Jättefina bilder, Flak.
Jag har också gjort trevande förfrågningar hos släkt och bekanta om de har några bilder på lastbilar. En bekants farsa hade bl.a. ett förflutet inom vägkassan under 1940-50-talet och det lär finnas en del bilder, men jag har ännu inte fått tillfälle att se fotoalbumet.
Stellan skrev:
Mycket trevliga bilder, och favoriten bland de här är för mig helt självskrivet mjölkbilen, mycket tack vara att jag varit med både min farfar och min farbror i Marstrand och kört fram mjökkrukor från deras gård ut till stora vägen. Ett otroligt vackert foto som minner om svunna tider, och som aldrig kommer igen...utom hos veteranfolket
Man ser att Scanian är försedd med de nya nummerskyltarna som kom 1972.
Bilden måste då ha varit tagen på sluttampen med hantering av mjölkkrukor (eller mjölkkannor som vi säger i Skåne). I våra trakter tror jag att transporterna med mjölkkannor upphörde omkring 1970-72.
Min favorit bland bilderna är den långnosade Sc-V 335:an. Är det möjligt att tyda regnumret? Det skulle vara skojigt att se med vilken modellbeteckning den var registrerad, t.ex. 335. 350, 390, etc..
Bedforden med boggi är inte dum den heller. Killen som fyller på kylvätska ser ut som en jockey (hjälm och byxor) om än lite lång för den aktiviteten. Notera också den öppna framrutan.
// Kjell N