 feb 2008, 23:44

fans ett laxå lastväxlar enhet på den
kangro
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 28 dec 2007, 00:42
Ort: Örebro

Inläggav Lars-Gunnar » 27 feb 2008, 22:07

Det har varit ovanligt lågt deltagande i forumet de senaste dagarna, vad detta nu kan bero på?

Lars-Gunnar :(
Lars-Gunnar
 

Inläggav arnfinn » 27 feb 2008, 22:34

Selv kjenner jeg at man blir veldig ivrig og skriver av seg mye på en gang. I skrivende stund husker jeg at jeg har glemt å fotografere den Myrsloken jeg har lovet dere bilder på :oops:

Men sånn tror jeg det er for mange forumister, man får liksom trigge hverandre litt. Plutselig renner det inn med innlegg nesten som en tsunamibølge...

Jeg er inne mange ganger i døgnet og titter 8)

Hva som har engasjert meg mest de siste dager kan leses her http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4177 og det er fra annonsetips-seksjonen på forumet.

Så jeg er forsåvidt veldig fornøyd :D

Jeg vil gjerne oppfordre spesielt til at brukere av forumet presenterer seg selv under presentasjoner. Av det kan det også bli mye trivelig lesing.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Kjell T » 27 feb 2008, 23:08

Denna vecka har jag ledigt och har använt en del av tiden till att flytta några bilvrak. Det blir inte så mycket tid vid datorn här hemma med två tonåringar som också är lediga och dras hit till den som om den innehöll någon slags "tonårsmagnet".
Vi har haft mycket halka i vinter och speciellt de senaste dagarna.
Kjell T
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Stellan » 27 feb 2008, 23:15

Alla har ju erfarenheter...en del gamla, en del nya. Att dela med sig, och lära sig av andra är ju jättehärligt. För min egen del så är jag urusel på siffror och modeller, trots att jag arbetar med det. Dessutom...att jag inte begriper en sak har aldrig hindrat mig från att ha åsikter :lol:

Att man har varit med om mycket gör ju inte automatiskt att man kan skriva om det. Jag skulle gärna skriva lite längre berättelser om vad jag varit med om, men har inte den förmågan :( Då tycker jag att det är lättare att visa bilder, och kanske "lura" andra att skriva istället 8) :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 27 feb 2008, 23:39

Hej Stellan

Efter hvad jeg kan læse her, har du været med der hvor det sner, for at bruge et Dansk udtryk. Jeg fornemmer at du har kørt mellem østen i en periode lige som mig.
Derfor vil jeg spørge om du da er stødt på biler fra SVEND FREDERIKSEN fra Hinnerup. På dørene var der et dyr, Araberne kalte det for en kalv, men det skulle forestille dyret "HINN" = hun hjort, deraf byens navn Hinnerup.


Bild
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2008, 23:57

peter fra danmark skrev: . . . men det skulle forestille dyret "HINN" = hun hjort, deraf byens navn Hinnerup.

Aha, så Byn blev oppkallad efter motivet på 111:ans dörr? :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Stellan » 28 feb 2008, 00:04

Jag hann bara med ett par resor i slutet av -79 och början av -80, så jag har inte varit med så mycket där. Däremot så körde jag östeuropa en del, speciellt Jugoslavien fram till oktober -89. Efter det så blev det Tyskland - Norge fram till -92 när reumatismen stoppade mig. Men det mesta jag har kört så är det Norge främst för Autotransit mellan Malmö och Oslo med omnejd...det vill säga nästan hela Norge :D

Nu för tiden så kör jag bara lite ibland när tjänsten kräver det, och när det känns kul att köra en bit. Fordonen jag kör idag varierar från 1928 års modell till 2008 års modell.

Den här körde jag på tunga Rallyt i Göteborg i somras. Ganska kul när man kom in på en kontroll...och han som satt på vänster sida inte hade någon ratt :lol: :P
Bild

Bilen på bilden känner jag inte igen Peter, men det är härligt att se en gammal Scania på bild...gärna mer om du har :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 28 feb 2008, 00:45

:lol: :lol: :lol:
8) næææ det er omvendt Per, byen efter dyret, derefter kom billedet på døren :wink: :lol:

Er de forviret, det skal de ikke være!! følg med i næste afsnit af soap!!! :wink:

Ja Stellan, jeg oplevede også da jeg kørte volvo at rattet ikke altid var nødvendigt, de kan selv til tider :lol: :lol: :wink:
Jeg nåede lige at opleve den nye AUTOTRANSIT terminal i Malmö, det var dejligt, med noget plads.

111'ern var den første leveret fra SCANIA ÅRHUS. Nr 2 skulle leveres til Svends bror. Med da nr 2 skulle vejes før besigtielse hos politiet, kørte den nye mand hos SCANIA, under en bro. Broen var kun 3.5m og kapellet var 4m og da han kørte 80km/t, kørte han lige igennem så både bil og slæb var total raseret i kapellet og ladet. Den nye mand havde arbejdet hos AUSTIN personbiler :lol: :lol: :lol:

111'ern endte sine dage på BOLO i TYRKIET har jeg hørt. Svend sad en overgang på en stor del af kørslen på mellem østen,fra Danmark. Han var vel oppe på 25 biler med kørsel på mellemøsten.

NÅ men for at gøre indslaget reælt i denne tråd, vil jeg sige: Her bliver man modtaget godt, så jeg tror ikke folk er nervøse, men mediet er med til at holde folk lidt tilbage. Mange på min alder "kikker", vil ikke udstille sig. :oops:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Lars-Gunnar » 28 feb 2008, 21:45

Är denna Engelska 86:a från Volvos museum? Tror det var dera första levererade F86:a någonsin till den stora ön.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 28 feb 2008, 21:57

Lars-Gunnar skrev:Är denna Engelska 86:a från Volvos museum? Tror det var dera första levererade F86:a någonsin till den stora ön.

Lars-Gunnar :)


Den stod på museet förut, men står garagerad för tillfället. Jag tyckte att den behövde komma ut och rulla lite i somras, så det blev rundsmörjning, oljebyte...och en liten tur på landet :)

Det var en "serie" på fyra F86:or som skeppades över till Irwin, och detta är en av dem.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster