Sida 1 av 2
Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
04 jan 2011, 23:41
av Tågklareraren
Ursäkta om det låter lite amatörmässigt men det är just det jag är.
Vilket är det längsta axelavståndet som funnits på Volvo N10?
Om bilen är en boggie mäter man då till det hjulpar närmast framaxeln eller det bakre?
Tacksam för svar
/Stefan
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
04 jan 2011, 23:50
av Per Thomson
Den främre av boggie-axlarna som är den som också är närmast framaxeln. Du kan nog finna måttuppgifter på från produktbroschyrer under Historik/Volvohistoria. Någon annan som kan det utantill kanske hoppar in och svarar direkt om du har tur.
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
05 jan 2011, 00:18
av Stellan
En bild säger mer än tusen ord, så jag slänger in två bilder då. Det är lättare att förstå då...tycker i alla fall jag
Högerklicka och öppna bilden i ett nytt fönster så får du med hela. Texten hade blivit så löjligt liten om jag skulle ha skannat den så att den passade.


/Stellan
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
05 jan 2011, 00:21
av Tågklareraren
Tackar!
Vilken snabbservice!
/Stefan
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
06 jan 2011, 20:13
av Tågklareraren
En liten följdfråga...
Vad kan dom mena med "teoretisk hjulbas" i texten på bilden?
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
06 jan 2011, 20:37
av Sudde52
Det är nog som när en kollega blev stoppad av polisen och frågan ställdes: Var har du N-värdet? Kollegan svarade: det ligger väl i handskfacket bland dom andra papperen

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
06 jan 2011, 20:54
av Thomas Almen
Tågklareraren skrev:En liten följdfråga...
Vad kan dom mena med "teoretisk hjulbas" i texten på bilden?
Att döma av måtten, så menar hjulbas + avstånd mellan driv å boggie,
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
06 jan 2011, 22:24
av Reid Hulting
Eftersom boggin är så konstruerad att den lägger högsta vikten på drivaxeln, så antar jag att det teoretiska axelavståndet är där tyngdpunkten mellan driv och boggi-axel hamnar (vridpunkten), alltså lite närmare drivaxeln än boggiaxeln. Rätta mig om jag tänkt fel.
Reid.
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
06 jan 2011, 22:39
av Thomas Almen
Tror du har rätt, Reid. Ser nu att måttet inte stämmer på det jag sa.
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
08 jan 2011, 18:01
av Tågklareraren
Någon som har ett förslag på vad N10:or med den längsta hjulbasen (5800) användes till?
/Stefan
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
08 jan 2011, 19:49
av Reid Hulting
Någon som behöver ett drygt 7m flak, alltså ett standard fjärrtrafikflak t.ex., men slippa undan med billigare chassi.
Sen är det ngt som inte stämmer på hjulbasbilderna

. Jämför måtten A, E, 1100 och CA så skulle man kunna tro att hytten är längre på den ena bilen, eller att framaxeln är olika placerad.
Mvh Reid.
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
08 jan 2011, 20:24
av kennex
Intressant iakttagelse Reid, kan det bara ha blitt fel på CA (150mm) i dom längsta axelavstånden??
Detta är ju enkel addition E+CA=A
Jag hittar då inte ngn logisk förklaring !!
Sällan går såna grodor i tryck från tillverkare,eller...
Mvh // Kent
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
08 jan 2011, 21:34
av Thomas Almen
Fast mer än 5,4 hjulbas var nog ovanligt. Timmerbilarna kunde nog ha 5 meter eller 5,40 , men annars var nog 4,20 eller 4,60 vanligast
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
08 jan 2011, 22:46
av gunnilse
Nu har jag haft en turbulent dag men vill minnas att hytten blev lite längre bakom sätet jag kan ha fel..
Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

Postat:
08 jan 2011, 23:40
av Thomas Almen
gunnilse skrev:Nu har jag haft en turbulent dag men vill minnas att hytten blev lite längre bakom sätet jag kan ha fel..
Jo, runt 80 kom Mark 2-utförandet, å på den var hytten längre. Tänk om dom lagt dom centimetrarna på bredden istället...