Nya körkortsregler

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nya körkortsregler

Inläggav Anders Ason » 08 okt 2010, 22:28

"Från den 1:e september gäller nya EU-föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort som även gäller i Sverige. Det har blivit sänkta krav på synskärpa och lägre synfältskrav. Har man hjärtsjukdom finns nu en rekommendation om observationstid efter svimning och inopererad defibrillator. För diabetiker blir det strängare krav på observationstid efter att man råkat ut för allvarliga känningar av för lågt blodsocker. För epilepsi krävs nu 10 års anfallsfrihet utan medicinering för högre behörighet. Det är nu också godkänt att göra provtagning med kort varsel för missbruk, beroende och efter grov rattfylla. Det blir även möjligt att styrka drogmissbruk/frihet med hårprover."

- ja de skriver tidningen Trafik & Motor i sitt senaste nummer som kom ut idag. Det som jag kan ha en uppfattning om är det som gäller synen och då främst synfältskravet. D v s det senare är hur mycket ser man uppåt, nedåt och åt sidorna när man tittar rakt fram. Det är en kontroll som man vanligtvis inte klarar av på en vanlig läkarundersökning utan för det krävs en speciell mätutrustning som de flesta större sjukhus ögonmottagning har. En person som blir underkänd för högre behörighet vid en vanlig syntest (tavla) kan bli godkänd på sjukhusets ögonavdelning därför att de kan mäta upp att synfältskravet är helt ok, eller t om bättre än en normalseende persons p g a långvarig uppträning. Förutsätter då att det perifera synfältet på det aktuella ögat inte är skadat.

Det här betyder att ett underkänt på en vanlig läkarundersökning bör leda till en remiss till de som har en mätutrustning för att se om kraven innehålls. Och som sagt är nu kraven sänkta.

anm: den mätutrustning som åsyftas består av en parabol med ett centralt fokuseringshål med ljus (lampa/lysdiod). När en laserpunkt kommer in på parabolens yta från något håll ska testpersonen kvittera med en signalknapp vid upptäckt. Mätvärdena registreras och ger ögonläkaren en mycket god uppfattning om synfältet. Den här testen kan vara helt avgörande för om högre körkortsbehörighet ska erhållas eller förlängas. Körkortet för personbil påverkas inte.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Nya körkortsregler

Inläggav joherl » 09 okt 2010, 14:35

Jo, så är det nog. Funderade ett tag på att ta C-behörighet då jag gillar att köra lastbil (Hur jag kan veta det är en väl bevarad hemlighet :wink: ). Nu lät jag det bero eftersom de regler som infördes förra året om yrkesbevis gjorde att jag bara skulle kunna köra lastbil "privat" och på så sätt inte kunna finansiera mitt körkort. Hursomhelst så följer jag regelförändringarna lite.
Det är väl ändå glädjande att det ska bli en möjlighet till om man missar första kontrollen. Uppföljning vid vissa sjukdomar verkar väl också vettigt.

Johan i Hok
joherl

Re: Nya körkortsregler

Inläggav Lars-Gunnar » 10 okt 2010, 21:12

Ja, det införs regler som både hjälper och stjälper. Synfältet är nog ett mindre problem jämfört med en som får Epilepsi vid 25 år ålder och efter att ha strulat med mediciner i 3 år innan allt är optimalt så är personen 28 år. Om denne då är anfallsfri i 10 år så blir personen 38 år. Någon som tror att denne då satsar på chaufför yrket?

Sägs något om döva eller hörselskadade? Här i Sundsvall har DHL anställt en döv chaufför som tagit trafikkortet efter många om och men. Kommunicerar via SMS med arbetsgivaren. Han kör från Sundsvall till Västerås och tillbaka med 24-meters ekipage. Andra turer blir till Umeå. Mycket trevligt för denne man som med stor envishet kommit så långt. En av få döva som kör lastbil.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack