Sida 1 av 1

Ploglyft/el

InläggPostat: 28 nov 2010, 10:48
av Jörgen-N86
Har en plogbock/frontlyft "bakgavelhiss mod" på n86an som lyfter spetsplogen nu, problemet är att vippknapparna som styr pump upp/ner inte håller -tror att dom smälter invändigt fast dom är märkta med 24v, hur löser man det ?

vipporna kommer från swedol :
VIPPSTRÖMBRYTARE/SKYDDSKÅPA
Vippströmbrytare. HD-strömbrytare i metall med silverkontakter och flatstiftsanslutningar / skruvanslutning. 25A.

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 28 nov 2010, 11:50
av herrstina-
Montera ett relä mellan strömbrytarna och magneterna i själva pumpenheten.

Stina.

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 28 nov 2010, 12:03
av gunnilse
Det skall sitta en solenoid vid motorn till lyften det är den som skall ta den stora smällen vid höjning..
Låter som den inte finns eller defekt den funkar som den du har på startmotorn fast denna sitter brevid elmotorn..
Funkar som en stor strömbrytare skillnaden är att du ger den styrström som slår till större kontaktytor..
Skall du nu köra utan den är det nog batterifrånskiljare som gäller men jag tror inte den håller i längden den heller.
Kika om den finns å låt någon trycka på knappen i hytten du skall höra ett klick när den slår till vid höjning..

//Thomas

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 28 nov 2010, 12:59
av herrstina-
Solenoiden till motorn och magnetspolarna för riktning upp/ner drar för mycket ström för att strömbrytaren ska hålla. Därför ska där sitta ett litet minirelä som tar den belastningen.
Strömbrytarna klarar kanske 5A och relät 20A.

Stina.

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 28 nov 2010, 14:00
av Jörgen-N86
herrstina- skrev:Solenoiden till motorn och magnetspolarna för riktning upp/ner drar för mycket ström för att strömbrytaren ska hålla. Därför ska där sitta ett litet minirelä som tar den belastningen.
Strömbrytarna klarar kanske 5A och relät 20A.

Stina.

Man tackar ,, tänkte inte på det :oops:

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 02 dec 2010, 09:36
av Jörgen-N86
Oljan / vattenpartiklarna fryser i tanken/pumpen fast jag bytt oljan ett par gånger,hur löser man det ? Rödsprit i oljan tex ? pump-tank ca 4l är från bakgavelhiss.

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 02 dec 2010, 11:07
av herrstina-
Du har nog för dålig olja, vi har mycket bakgavelliftar det är ju samma princip och det finns olja som klarar ner mot -40 grader likväl som vissa oljor blir for tjocka vid -10. Annars borde ju lite sprit göra susen, tänk bara på att sprit smörjer sämre än olja.

Stina.

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 02 dec 2010, 11:12
av Jörgen-N86
herrstina- skrev:Du har nog för dålig olja, vi har mycket bakgavelliftar det är ju samma princip och det finns olja som klarar ner mot -40 grader likväl som vissa oljor blir for tjocka vid -10. Annars borde ju lite sprit göra susen, tänk bara på att sprit smörjer sämre än olja.

Stina.


Har du tipps på olja som är lämplig för "kallgrader"

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 02 dec 2010, 11:37
av herrstina-
Jag köper oljan på Såifa i Helsingborg, du kan ju kolla om alla Såifamackar har samma olja. Z-liften säljer svindyr olja till sina liftar som också funkar. Diskutera med din leverantör. Det jag vet är att många ställen som servar lantbruket har lite mindre köldtålig olja, om vi byter slang och fyller på olja på ett sådant ställe blir det ofta bekymmer till vintern.

Stina.

Re: Ploglyft/el

InläggPostat: 03 dec 2010, 21:22
av gunnilse
Hade detta bekymmer å då blev de samma olja flyget använder till hydrauliken samt tillfällig bortmontering av slang brottventiler då de var Z lyften som frös..
Funka klockrent efter detta..