ASG

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

ASG

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 21:50

Satt häromkvällen och bläddrade i en bok som ASG gav ut 1985, och hittade den här bilden. Den kanske är lite onödigt stor, men detaljerna kanske syns lite bättre.

Vad kan det vara för bilmärke och åkare? Det enda som står i texten är att det är en linjebil som gick mellan Göteborg och Västerås 1937.
Bild


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 12 feb 2008, 22:37

Tippar på en Leyland g.g a dess kurviga skärmar. Leyland Hippo hade något liknande. Och så är det säkert tandemdriven.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 22:41

Bilden är tagen 1937, så bilen är nog några år där. Hade engelsmännen "fula" kylare på den tiden? Hur vanlig var tandemdrift på den tiden förresten?

Jag gillar lastförankringen i alla fall :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: ASG

Inläggav Anders Ason » 12 feb 2008, 22:51

Stellan skrev:Satt häromkvällen och bläddrade i en bok som ASG gav ut 1985, och hittade den här bilden. Den kanske är lite onödigt stor, men detaljerna kanske syns lite bättre.

Vad kan det vara för bilmärke och åkare? Det enda som står i texten är att det är en linjebil som gick mellan Göteborg och Västerås 1937.
Bild

/Stellan



    Bild....Bild


    Hmm... fastnar då för några detaljer som exempelvis de hela hjultalrikarna/fälgarna och den svängda framkanten på skärmarna och motorhuvens utformning (hytten ser ut att vara byggd i Sverige dock). Bilen ser ut att vara väl använd med tanke på lack och däcksmönster och borde nog ha gått i trafk minst en 5-6 år. Huven ser ut att passa dåligt!

    Lars-Gunnar kan ha rätt, men stilen kan kanske även peka på en FARGO (var inte ovanliga på den tiden).

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5616
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 12 feb 2008, 22:52

Stellan skrev:Bilden är tagen 1937, så bilen är nog några år där. Hade engelsmännen "fula" kylare på den tiden? Hur vanlig var tandemdrift på den tiden förresten?

Jag gillar lastförankringen i alla fall :P

/Stellan


Engelsmännen är som Amerikanarna. de hade tandemdrivning på sina första boggiebilar och ännu idag skall det vara tandem. Tandem till vad?

De har inte vår vinter men de kanske har mer lera och sank mark?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 12 feb 2008, 22:57

På Hanks Picture finns bilder på FARGO men ingen med boggie. De var 2,5 och 3,5 tons bilar. Det som finns är 2-axlad FARGO med boggiekärra för timmertransporter.

Och att importera Lastbilar från USA så tidigt låter tveksamt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

ASG-1969_Ryssland

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 23:00

Ytterligare en bild ur ASG-boken. En lite udda kombination av historiska företag ASG, Linjebuss och så Sovtransauto som saknas på kapellet som är uppvikt. Det är bara Sovtransauto som finns kvar idag...ASG är uppköpt och Linjebuss är nedlagt.

Linjesträckningen var: Göteborg - Stockholm - Leningrad - Moskva.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: ASG-1969_Ryssland

Inläggav Böll » 12 feb 2008, 23:07

Jobbade för Randviks transport 5 år mellan 82-87,satt en kväll å prata med Stig Randvik.Han sa att Randviks trp hade en av kanske rent av den första boggi bilen i linjetrafik på ASG,de var en Dodge,dom var med å startade ASG på tidigt stadium,Sellmans trp var också tidigt ute,Stig hade gamla kort på åkeriet typ de vi ser här,kolla med han,han har mkt å berätt..han bor på sin ö Tvestjärten utanför Orust numera.........
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 23:11

Lars-Gunnar skrev:På Hanks Picture finns bilder på FARGO men ingen med boggie. De var 2,5 och 3,5 tons bilar. Det som finns är 2-axlad FARGO med boggiekärra för timmertransporter.

Och att importera Lastbilar från USA så tidigt låter tveksamt.

Lars-Gunnar :)


Var det inte vanligt att man byggde på boggie efteråt på den tiden?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: ASG-1969_Ryssland

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 23:23

Böll skrev:Jobbade för Randviks transport 5 år mellan 82-87,satt en kväll å prata med Stig Randvik.Han sa att Randviks trp hade en av kanske rent av den första boggi bilen i linjetrafik på ASG,de var en Dodge,dom var med å startade ASG på tidigt stadium,Sellmans trp var också tidigt ute,Stig hade gamla kort på åkeriet typ de vi ser här,kolla med han,han har mkt å berätt..han bor på sin ö Tvestjärten utanför Orust numera.........


