Priser på veteranlastbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Priser på veteranlastbilar

Inläggav Anders Ason » 05 aug 2010, 09:30

På senare tid har det diskuterats priser på forumet och vi har väl tidigare noterat en del höga sådana. Ett begärt pris är ju en sak och erhållet ett annat, d v s vad köpare är beredda att betala.

Ett prisexempel är en på bil som just nu ligger ute i en annonstidning, en Scania-Vabis LS63 -52. En nyrenoverad boggiebil som det då begärs 450 000 kr för. Den ser fin ut på bilden och har säkerligen kostat en hel del att renovera och priset kan ju då vara helt relevant. Men finns det köpare till en sådan bil och vad typ av köpare kan det i så fall vara?

I andra änden av prisskalan såg vi (några få av oss!) häromdagen en Opel last från 1940 som såg både "hel och ren" ut på bilden på Blocket. Begärt pris var 5 000 kr och annonsen försvann snabbare än en avlöning.

Det har även tidigare på forumet diskuterats om bilar som lämnar landet.

Hur ser vi på de här frågorna?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Priser på veteranlastbilar

Inläggav jonas a » 05 aug 2010, 15:04

Jo jag erkänner att jag har tagit upp det här med att veteraner "lämnar" landet. Tyvärr är det pengar som styr. Men jag tycker fortfarande illa om det, men det beror på att jag varken har plats eller pengar att rädda mig en veteran.

Nu vet jag inte hur just denna lastbil ser ut men ärligt talat tror jag inte säljaren ens skulle få €45000 för den i Holland. Skala av en nolla eller i alla fall sänk priset med 50% så bör den nog attrahera köpare.
Att få tillbaka "det man lagt ut" på en renovering får man i regel aldrig om det inte skulle vara en Bugatti tillverkad i 10 exemplar eller liknande. :)
Jonas A
jonas a

Inläggav Lars-Gunnar » 05 aug 2010, 23:56

Ja, jag är överens med jonas a.

Det är ju så att det är svårt att veta hur mycket den är renoverad, om säljaren renoverat allt ensam och bara behövt betala det som fattats och detta kanske till rabatterat pris.

Prissättningens bakgrund vet man ju inget om. Varför säljs bilen och av vem? Är det ett dödsbo där arvingarna inte har ringaste aning om vad som gäller? Är det en värderingsman/kvinna som rått säljaren om priset? Är det priset det tagit i tid som värderats också? Den där Scania-Vabisen LS63 från 1952 kan ju inte ha kostat mer än 40.000 då det begav sig. Om man nu har räknat upp priset till dagens penningvärde så har man nog gjort fel. Det är ju inte Guld man säljer.

Man kan nog säga att med 450,000 är den oåtkomlig för privatpersoner. Det kan nog endast bli Åkerier som kan betala om de nu har intresset eller vill de ha nyare objekt. Vi hade ett poll och där var det 70-80-års modeller som var mest populära om jag inte minns fel.

Holland till ex. kanske även ryggar för priset. Att bilen är nyrenoverad är nog ingen fördel då många vill ha en bil att pula med.

Vi har ju en Volvo Titan Turbo för 40,000 SEK på blocket men ingen tycks vilja köpa den. Kan det vara så att den ekonomiska krisen fått folk att bli mer försiktig? Har man blivit arbetslös så köper man inget heller. Eller är priset hutlöst? Det vet man inte förrän man sett bilen och besiktat den med båda ögonen. Hytten tror jag är i hyfsat skick.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 08 aug 2010, 10:35

Glöm inte att det kan kosta en massa pengar att göra en noggrann renovering. Och det finns en del privatpersoner som "hostar upp" 3 till 5 miljoner för en segelbåt. Sen är det ju en annan fråga hur många av de rike som känner för en fint rustad veteran-lastbil?

Utbudet av renoverings-objekt är nog än så länge större än efterfrågan men det förhållandet kommer säkert inte att vara för evigt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack