Sida 1 av 3
mercedes i fjärrtrafik

Postat:
11 jun 2010, 00:39
av han1964
Hej
I tidningen klassiska lastbilar på sidan 53 kan man läsa om henry lindgrens mercedes med släp med styrbar boggi som kunde lasta tre continers?
Nu undra jag om någon kan berätta mer om detta fordon eller har bilder ? detta hade varit kul att bygga i modell .
Mvh Hasse

Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
11 jun 2010, 20:30
av Stellan
Ingen som vet mer om dessa bilar, jag är själv lite nyfiken på dem. En tanke som dök upp om trailern är att det kanske skulle kunna vara en Ryngetrailer, de var väl vanligast med styrbar boggie på den tiden?
/Stellan
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
11 jun 2010, 21:36
av Bo Norvinge
Här är Tommys fina tankbil.

- TommyLindbergs_MercedesLP_norvinge.jpg (155.14 KiB) Visad 20064 gånger
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
14 jun 2010, 19:05
av Per Thomson
"Samojedens" trailer tror jag var av fabrikat Arboga och hade inte Rynges boggie (vilket jag anser var en dålig konstruktion). Den hade vad jag minns en BPW självstyrande boggie som verkligen styrde på "rätt sätt" förutsatt att det inte var isgata. Med "rätt sätt" menas att trailern styrde först när den kom fram till positionen där dragbilen svängde. Detta var förmodligen den enda Arboga-trailern som byggdes med denna boggie-typ. Senare byggda Arboga 18 meters trailers försågs med direktstyrande axlar monterade mot trailern via svängkransar och kopplade mot en främre svängkrans med king pin och därmed påverkad av dragbilens vändskiva. Dessa styrde till skillnad mod "Samojedens" boggie omedelbart vilket medförde att man måste vara observant så man inte rammade någon i intilliggande fil vid vägkorsningar och trånga utrymmen. Däremot styrde de även vid halt väglag.
Samojedens LP333:a på sid 52 med släp tror jag blev utsatt för en vältolycka då bromsarna tog slut i någon längre utförsbacke i Tjeckoslovakien eller Österrike - skall finnas något reportage i tidningen Lastbilen från den tiden.
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
14 jun 2010, 19:57
av han1964
Hej
Det var kul att få veta vilken tillverkar som gjorde denna trailer ,man tackar för detta jag undra hur lång den var? man kunde lasta tre continers detta blir 18.27 meter så den kan vara 19 lång? finns det bilder på den kanske? vilken färg hade denna långtradare, körde han för bilspeditonen ?
MVh Hasse,s

Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
14 jun 2010, 20:03
av Stellan
Något jag är lite nyfiken på är vilka motorer det satt i de här bilarna. En Schenkeråkare i Uddevalla, Frede Fredriksen, hade också den mer fyrkantiga hytten, och under där satt en V10:a. Vilka hästkrafter hade de motorerna, och visst fanns den väl med V12 också?
/Stellan
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
14 jun 2010, 20:13
av Per Thomson
Jag tror att trailern var grå och att Henry körde för Gamla Dragarelaget i Helsingborg. Längden var nog precis den som exakt passade tre 20-fotare. Jag vet inte varför Henry valde att ha trailer i stället för bil+släp, en anledning var kanske att han skulle kunna ha valfrihet att koppla en kortare TIR-trailer om kontinent-trafiken skulle bli lönsammare, en annan tänkbar anledning var att bil+släp kombinationer endast fick framföras med 50 km/t som högsta hastighet då medan trailer tilläts med 70 km/t.
Stefan Bengtsson eller någon annan kanske kan komplettera eller rätta mina uppgifter om de visar sig vara fel.
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
14 jun 2010, 22:50
av Dasty75
kantigare hytt v10 sugmotor 320hk . tror att motor idag fins i mer trimad i man

Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
14 jun 2010, 23:23
av Lars-Gunnar
Här är en bild på en dubbelstyre LP 2032 6x2 som fanns i Klassiska. Den har trilexfälgar på styrhjulen och är säkert renoverad till toppskick. Vet inte om den är privatägd eller om Mercedes-Benz museum äger den. Jag har för mig att numren betyder 20 tons totalvikt och 320 pållar under huven. Denna modell var rätt stark väl i klass med våra inhemska bilar. Ev. skillde några 10 tal hästar.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... =1&tbnid=ALars-Gunnar

Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
14 jun 2010, 23:39
av Stellan
Kan det ha suttit en V10 under den här hytten då kanske? En bild jag tog på Arendal i Göteborg 2007 när de tyska veteranlastilarna var på turné genom Europa...

/Stellan
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
15 jun 2010, 00:50
av Lars-Gunnar
Ovanstående bilmodell tillverkades mellan 1970-73. Motorerna OM403 och OM423 var båda V10-motorer. En Merzedes-Benz LP1626 hade en av dessa. Man kan förmoda att den hade OM403 som gav 260 hk. Så den LP 2032 som samojeden körde kunde mycket väl ha en V10 motor eftersom. LP 2032 verkar vara en udda beteckning och kanske Samojedens bil skulle haft en annan beteckning i Tyskland.
Så stellan din bil har en V10-motor och är tillverkad i spannet 1970 - 1973 och det är förmodligen en tungdragare på bilden.
Lars-Gunnar

Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
15 jun 2010, 09:33
av han1964
Hej
jag undra om någon har bilder på bwp självstyrande boggi som satt på henrys släp
mvh Hasse,s
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
15 jun 2010, 12:22
av Per Thomson
Jag har ingen bra bild på denna boggie förutom bild 2
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=755.
Henrys boggie är av samma princip men med längre hjulbas, utseendemässigt är de vridbara balanserande fjäderpaketen förlängda så att de passar den längre hjulbasen. Styrprincipen uppnås genom att den främre axeln är fastsatt mot ramen i en lagringspunkt i höjd mot den bakre axeln. Stagen som håller den främre axeln liknar ett släpdrag. När trailern tar en kurva strävar axeln att vilja fortsätta rakt fram vilket medför att den flyttas något utanför trailerns sida. Vid den sidoförskjutningen vrids fjäderpaketen som därvid tvingar den bakre axel i motsatt riktning. Då fästpunkten för den bakre axeln är framför denna axel bildas en anpassad vinkel mellan båda axlarna som ger rätt styrgeometri. Genom att den bakre axeln får ett mycket större utslag (kortare stag till infästningen) än den främre så strävar den att genom friktionen mot vägbanan att alltid hålla boggien i "rakt" läge vid körning rakt fram samt till automatisk återgång när en sväng har passerats. Vid backning måste boggien låsas.
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
15 jun 2010, 13:16
av Per Thomson
Fann den här skissen också. Texten förklarar bl a att typen inte är lämplig för längre axelavstånd men Hoyer hade en stor mängd tanktrailers minns jag med långt axelavstånd liksom Henrys. Så rekommendationen får stå för släpbyggaren Ackermann vars folder hade denna skiss. Av skissen framgår inte själva fjäderpaketen.

- Doppelachs001_1.jpg (51.25 KiB) Visad 19836 gånger
Utseendet (för modellbygge) och det långa axelavståndet är att det stora fjäderpaketet är förlängt och inkapslingen på mitten täcker denna förlängning ut från upphängninspunkten ca 50 cm åt båda hållen.
Re: mercedes i fjärrtrafik

Postat:
16 jun 2010, 10:15
av herrstina-
Jag tror att Samojeden var verksam före den period då GDL använde inlejda åkare, däremot köpte dom trailern, ev. hela ekipaget. Trailern användes bla. under en period för att lasta glasfiberrör på Emmaboda glasbruk i GDL.s regi.
Åkaren som körde med den då kallades för "Krona", och bytte så småmingom bana och blev stuvare i HBG.s hamn.
En anledning till att bygga trailern med just de mått den hade var att den kunde lasta två st 30" container vilket den såvitt jag vet var ensam om.
Mercorna hade V10.an på 320 HP som största motor, det fanns ingen V12 och jag kan inte heller minnas att den motorn fanns med turbo. Både MAN och Mercedes nuvarande motorserier är senare konstruktioner.
Samojeden var en speciell och mycket trevlig herre som dessutom var en överdängare på språk. bla. är han den enda person jag känt som talade Esperanto flytande.
Han gillade inte att sova i lastbilshytter utan sov vanligtvis uppe på kapellet eller på marken under bilen. Beroende på årstid och var i världen han befann sig. Verksamhetsområdet var Europa, norra Afrika och västliga delar av Asien.
En riktig profil kan man säga!
Stina.