Böcker och litteratur

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav peter fra danmark » 02 mar 2008, 00:01

Hej Lars Gunnar

Har forfatteren opgivet kilder på sin bog. Måske kunne man kikke ham i kortene.

Vedrørende det at lave en bog, kunne man måske få den forfatter som også kør lastbil med på iden. Om jeg husker ret kørte kan for Coop.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Anders Ason » 04 mar 2008, 00:02

Lars-Gunnar skrev:Min äkta hälft kom idag hem med 2 reaböcker, "Lastbilar från hela världen" som ser ut att vara mycket läsvärd. Den innehåller bilder och artiklar i mängd. Ingen blädderbok. Den andra var "Järnvägen 150 år" med massor av läsning och så bilder förståss.
Lars-Gunnar :wink:


    Jaha, då har din mycket bättre hälft mera tur eller skicklighet än jag, har kollat tre bokreor nu och inte en enda bok med en gnutta lastbil i. I ren protest plöjer jag nu igenom den spännande och sanna boken "Vi kapade en ubåt", d vs går under bokytan ett tag! Det närmaste man kommer lastbilar i den är väl dieseloljan. Men det är mycket imponerande hur tekniken där ligger så långt före lastbilarna (jag menar inte förmågan att dyka! :D )

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Lars-Gunnar » 04 mar 2008, 00:06

Anders Ason skrev:
Lars-Gunnar skrev:Min äkta hälft kom idag hem med 2 reaböcker, "Lastbilar från hela världen" som ser ut att vara mycket läsvärd. Den innehåller bilder och artiklar i mängd. Ingen blädderbok. Den andra var "Järnvägen 150 år" med massor av läsning och så bilder förståss.
Lars-Gunnar :wink:


    Jaha, då har din mycket bättre hälft mera tur eller skicklighet än jag, har kollat tre bokreor nu och inte en enda bok med en gnutta lastbil i. I ren protest plöjer jag nu igenom den spännande och sanna boken "Vi kapade en ubåt", d vs går under bokytan ett tag! Det närmaste man kommer lastbilar i den är väl dieseloljan. Men det är mycket imponerande hur tekniken där ligger så långt före lastbilarna (jag menar inte förmågan att dyka! :D )

    /Anders


Ja, hon köpte dem på Bokia på IKEA i Sundsvall. sedan kollade hon på ett annat ställe och där fanns de inte alls. Hördes som om det var den sista boken de hade som hon fick tag i.

Så nog kan man kalla det tur.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 04 mar 2008, 00:22

Antikvariat och loppis kan vara bra ställen att hitta böcker på. Jag hittade en bok om åkerirörelsen i Göteborgs och Bohuslän från 1948 som jag nästan har läst ut nu. Fantastiskt att läsa om gamla åkerier, och hur de hade det efter kriget. Några av dem finns faktiskt kvar än idag, och har vuxit en del :)

Visst är det ett ståtligt ekipage :)
Bild

Boggiebilar var tydligen väldigt i ropet 1948
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2008, 19:26

peter fra danmark skrev:Hej Lars Gunnar

Har forfatteren opgivet kilder på sin bog. Måske kunne man kikke ham i kortene.

Vedrørende det at lave en bog, kunne man måske få den forfatter som også kør lastbil med på iden. Om jeg husker ret kørte kan for Coop.


Hej Peter!

Ursäkta att jag inte hört av mig. Måste så att säga först förstå vad du ville säga då jag inte är världemästare på dansk. :wink: Vilken bok talar du om? Är det "Lastbilar från hela världen"? Boken är översatt av Olle Sahlin. Menar du att han körde för COOP?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2008, 19:36

Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen framgår det att det finns en hel del skrivet om våra bilar och det som är runtomkring. Själv är jag ju relativt ny innom området och har inte så mycket material ännu, men gör vad jag kan för att förbättra det, d v s köper det jag kommer åt.

En mycket intressant bok som jag nu sträckläser heter "Bilarnas bok - en bok om lastbilen". Det är ett förlag som heter (hette?) Lindfors Bokförlag AB som gett ut den och boken är tryckt 1953. Det är en redaktionskommitté som ligger bakom, d v s ingen egen författare. Ett kapitel handlar om framtiden, men dit har jag inte kommit ännu (i boken!)

Mycket läsvärd bok som rekommenderas./Anders


Tack Anders för tipset. Jag lät fjärrlåna boken från Umeå Depå Bibliotek och den kom idag. En diger bok. Troligen måste jag förnya lånet då det verkar vara hur mycket som helst att läsa igenom.

Döm om min förvåning då jag på näst sista sidan fann en reklambild med Forslundsaggregatet som jag har försökt beskriva. På bilden ser man exakt hur det såg ut på min fars Viking Turbo.

Lars-Gunnar :D :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Anders Ason » 05 mar 2008, 20:31

Lars-Gunnar skrev:
Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen .....
Mycket läsvärd bok som rekommenderas./Anders


Tack Anders för tipset. Jag lät fjärrlåna boken från Umeå Depå Bibliotek och den kom idag. En diger bok. Troligen måste jag förnya lånet då det verkar vara hur mycket som helst att läsa igenom.

Döm om min förvåning då jag på näst sista sidan fann en reklambild med Forslundsaggregatet som jag har försökt beskriva. På bilden ser man exakt hur det såg ut på min fars Viking Turbo.

