Inte registrerad.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inte registrerad.

Inläggav holmgren73 » 26 okt 2010, 21:55

I skogarna har hemma står en N88 med Flobyhytt, på den sitter en Bygg/Mobilkran.
Bilen är ju inte registrerad, om man vill ha in den i registret hur går man tillväga då? och hur jävligt är det.
Den har inte det där fula "hacket" i taket där man lägger ner kranen, och den är inte särskilt angripen av rost.
Jag tycker att den skulle göra sig bättre med ett kapellflak och Bilspedition skylt på taket, här hemma på min garageuppfart,
än därborta i skogen.

Christian
holmgren73

Re: Inte registrerad.

Inläggav S-V L44 » 26 okt 2010, 22:53

Det är nog flera här i Forumet som lyckats passera "nålsögat", så ge inte upp.
Om du läser igenom alla gamla trådar och inlägg, så är det omnämnt på ett flertal ställen i mer eller mindre detaljerade ordalag hur man skall förfara.
Du kan bl.a. få lite tips om du läser lite en bit ner i denna relativt färska tråd. viewtopic.php?f=1&t=2564

Det underlättar betydligt om du har ett chassinummer. Motornummer hjälper nog föga eftersom bilen är så pass "ny". Motorn kan också vara bytt.
Motornummer verkar man ju inte längre vara intresserade av från myndigheternas sida.
Hittar du ett chassinummer kan du alltid försöka med Riksarkivet och SVAR i Ramsele för att få reda på om fordonet faktiskt varit registrerat någon gång. Det har det förmodligen, antingen som lastbil eller som traktor/motorredskap.
Om det trots allt skulle visa sig att bilen aldrig tidigare varit registrerad så får du nog vackert snacka med Volvo och söka en ursprungskontroll hos dem och få ett intyg av dem som styrker att bilen inte varit exporterad och alltid funnits i landet. Får du detta intyg så löser sig nog problemet för dig skall du se. Du måste dessutom se till att köpa bilen av nuvarande ägare så att du får ett kvitto att visa upp för Transportstyrelsen.

Jag har inga erfarenheter av Volvo, men min erfarenhet är att Scania är mycket tillmötesgående när det gäller veteranfordon av deras fabrikat. Om motorn är original kan de även leta upp chassinumret med hjälp av motornumret. De kan också tala om för dig vem bilen ursprungligen levererades till. Detta underlättar om man skall söka ytterligare information, och då går man till respektive läns landsarkiv.
Men, som sagt Volvo har jag ingen erfarenhet av.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Inte registrerad.

Inläggav Gösta » 26 okt 2010, 23:10

Hej! Det behöver ju inte vara omöjligt. På den sidan ratten befinner sig,längst fram på rampipan hittar du chassienummret och modellbeteckningen. Har den sitt reg nr kvar är det väl enklast att börja där. På transportstyrelsens hemsida hittar du all info som du behöver. Rimligen har den en ägare. Om fordonet övergivets kan det vara markägaren som äger det. Det som man vet säkert är ju i alla fall någon äger marken där fordonet står.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Återgå till Allmänt Veteransnack