Sida 1 av 2

O-skyltat

InläggPostat: 11 feb 2008, 22:52
av Stellan
Det kanske inte var bättre förr, men det var i alla fall trevligare. Fler hade jobb, och stressen var inte så stor. Dessutom så var ju bilarna lite mindre :)

Bild

/Stellan

InläggPostat: 12 feb 2008, 18:25
av Stellan
Kan detta vara en tidig N86:a? Positionslamporna på taket påminner mycket om de som satt på vikingen.

Annars så är det en härlig bild...en Åkerman lingrävare, ett löst stenflak som bara är är fastsatt med några få bult. Undrar var myndigheterna sagt idag om man hade kommit med något sådant 8)

Bild

/Stellan

InläggPostat: 12 feb 2008, 22:08
av Lars-Gunnar
Vilken fin och tidtypisk bild du visar Stellan. Tack för det. Åkerman 475 tillverkades från 1957-1968 men grävskopor kan ju leva länge. Volvo N86 kom 1965 så kanske bilden är från 1966 om man får gissa?

Stellan, posta denna bild i http://www.maskinisten.se som handlar om Åkermans grävmaskiner bl. a. Det skulle bli varmt mottaget.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 15 feb 2008, 00:10
av Stellan
Svartvita bilder är många gånger mer själfulla än dito i färg. Kan vara att de ser äldre ut, och därför tilltalar vårt sinne för det historiska.

Bild

/Stellan

InläggPostat: 15 feb 2008, 00:31
av Lars-Gunnar
Massiva drivdäck med grovskurna mönster. Såna där däck görs nog inte längre. När Volvo N88 Mark II kom ut hade den fotograferat denna i en grusgrop också. Den var blå och vit som jag antar att denna Volvo är i färg.

Lars-Gunnar :D

InläggPostat: 15 feb 2008, 00:38
av Stellan
Det stämmer gott. Vitt och blått var ju volvos introfärger på den tiden.

/Stellan

InläggPostat: 15 feb 2008, 20:40
av Stellan
Någon som känner igen "föraren"? :P

Bild

Kan detta vara en tidig Nyströmhytt? Jag gillar detaljerna på bilen...volvomärket på pejltängerna, plattjärnet mitt på sidolämmen för att hålla emot när lasset trycker på. De små backspegelarna med blinkersen ovanpå är också härliga, och bara ett enda extraljus på vänster sida...ren nostalgi :D

/Stellan

InläggPostat: 15 feb 2008, 20:50
av Stellan
Ytterligare en bild på en schaktbil. Idag så ler man lite åt en sådan här bild...ett löst stenflak, fastsatt endast med några bultar på en enkelaxlad bil.

Grävmaskinen måste väl vara en sen lingrävare med tanke på att den har en hydraulcylinder till skopan :?:

Bild

/Stellan

InläggPostat: 15 feb 2008, 22:12
av Robert Eliasson
Stellan skrev:Kan detta vara en tidig N86:a? Positionslamporna på taket påminner mycket om de som satt på vikingen.

Annars så är det en härlig bild...en Åkerman lingrävare, ett löst stenflak som bara är är fastsatt med några få bult. Undrar var myndigheterna sagt idag om man hade kommit med något sådant 8)

Bild

/Stellan


Denna bil är Roland Larssons kallad "smultronet" , bil 37 på Göteborgsnejdens Lastbilar, det är en Viking som är dekaltrimmad för fotografering inför system 8, det var inte vanligt med "Umeå" hytten på dessa i varje fall inte i Göteborgstrakten där man gärna hade Flobyhytten, denna bil blev av med hytten i en liten olycka där grävmaskinen ( inte den på bilden) sopade av hytten. Man kan även om man ser bromsklockan på bakaxeln på denna bild se att det är en Viking, N 86 hade Maxibrake.

//Robban

InläggPostat: 15 feb 2008, 22:18
av Stellan
Vad kul att få lite informtion om bilen, det blir alltid lite mer levande när man får en historia runt fordonet. Många tack Robert :)

Du känner inte till något om F86:an tidigare i den här tråden?

/Stellan

InläggPostat: 15 feb 2008, 22:35
av Thomas Almen
Föraren på bileden med den "gamla" Nyströmhytten känner man ju igen. Det var ju han som golvade Floyd Patterson 1959, Ingemar hette han visst.En bekant till mig har också spöat Floyd, fast det var på längdskidor, i Vålådalen, nån gång på 60-talet. Nyström-hytterna såg ut så där, som jag minns, ända till System 8 kom 1965. En och annan 88:a med den där hytten har jag sett, men dom var nog tidiga. Åkerman hade en modell som hette 750 BR, där BR stod för brytskopa, det är nog en sån som lastar F 86:an.

InläggPostat: 15 feb 2008, 22:42
av Stellan
Thomas Almèn skrev: Åkerman hade en modell som hette 750 BR, där BR stod för brytskopa, det är nog en sån som lastar F 86:an.


Det måste väl ändå ha varit det första embryot till de "riktiga" hydraulgrävarna?

/Stellan

InläggPostat: 15 feb 2008, 22:50
av Thomas Almen
Ja, det var det nog, senare kom ju M 14, som jag tror var båda delar, eller om det var H 21:an. Kan man drabbas av klickande minne fast man bara är 50?. Jag tror vi som ägnar oss åt detta löper mindre risk att bli dementa, eftersom vi underhåller våra kunskaper :lol: .

InläggPostat: 15 feb 2008, 23:26
av Stellan
Thomas Almèn skrev:Kan man drabbas av klickande minne fast man bara är 50?. Jag tror vi som ägnar oss åt detta löper mindre risk att bli dementa, eftersom vi underhåller våra kunskaper :lol: .


Senildemensen sätter in redan i sjuårsåldern. Du kan fråga i vilken förstaklass som helst om alla gjort läxan...och det är alltid några som säger: Fröken, vi glömde det :lol: :lol:

Även om vi skulle bli dementa, så har vi i alla fall kul under tiden. Att man kanske inte begriper allting, så hindrar det väl oss inte från att ha åsikter :P

/Stellan

InläggPostat: 15 feb 2008, 23:41
av Lars-Gunnar
Tomas du har delvis rätt!

Åkerman 750 BR är den som har brytskopa men resten linspelad.
HP 79
Tillverkade: 228
Producerade: 1965-67.
Arbetsvikt: 18,9 - 23,8 ton

Sedan kom H11 med full hydraulik överallt.
HP 135
Tilverkade: 392
Producerade: 1966-69
Arbetsvikt: 18,6 - 18,9 ton
Skopvolym: 0,75 M3
Räckvidd: 9,1 - 10,5

Källa: http://www.maskinisten.net

Lars-Gunnar :)