Jag ska faktiskt försöka få tag på Stig Randvik och kolla vad han har att berätta. Trots att jag aldrig kört för ASG så är jag intresserad av dess historia. Det är ju en del av allas vår transporthistoria.

För några år sedan fick jag ett telefonsamtal från en kvinna på Swebus som visste att jag höll på med transporthistoria. De höll på att röja ur alla förråd de hade, och skulle slänga allt från GDG:s gamla huvudkontor. Jag åkte dit och bar så mycket jag hann och orkade i lösvikt. Sedan fick jag kontakt med landsarkivet här i Göteborg, och de tog emot det mesta utan kostnad.

En lite utvikning från ämnet, men vi håller på att bli historielösa om alla företag håller på så här. Så man känner ju att man vill dra sitt strå till stacken.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: ASG-1969_Ryssland

Inläggav Böll » 12 feb 2008, 23:26

Han blir glad över ett samtal,pratar du sen lite bogserbåtar med då har du en vän för livet.......den bästa chef ja haft,hälsa från Böll....
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav Lars-Gunnar » 12 feb 2008, 23:28

Stellan skrev:
Lars-Gunnar skrev:På Hanks Picture finns bilder på FARGO men ingen med boggie. De var 2,5 och 3,5 tons bilar. Det som finns är 2-axlad FARGO med boggiekärra för timmertransporter.

Och att importera Lastbilar från USA så tidigt låter tveksamt.

Lars-Gunnar :)


Var det inte vanligt att man byggde på boggie efteråt på den tiden?

/Stellan


Kan hända. Men om bilen skulle vara importerad och man kunde få boggie varför inte köpa rubbet. Det måste ha blivit billigare. Om bilen är tandemmdriven så är ju inte sista axeln något som man monterar dit utan vidare. Med vanlig kardanaxel så måste man ju fixa drivning till sista axeln.

Nej, det måste vara fabriksmonterat och omöjligt att göra i efterhand. Däremot en fattigmansboggie utan drivning gick ju bra.

Notera bilens bakhjul: Man har inte drivdäck på en boggiebil utan drivning om man inte ville vara extrem.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: ASG-1969_Ryssland

Inläggav Lars-Gunnar » 12 feb 2008, 23:30

Stellan skrev:
Böll skrev:Jobbade för Randviks transport 5 år mellan 82-87,satt en kväll å prata med Stig Randvik.Han sa att Randviks trp hade en av kanske rent av den första boggi bilen i linjetrafik på ASG,de var en Dodge,dom var med å startade ASG på tidigt stadium,Sellmans trp var också tidigt ute,Stig hade gamla kort på åkeriet typ de vi ser här,kolla med han,han har mkt å berätt..han bor på sin ö Tvestjärten utanför Orust numera.........


Jag ska faktiskt försöka få tag på Stig Randvik och kolla vad han har att berätta. Trots att jag aldrig kört för ASG så är jag intresserad av dess historia. Det är ju en del av allas vår transporthistoria.

För några år sedan fick jag ett telefonsamtal från en kvinna på Swebus som visste att jag höll på med transporthistoria. De höll på att röja ur alla förråd de hade, och skulle slänga allt från GDG:s gamla huvudkontor. Jag åkte dit och bar så mycket jag hann och orkade i lösvikt. Sedan fick jag kontakt med landsarkivet här i Göteborg, och de tog emot det mesta utan kostnad.

En lite utvikning från ämnet, men vi håller på att bli historielösa om alla företag håller på så här. Så man känner ju att man vill dra sitt strå till stacken.

/Stellan


Tummen upp för ditt engagemang Stellan!
Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 12 feb 2008, 23:30, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 23:30

Det är härligt när man har haft en bra arbetsgivare...min åkare var inte så mycket chef, vi skötte oss själva väldigt mycket :)

Jag körde faktiskt lite bogserbåt i det militära. Jag var mekaniker på Ing3 i Boden, och vi hade några små bogserbåtar för att "putta på" färjorna de byggde för att ta sig över vattendrag. 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 23:36

Lars-Gunnar skrev:Notera bilens bakhjul: Man har inte drivdäck på en boggiebil utan drivning om man inte ville vara extrem.

Lars-Gunnar


Drivdäck...tycker att det verkar vara KGB-mönster på stödaxeln :P :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster