Hur klarade man sig förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur klarade man sig förr?

Inläggav S-V L44 » 05 nov 2010, 19:13

Det är ju ett ganska nytt ”fenomen” att nästan var och en av oss som inte har tummen mitt i handen har en mer eller mindre komplett verkstad hemma i garaget. Annat var det ju förr, säg åtminstone före 1965-70.
Inte var det väl särskilt vanligt att var och en ägde idag så självklara prylar som t.ex. elektrisk borrmaskin, hylsnyckelsats, skruvstäd, tryckluftskompressor, etc. bara för att nämna några få exempel.
Det ingick naturligtvis en komplett uppsättning verktyg i lastbilsleveransen (om bilen var ny åtminstone – Scania-Vabis standardverktygssats cirka 1950) avsett för den dagliga tillsynen, men inte är det ju den typ av verktyg som man normalt sett använder idag.

Verktygssats Scania-Vabis cirka 1950.JPG
Verktygssats Scania-Vabis cirka 1950.JPG (135.82 KiB) Visad 8519 gånger

Servicen gjorde man naturligtvis så långt det var möjligt på egen hand. Bilen måste rulla så mycket som möjligt för att intäkterna skulle komma in, så det blev oftast att ligga och skruva med lastbilen på sena kvällar och helger.
Körde man mjölkskjuts så gick bilen 7 dagar i veckan 365 dagar om året tidig morgon och förmiddag. Någon semester blev det oftast inte. Var man sjuk fick man följa med i hytten i alla fall och visa den tillfälliga chauffören vilken väg han skulle köra till det stora antalet lantbruk längs rutten. Farsan vände sig oftast till den lokala slaktaren, Sven P, för tillfällig chaufförshjälp. Han hade trafikkort trots att han nog egentligen inte behövde detta för sin lilla varubuss.
Däck bytte man själv med egenhändigt tillverkade ringjärn (som jag har kvar än idag). Luftkompressor fick vi inte förrän i samband med bensinstationen som etablerades 1956. Dessförinnan var det handpump som gällde.
Jag vet att den lokala smedjan blev flitigt besökt för grövre underhåll speciellt kring flaket och tippen. http://mila.landskrona.se/asmundtorp/by ... medjan.htm
Men annars var det ju en bit att åka för att se över el, bromsar, etc. som man inte klarade på egen hand.
Inte hade vi någon personbil i familjen heller förrän 1954, så om vi skulle iväg någonstans så lånade vi svärfars gamla Cheva eller så åkte vi hela familjen i lastbilen.
Man kan ju också undra hur man gjorde med batterierna. Tag t.ex. en gammal förkammardiesel där glödstiften måste förglödas i åtskilliga sekunder innan start.
Själv tycker jag att batterierna urladdas rejält bara efter två-tre startförsök. Sedan skall vi inte tala om hur batterierna påverkas vintertid.
Bilarna måste ju rulla även förr, men inte hade man väl någon batteriladdare och kanske inte heller någon privatbil som kunde erbjuda starthjälp. Hur fick man fart på urladdade batterier?

Den stora frågan kvarstår - Hur klarade man sig egentligen förr???

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Hur klarade man sig förr?

Inläggav Lars-Gunnar » 05 nov 2010, 21:55

Min far som körde för ett sågverk som hade tre lastbilar gjorde nästan alla lagningar på ortens verkstad och för batteriladdningen gällde samma sak. Antar att privata åkare hade en hel del verktyg som var absolut nödvändiga och mer därtill. Kompressor med dithörande verktyg hade de alla gånger.

Annars kan man ju fråga sig hur människorna klarade sig på andra plan. Inte var det legio att springa till doktorn ens om man hade öroninflammation och bodde 6 mil från läkaren. Det fick läkas hemma med bomull virad runt örat. Så inte är man skyldig till att pencillinet numera inta rår på det det gjorde förr, alltså att bakterierna blivit resistenta.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 05 nov 2010, 23:29

Vår nya Viking 1955 hade också en snygg trätavla med en relativt stor verktygsuppsättning, bl a två olika längder av "mjuka" spridarrör!

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 06 nov 2010, 10:31

Åtminstone där jag växt upp så var det i regel nån bysmed som löste de flesta reparationer. Många av dom var ju universalgenier, plus att det var enklare uppbyggnad på bilarna.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2010, 13:52

Jo Thomas, det stämmer och de klarade inte bara av de enklaste reparationer. Det kunde handla om att bygga hela släp, t ex utifrån en begagnad boggie från en havererad Titan bygga ett nytt tippsläp av boggietyp. Det exempel jag tänker på är inte någon komplett lastbilsbakände typ traktorvagn utan en nykonstruktion. Se mer om detta släp i mitt inlägg i tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=1663&p=13624&hilit=makadam#p13624
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bo Norvinge » 06 nov 2010, 17:07

Vad ingår i reparationssatsen idag?
Troligen snart ingenting!
En klisterlapp med ett telefonnummer dit man ska ringa för att sedan specialutbildad personal rycker ut med PC med specialprogram låst för lastbilsfabrikatet.
Kostar?
Dyrt!
Snart får man nog inte tippa hytten då de troligen i framtiden kommer att vara plombade.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lasse Hsand » 06 nov 2010, 17:50

Tjena sålde en del prylar till mercedes 170 för någon månad sen till en man i Landskrona. Han hade väldiga problem med att få tag i en frakt med dom stora bolagen. Men till slut fick han tag på en liten åkare i borås trakten. Men i alla fall så hade bilen som kom en polsk chaufför. När han kom vi hamnade i ett långt samtal på knagglig engelska när han fick se lite gamla lastbilar. Men han berättade att blivit svensk för tre år sedan. Det bästa han visste med sverige var när lastbilen gick sönder för då svängde man in på verkstan och drack kaffe om det var ett mindre fel. Annars fick man en annan bil . Han hade varit egen åkare där hemma och berättade att när bilen gick sönder så fanns det inte ekonomi att lämna på verkstad utan då fick man leta grejor och skruva själv. Men här fick man betalt när någon annan skruvade.Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Återgå till Allmänt Veteransnack