Lars-Gunnar :D :wink:


    På en annan reklambild finns det en spritvärmare -till vad? Var det något att värma upp motorn med i den bistra vinterkylan?/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Böcker och litteratur

Inläggav arnfinn » 05 mar 2008, 20:33

Lars-Gunnar skrev:Döm om min förvåning då jag på näst sista sidan fann en reklambild med Forslundsaggregatet som jag har försökt beskriva. På bilden ser man exakt hur det såg ut på min fars Viking Turbo.

Lars-Gunnar :D :wink:


:D :D Da blir det vel at du kan scanne inn et bilde. Vi skal ikke si til noen...
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Stellan » 05 mar 2008, 21:07

Anders Ason skrev:På en annan reklambild finns det en spritvärmare -till vad? Var det något att värma upp motorn med i den bistra vinterkylan?

/Anders


Den var till att värma punchen...den ska ju drickas varm :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Anders Ason » 06 mar 2008, 08:49

Stellan skrev:
Anders Ason skrev:På en annan reklambild finns det en spritvärmare -till vad? Var det något att värma upp motorn med i den bistra vinterkylan?

/Anders


Den var till att värma punchen...den ska ju drickas varm :lol:

/Stellan


    Självklart! Hur kunde jag bara missa det :D
    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Anders Ason » 08 mar 2008, 15:10

    Fick ett paket med posten i går!

    En amerikansk bok, om ett amerikanskt lastbilsmärkes histora som jag beställt via en nätbokhandel. Märket förekom relativt sparsamt i Sverige.
    Kastade mig över den förstås och var relativt okontaktbar under hela fredagskvällen.

    Fick se på löpsedlarna i dag att jag missat årets största händelser hittintills. Något jag nu måste försöka leva med. Hade ingen aning om Tinas troschock i Lets Dans eller Carolas lappmössa i Kiruna förrän i dag och ingen har heller ringt och berätta de stora händelserna.

    Men... boken är till mycket stor behållning och svår att slita sig i från men ibland måste man ju.

    Ja, ja, jag kommer här till inläggets poäng! Det finns en del veteranlastbilslitteratur hos våra nätbokhandlare även om det i inte dräller av det. Priset är dock det intressanta, samma bok kostar på billgaste stället 248 kr ink. porto m m och på ett annat ställe det dubbla! Så ska ni handla så kolla upp flera leverantörer - det lönar sig.

    Tipsa gärna om bra böcker och inköpsställen.

    /Anders :wink:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Robert Eliasson » 08 mar 2008, 18:41

En bild jag gillar. Den lyser riktigt av nostalgi, och visar bra hur fordonen såg ut på -70 talet. Antingen så var det presseningar eller väldigt låga kapell med flikar för varje lämm. Det är säker någon som känner igen både plats och åkerier på både ASG-bilen och Bilspeditionsbilen
Bild

Bilden är scannad från en utbildningsbroschyr från TYA.

/Stellan[/quote]

Platsen är vad jag kan "gissa" Kungens Kurva , känner igen tappen och kraftledningarna, IKEA som inte syns på bilden ligger på höger sida norrut sett. Bilspeditonsbilen skulle jag tro är Erik M Sundqvist vid första anblicken.... fint kort!

//Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Inläggav Thomas Almen » 08 mar 2008, 20:26

Du kan nog ha rätt beträffande platsen Robban, det ser jag efter en stunds studerande. Åker förbi där rätt ofta när man har lass till Fjollträsk. Men tror inte det är en Sundqvistbil, för mycket hytt och för färgglatt.
Thomas Almen
 

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Lars-Gunnar » 08 mar 2008, 22:14

Anders Ason skrev:
Lars-Gunnar skrev:
Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen .....
Mycket läsvärd bok som rekommenderas./Anders


Tack Anders för tipset. Jag lät fjärrlåna boken från Umeå Depå Bibliotek och den kom idag. En diger bok. Troligen måste jag förnya lånet då det verkar vara hur mycket som helst att läsa igenom.

Döm om min förvåning då jag på näst sista sidan fann en reklambild med Forslundsaggregatet som jag har försökt beskriva. På bilden ser man exakt hur det såg ut på min fars Viking Turbo.

Lars-Gunnar :D :wink:


    På en annan reklambild finns det en spritvärmare -till vad? Var det något att värma upp motorn med i den bistra vinterkylan?/Anders


Ja, Anders den heter "Motorvärmaren PUNKER för rödsprit" Typ C4. Det var Aktiebolaget Svensk Sprit som saluförde den för olika typer av lastbilar traktorer m.m

Den eldades tydligen med rödsprit som jag har erfarenhet av iform av ett enkelt spritkök för kaffekokning o matlagning ute i det fria. Det var 1959 och rödsprit är ju mindre eldfarligt än bensin som har ett explosivt förlopp.

Där fanns också en annons om bilfjädrar "Jouper-fjädern" som gjordes i Nyland, Västernorrland om det nu inte finns fler platser i Sverige som heter Nyland.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 08 mar 2008, 22:23

Anders, du är litte sparsam med information. Du skriver att boken handlar om ett Amerikanskt lastbilsmärkes historia. Så långt är allt gott men, vilket märke handlar det om? White, Reo, Diamond, Peterbilt, Kenworth, GMC, IH, Western Star, Ford, Chevrolet, Autocar, Nach eller Mack?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster