Sida 1 av 2

Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 04 jan 2011, 23:41
av Tågklareraren
Ursäkta om det låter lite amatörmässigt men det är just det jag är. :)
Vilket är det längsta axelavståndet som funnits på Volvo N10?
Om bilen är en boggie mäter man då till det hjulpar närmast framaxeln eller det bakre?
Tacksam för svar
/Stefan

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 04 jan 2011, 23:50
av Per Thomson
Den främre av boggie-axlarna som är den som också är närmast framaxeln. Du kan nog finna måttuppgifter på från produktbroschyrer under Historik/Volvohistoria. Någon annan som kan det utantill kanske hoppar in och svarar direkt om du har tur.

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 05 jan 2011, 00:18
av Stellan
En bild säger mer än tusen ord, så jag slänger in två bilder då. Det är lättare att förstå då...tycker i alla fall jag :wink:

Högerklicka och öppna bilden i ett nytt fönster så får du med hela. Texten hade blivit så löjligt liten om jag skulle ha skannat den så att den passade.
Bild

Bild

/Stellan

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 05 jan 2011, 00:21
av Tågklareraren
Tackar!
Vilken snabbservice!
/Stefan

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 06 jan 2011, 20:13
av Tågklareraren
En liten följdfråga...
Vad kan dom mena med "teoretisk hjulbas" i texten på bilden?

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 06 jan 2011, 20:37
av Sudde52
Det är nog som när en kollega blev stoppad av polisen och frågan ställdes: Var har du N-värdet? Kollegan svarade: det ligger väl i handskfacket bland dom andra papperen :mrgreen: :mrgreen:

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 06 jan 2011, 20:54
av Thomas Almen
Tågklareraren skrev:En liten följdfråga...
Vad kan dom mena med "teoretisk hjulbas" i texten på bilden?

Att döma av måtten, så menar hjulbas + avstånd mellan driv å boggie,

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 06 jan 2011, 22:24
av Reid Hulting
Eftersom boggin är så konstruerad att den lägger högsta vikten på drivaxeln, så antar jag att det teoretiska axelavståndet är där tyngdpunkten mellan driv och boggi-axel hamnar (vridpunkten), alltså lite närmare drivaxeln än boggiaxeln. Rätta mig om jag tänkt fel.
Reid.

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 06 jan 2011, 22:39
av Thomas Almen
Tror du har rätt, Reid. Ser nu att måttet inte stämmer på det jag sa.

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 08 jan 2011, 18:01
av Tågklareraren
Någon som har ett förslag på vad N10:or med den längsta hjulbasen (5800) användes till?
/Stefan

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 08 jan 2011, 19:49
av Reid Hulting
Någon som behöver ett drygt 7m flak, alltså ett standard fjärrtrafikflak t.ex., men slippa undan med billigare chassi.
Sen är det ngt som inte stämmer på hjulbasbilderna :? . Jämför måtten A, E, 1100 och CA så skulle man kunna tro att hytten är längre på den ena bilen, eller att framaxeln är olika placerad.
Mvh Reid.

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 08 jan 2011, 20:24
av kennex
Intressant iakttagelse Reid, kan det bara ha blitt fel på CA (150mm) i dom längsta axelavstånden?? :o
Detta är ju enkel addition E+CA=A :wink:
Jag hittar då inte ngn logisk förklaring !!
Sällan går såna grodor i tryck från tillverkare,eller...
Mvh // Kent

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 08 jan 2011, 21:34
av Thomas Almen
Fast mer än 5,4 hjulbas var nog ovanligt. Timmerbilarna kunde nog ha 5 meter eller 5,40 , men annars var nog 4,20 eller 4,60 vanligast

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 08 jan 2011, 22:46
av gunnilse
Nu har jag haft en turbulent dag men vill minnas att hytten blev lite längre bakom sätet jag kan ha fel..

Re: Volvo N10 axelavstånd/hjulbas

InläggPostat: 08 jan 2011, 23:40
av Thomas Almen
gunnilse skrev:Nu har jag haft en turbulent dag men vill minnas att hytten blev lite längre bakom sätet jag kan ha fel..
Jo, runt 80 kom Mark 2-utförandet, å på den var hytten längre. Tänk om dom lagt dom centimetrarna på bredden istället...