ASG

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav peter fra danmark » 22 feb 2008, 13:16

Lars-Gunnar skrev:Det kan inte ha varit en LV110 då den inte fanns i frambyggt utförande. Den hade en totalvikt av 4,8 ton. Jag skulle luta åt ett annat fabrikat då Volvos första lframbyggda lastbil var LV75 med utskjuten kylare och lyktorna på var sin sida om denna. På bilden är en mer kantig hytt med lyktorna bredare isär. Den hade totalvikten 5,3 ton.

LV110 var en direkt ersättare av LF79. beteckningen "E" betyder enkelhjul.

Det är möjligt att det är en Volvo med busskorg och framtill mitt på kylaren är gafflar för transport av cyklar. Det kan vara en "Skvader" d.v.s en del hytt och resten lastflak och hytten byggd av någon privat byggare. Närmast skulle vara LF66 tycker jag.

Källa: Crister Olsson Volvo 70 år.

Lars-Gunnar :wink:


Lars-Gunnar jeg kan følge dine agumenter, men har du et billed af LV110E som du kan sammenligne med. Jeg har det svært med at kopiere på grund af coppi rights.
Jeg har været inde og se på de billeder jeg har adgang til over SV frembyggede, og er kommet til den konklution at den største lighed er med LV110Eérn :?: :?:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Re: ASG

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2008, 17:59

Stellan skrev:Satt häromkvällen och bläddrade i en bok som ASG gav ut 1985...
/Stellan


En kusin till mig var chef för ASG i en mellansvensk stad till dess att företaget köptes upp (eller hur det nu var?) Hur många speditioner hade ASG när detta skedde, framgår det av boken?/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Stellan » 22 feb 2008, 18:23

Jag hittar inget i boken om hur många terminaler de hade, med det fanns väl en i varje mindre stad. Danzas köpte upp ASG 2000...så nu är det åtta år med tyska ägare

Tänk så mänga åkerier och dspeditörer som försvunnit de sista åren...det var ju absolut bättre förr :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: ASG

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2008, 18:24

Stellan skrev:Satt häromkvällen och bläddrade i en bok som ASG gav ut 1985..
/Stellan


    I min hemstrad använde ASG "barnarbetare" :wink:
    Så här var det: flera ASG-anslutna åkare hade kommit på den listiga idén att bygga sin rullande flotta på dragbilar med trailer och semitrailer (med dolly), trots att dessa, enligt lagen måste köras långsammare (50) än "vanliga" långtradare. Poängen var att det ansågs vara mera rationellt att lossa o lasta i de båda ändarna av traden. Där hade de traktorregistrerade dragbilar som for runt i staden o lassade o lossade. När det var klart, under dagtid så sattes den avsedda fordonskombinationen ihop och efter en middag hemma startades färden till Stockholm under natten.

    En av dessa traktordragbilar kördes av en kompis till mig och han började med det redan som 15-åring - helt lagligt. Det fortsatte han med till des han fick riktigt körkort och då fick han äntligen köra själv till den stora staden.
    Som 15-åring blev det lite väl många, absolut nödvändiga turer, på Storgatan (som nu till största delen är gågata) upp och ner med full gas, öppet rör på gränsen till körförbud (men det var ju en traktor!). TOY och Elvisfrilla - killen var tuffast i stan.

    Vad som hände med killen resten av livet svävar jag i okunnighet om.

    Fick själv tillfälle att senare köra en sådan kombination till Stlm, dragen av en TITAN med handpumpad boggielyft. Är evigt tacksam att jag slapp backa med denna kombination (rakt bakåt gick väl bra en liten bit.....)

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 22 feb 2008, 22:50

peter fra danmark skrev:
Lars-Gunnar skrev:Det kan inte ha varit en LV110 då den inte fanns i frambyggt utförande. Den hade en totalvikt av 4,8 ton. Jag skulle luta åt ett annat fabrikat då Volvos första lframbyggda lastbil var LV75 med utskjuten kylare och lyktorna på var sin sida om denna. På bilden är en mer kantig hytt med lyktorna bredare isär. Den hade totalvikten 5,3 ton.

LV110 var en direkt ersättare av LF79. beteckningen "E" betyder enkelhjul.

Det är möjligt att det är en Volvo med busskorg och framtill mitt på kylaren är gafflar för transport av cyklar. Det kan vara en "Skvader" d.v.s en del hytt och resten lastflak och hytten byggd av någon privat byggare. Närmast skulle vara LF66 tycker jag.

Källa: Crister Olsson Volvo 70 år.

Lars-Gunnar :wink:


Lars-Gunnar jeg kan følge dine agumenter, men har du et billed af LV110E som du kan sammenligne med. Jeg har det svært med at kopiere på grund af coppi rights.
Jeg har været inde og se på de billeder jeg har adgang til over SV frembyggede, og er kommet til den konklution at den største lighed er med LV110Eérn :?: :?:


Peter, jag har "Landsvägens Riddare", "VOLVObussarna förr och nu" "Lastbilarna igår och idag"" "VOLVO 70 år". Jag har ingen bild på LV110 E. Även om jag hade det är jag bunden av copyright. Kan så att vi båda har en bok men med olikla innehåll? Det låter otroligt.

Jag får acceptera du säger.

Lars-Gunnar :wink: :D
Lars-Gunnar
 

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster