Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen framgår det att det finns en hel del skrivet om våra bilar .../Anders
Anders Ason skrev:Ett kapitel handlar om framtiden, men dit har jag inte kommit ännu (i boken!)
Mycket läsvärd bok som rekommenderas./Anders
Stellan skrev:Anders Ason skrev:Ett kapitel handlar om framtiden, men dit har jag inte kommit ännu (i boken!)
Mycket läsvärd bok som rekommenderas./Anders
Det är lite av charmen att läsa gamla böcker, och vad de tror om framtiden. Språket är ju väldigt vackert också...riktig gammelsvenska![]()
Jag köpte "Bilarnas bok - en bok om lastbilen" för något år sedan, och kan också rekomendera den varmt.
En annan väldigt bra och intressant bok är "Bandar Abbas Express" som handlar om Evensens Åkeri i Sandefjord, och deras trafik på mellanöstern. Jag tror att Scania har den i sin shop på museet i Södertälje.
/Stellan
Anders Ason skrev:"Bilarnas bok..." trodde jag nästan var omöjlig att få tag i, jag köpt min på en Traderaauktion.
Just nu känns en bok bättre än stå ute o skruva, försökte idag men när en kartong med skruv blåste iväg och jag på alla fyra försökte hitta dem igen...
/Anders
Anders Ason skrev:Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen framgår det att det finns en hel del skrivet om våra bilar .../AndersEn för det flesta kanske välkänd bok som kom ut för inte så länge sedan är "Lastbilar från hela världen" (ISBN:978-1-4054-9048-1), en engelsk bok som är översatt till svenska. Mycket bilder och mycket amerikanskt! Boken visar att ämnet är jättestort då det skulle ha behövts en del till. Boken har funnits på reor och även till salu på nätet.
/Anders
Anders Ason skrev:
En annan okunnighet råder fortfarande om bilarnas tekniska standard, det nämns inget om det någonstans. Värmesystem/defroster, boggiekonstruktion/ev. lyft och allt annat runtomkrig. Kataloguppgifter finns dock om fabrikat, motoreffekt, sid- eller toppventil osv.
/Anders
Stellan skrev:En önskebok som jag skulle vilja läsa är just det Anders tar upp här. Hur såg bilarna ut, vilken utrustning och teknik hade de? Böcker liknade de som Christer Olsson skriver tycker jag känns lite mastiga ibland. Ett slags uppslagsverk med en gammal bild från "verkligheten"...en historia om både fordonet, platsen och tiden skulle vara kul att se. När olika tekniska prylar infördes är som sagt väldigt svårt att få grepp om.
Med all vår samlade kompetens och kunskap kanske vi alla skulle skriva en bok tillsammans![]()
![]()
/Stellan
Thomas Almèn skrev:Låter som en utmärkt ide. Misstaget är ju redan gjort, att inte dokumentera erfarenheter och minnen. Kan ju bara konstatera själv vilken utveckling man deltagit i. Från hängande lämmar på flisbilar, till hydraulsida och automattäckning, från flikkapell, via dragbara sidor, till öppningsbara dörrar. Man har ju i vissa lägen kunnat se vilken besparing i tid och arbete det varit. Nä, en sån bok skulle vara kul att medverka till.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster