Sida 1 av 2

Miljözoner

InläggPostat: 04 jul 2010, 21:36
av gunnilse
Hur står det till med detta e man portad med veteranlastbil eller får man köra in tex till en träff?
Eller måste man söka dispans för detta //Thomas

Re: Miljözoner

InläggPostat: 04 jul 2010, 21:44
av gunnilse
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/ ... -11-04.pdf
Hittade denna men ja då e det stopp dock e min ju bensin driven å då har de nog problem att ge mig en bot?

Re: Miljözoner

InläggPostat: 04 jul 2010, 22:17
av perra
Det är nog bara att köra.
Hittade detta i denna text:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/sfs/20061208.pdf

11 kap.
1 c § Trots bestämmelserna i 4 kap. 22 § får följande fordon föras i en miljözon:
1. Fordon som används i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal
vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär.
2. Fordon som används för transporter av sjuka personer till läkare eller
sjukvårdsanstalt.
3. Fordon som används vid räddningstjänst.
4. Fordon som används i andra jämförliga trängande fall.
5. Uttryckningsfordon i andra fall än som avses i 1–4.
6. Fordon som definieras som veteranfordon i 2 kap. 2 § vägtrafikskattelagen

Re: Miljözoner

InläggPostat: 05 jul 2010, 07:27
av gunnilse
Tack för detta en utskrift skall finnas med i bilen :wink: //Thomas

Re: Miljözoner

InläggPostat: 05 jul 2010, 07:40
av Anders Ason
Intressant frågeställning och även med dess regelförtydligande i tråden.

I många kommuner (alla?) görs inga upphandlingar med lastbilstrafik med fordon som inte är miljöcertifierade.

I s k rallysammanhang med veteranlastbilar har arrangörerna lyckats att få tillfällig dispens för rallyt på gator som normalt är avstängda för tung trafik. Bl a i Helsingborg, hur andra kommuner ställer sig är obekant.

Re: Miljözoner

InläggPostat: 05 jul 2010, 10:07
av gunnilse
Som du skriver Anders men det gäller även gräsklippare grävmaskiner å gud vet allt vid upphandling..
Saken är att det brukar vara träff i stan å för att ta sig dit ede mijöz.Tänkte besöka den med Loadstaren om nu allt funkar som tänkt
å att de släpper in mig på området då platsen e begränsad.
Nu har man lite kött på benen om lagens arm inte gillar närvaron bland alla bensin tankade e85 fordon :?

//Thomas

Re: Miljözoner

InläggPostat: 05 jul 2010, 23:41
av Lars-Gunnar
Vägverket/Transportstyrelsen lejer inte heller åkare som kör med icke miljöcertifierade bilar. Dom har tvingat åkarna att byta upp sig och vad har inte detta kostat åkarna?

Vet inte vad NCC har för policy i detta sammanhang. I alla fall ser man inte längre några gamla lastbilar längre. Tror de är lägst 3, högst 5 år. Att vara åkare har definitivt fått andra dimensioner idag.

Lars-Gunnar :)

Re: Miljözoner

InläggPostat: 06 jul 2010, 10:20
av Anders Ason
Har sett att det lyckats miljöcertifiera även äldre lastbilar men vet inte hur det går till.

Re: Miljözoner

InläggPostat: 06 jul 2010, 20:48
av Lasse Hsand
Tjena nu bor jag inte inom någon miljözon. Men ifjolsommar när Bottnia banans utbyggnad gick för fullt. Superfängelset och tre tunnlar tillhörande järnvägen byggdes samtidigt. Så blev efter frågan bra mycket större än tillgången i området helt plötsligt kom det fram lastbilar som man hade glömt att dom fanns kvar Det köptes in mycket gamla bilar typ 141or F12or och deras efterföljare. Men det var ju jättarna inom bygg som hade jobben. Så finns det efterfrågan kan det mesta tännjas. Lars

Re: Miljözoner

InläggPostat: 07 jul 2010, 00:25
av Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:Har sett att det lyckats miljöcertifiera även äldre lastbilar men vet inte hur det går till.


Har man lyft ur den gamla och köpt en ny miljövänlig? Nej, en ny dieselmotor kostar ju vansinnigt mycket. Man måste väl ha modifierat motorn helt enkelt.

Vad har Erlandssons gjort med sina gamla Volvo -och Scaniamotorer. När de är ute och kör kör de mest med Scanian vad det nu vill betyda.

Lars-Gunnar :)

Re: Miljözoner

InläggPostat: 09 jul 2010, 16:43
av Per Thomson
Lars-Gunnar skrev:
Anders Ason skrev:Har sett att det lyckats miljöcertifiera även äldre lastbilar men vet inte hur det går till.


Har man lyft ur den gamla och köpt en ny miljövänlig? Nej, en ny dieselmotor kostar ju vansinnigt mycket. Man måste väl ha modifierat motorn helt enkelt.

Vad har Erlandssons gjort med sina gamla Volvo -och Scaniamotorer. När de är ute och kör kör de mest med Scanian vad det nu vill betyda.

Lars-Gunnar :)


Nu hänger jag inte med, skulle det finnas miljöcertifierade veteranlastbilar? Det har jag svårt att tro.
Vad jag vet så används Erlandssons veteranbilar endast i veteransammanhang.

Re: Miljözoner

InläggPostat: 09 jul 2010, 20:09
av Anders Ason

Re: Miljözoner

InläggPostat: 10 jul 2010, 10:24
av Per Thomson
Sannerligen mycket skumt, kanske det har varit en bil som använts i något forskningsprojekt?

Scania Vetteran-68 med förlängd ram
rymd 23 m3 Kranen med rotator & Grip
VBG drag hydralutag för släptipp
Bilen är Miljövänlig får köras i alla
stora städer Fordonet kan genom
växelingsventiler drivas med disel
eller Rapsmetylester 200 DM3
0171-96018 070-3379608. Leif

1074433760.jpg
1074433760.jpg (55.46 KiB) Visad 13955 gånger

Re: Miljözoner

InläggPostat: 10 jul 2010, 12:51
av gunnilse
Rapsmetylester 200 DM3

Jag googla på detta å det skall funka att köra på detta dock behövs nog deisel för att rensa ur maskin från sotavlagringar mellan varven..
Kan tänka mig att man startar på deisel sen när motor blir varm e det bara slå över till rapsalternativet funkar säkert på äldre maskiner utan större ingrepp.
Fanns så mycket att läsa om detta så en regnig dag skall det gås igenom bättre //Thomas

Re: Miljözoner

InläggPostat: 11 jul 2010, 22:59
av Per Thomson
Intressant, det skulle vara roligt att få veta mer om detta . . .