veteranlastbilar.se har provkört kommande veteranlastbilar

Veteranlastbilar.se fick tillfälle att provköra en kommande generation veteranlastbil - Scania R730, årsm. 2010.
Vi fick möjlighet att provköra några olika modeller av de nya Scaniabilarna som är på gång just nu. Huvudintresset blev förstås den nya R730 och det i form av en 25,25 m lång lastad kombination med en totalvikt på 60 ton.
"Hur känns det?", brukade Peter Jihde fråga men då i helt anda sammanhang? 730 hästkrafter på 16,4 liter eller en Scania fyra från 50-talet? Med en viss spänning drar vi i gång ekipaget som är utrustat med det mesta av modern teknik, två pedaler i golvet, gas och broms olika displayer här och där och en hyttmiljö som inte så lite påminner om StarTrek Voyager.
Jo, det känns mäktigt!
Några av de bilder som togs från övningarna:
Till sist då ödesfrågan:
- Kommer den här bilen att kunna köras om 30-40 år med all den elektronik den är beroende av?
Vi fick ett svar från en "höjdare på motorutvecklingsavdelningen": Ja.
Stort tack till Scania AB
Vi fick möjlighet att provköra några olika modeller av de nya Scaniabilarna som är på gång just nu. Huvudintresset blev förstås den nya R730 och det i form av en 25,25 m lång lastad kombination med en totalvikt på 60 ton.
"Hur känns det?", brukade Peter Jihde fråga men då i helt anda sammanhang? 730 hästkrafter på 16,4 liter eller en Scania fyra från 50-talet? Med en viss spänning drar vi i gång ekipaget som är utrustat med det mesta av modern teknik, två pedaler i golvet, gas och broms olika displayer här och där och en hyttmiljö som inte så lite påminner om StarTrek Voyager.
Jo, det känns mäktigt!
Några av de bilder som togs från övningarna:
Till sist då ödesfrågan:
- Kommer den här bilen att kunna köras om 30-40 år med all den elektronik den är beroende av?
Vi fick ett svar från en "höjdare på motorutvecklingsavdelningen": Ja.
Stort tack till Scania AB