Sida 1 av 1

Huvudbrytare

InläggPostat: 06 okt 2010, 18:36
av Anders Ason
- I tidningen Land, lantbruksbilagan kan man i senaste numret läsa att 30 traktorer går upp i rök varje månad, d v s i stort sett en om dagen! 2009 var det 207 traktorbränder anmälda. En tredjedel av traktorerna brinner/tar eld när de står stilla och byggnaden där de står tar också oftast eld.

Enbart Länsförsäkringar betalade de ut ca 35,5 miljoner kr för traktorer och ca 30 miljoner kr för skador som uppstått på byggnader, allt under de tre senaste åren.

Läskiga siffror som kan minska dramatiskt om alla fordon skildes av från batterierna vid uppställning.
Det finns två varianter av batterifrånskiljare, dels manuell (den gamla vanliga) och dels den automatiska (kontaktor/relä) som måste aktiveras vid start och som sedan löser ut när nyckeln stängs av. Hyfsat moderna släp (moderna har nästan alltid p g a ABS) och vagnar av olika slag kan också ha egna batterier

Frågan är då hur många av av oss som har frånskiljare på fordonen då de väl ofta ställs upp på liknande sätt som traktorerna.

(du kan ändra ditt svar efter att du redan svarat)

Kommentera gärna tråden om du känner till bränder med veteranlastbilar, d v s i "modern tid" eller om du har andra fiffiga lösningar.

Exempel på den gamla vanliga modellen av huvudbrytare:
viewtopic.php?f=28&t=3000

Re: Huvudbrytare

InläggPostat: 07 okt 2010, 20:07
av Lars-Gunnar
Varför brann inte traktorerna förr lika frekvent? Klart att det var mindre elektronik och fotogendrift. Tycker att lastbilarna och traktorerna nästan går hand i hand här. Hur många lastbilsbränder var det ifjol?

Lars-Gunnar :)

Re: Huvudbrytare

InläggPostat: 07 okt 2010, 20:34
av Munken
Jag har elstyrda huvudströmbrytare i mina jordbrukstraktorer. Tycker det funkar skitbra då man automatiskt slår av brytaren varje gång man stängt av traktorn och kliver ur hytten. Har en kollega vars tre år gamla traktor brann upp ifjol, så det har blivit vanligare med bränder!