Sida 1 av 1

Sc-V 350...

InläggPostat: 07 feb 2008, 09:41
av Fredrik Klint
På Norvinges hemsida finns under "50-talet" en bild på en Sc-V 350 bärgningsbil, reg-nr T5180, som tydligen finns kvar (som renoveringsobjekt).
Är det samma bil som ägs av en herre i Luleå? Eller är det en annan 350?
Länk till Bosses sida:
http://www.norvinge.se/nostalgi.htm (Välj sedan "50-talet")

InläggPostat: 07 feb 2008, 20:10
av Anders Roger Larsson
Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt där :-) Skulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.

InläggPostat: 07 feb 2008, 21:38
av Fredrik Klint
Just det! Kunde ju länkat till din sida också... :oops:
Men enligt MHS Matrikel så har jag hittat en Scania 350 från -40 som tillhör en medlem i Luleå. Men eftersom jag inte vet var ägaren till "T5180" bor så kanske det är samma bil.
Om det nu finns två stycken bevarade 350-bärgare så har jag ingen aning om vad för aggregatet den andra har.
Det som talar för att det är två stycken är att Lulebilen uppges som en -40:a och T5180 är en -41:a...

Re: Sc-V 350...

InläggPostat: 07 feb 2008, 22:41
av Lars-Gunnar
Fredrik Klint skrev:På Norvinges hemsida finns under "50-talet" en bild på en Sc-V 350 bärgningsbil, reg-nr T5180, som tydligen finns kvar (som renoveringsobjekt).
Är det samma bil som ägs av en herre i Luleå? Eller är det en annan 350?
Länk till Bosses sida:
http://www.norvinge.se/nostalgi.htm (Välj sedan "50-talet")


Bilen är ju från Närke. Om den skulle köpts upp och hamnat i Norrbotten skulle det ha stått BD på skylten såtillvida den inte köptes efter Registeromläggningen.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 07 feb 2008, 22:52
av Fredrik Klint
Jo, den tillhörde Närke-län för "hundra år sedan" men det hindrar inte dagens ägare från att ha köpt den och transporterat upp den till Luleå, om det nu är samma bil. :wink:

InläggPostat: 07 feb 2008, 23:03
av Anders Ason
Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt där :-) Skulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.


    Tänkte bara visa bilden åt dig:
    Bild

    /Anders

InläggPostat: 07 feb 2008, 23:52
av arnfinn
Bredden oppgitt til 258 cm :roll: :?:

InläggPostat: 08 feb 2008, 00:41
av Per Thomson
arnfinn skrev:Bredden oppgitt til 258 cm :roll: :?:

Ja, det stämmer då den öppnade luckan är inkluderad 8)

InläggPostat: 08 feb 2008, 08:05
av Anders Roger Larsson
arnfinn skrev:Bredden oppgitt til 258 cm :roll: :?:


Sorry, 218 cm skall det vara :oops: - skall ändra på detta senare. Tack för påpekandet!

Edit: Uppgifterna är ändrade. Även längden felade på en cm - men nu skall det vara rätt.

InläggPostat: 08 feb 2008, 12:42
av Anders Roger Larsson
Fredrik Klint skrev:Jo, den tillhörde Närke-län för "hundra år sedan" men det hindrar inte dagens ägare från att ha köpt den och transporterat upp den till Luleå, om det nu är samma bil. :wink:


Jag tror, dock utan att veta att bilen finns i Örebrotrakten! men jag skall maila Thorbjörn Bärggren (som även är reg på detta forum) och fråga vart bilen fanns när han tog fotot (om han nu inte läser detta och svarar).

Tilläggas kan att på ett foto som jag har på denna bil så finns en anteckning om att bilen finns i "Scanias Mus. samling" något som troligen inte stämmer.

InläggPostat: 10 feb 2008, 11:17
av Lulebjörnen
Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt där :-) Skulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.

Den Sc-V 350 som finns här har stått på samma plats i minst 15 år - före det stod den på en annan plats i minst 15 år. Hågkomsterna längre än så har jag fått mig återberättat av "dom som var med" att den stått ytterligare c:a 10-15 år på ett 3:e ställe...givetvis utomhus hela tiden...

Vagnen är med andra ord lätt patinerad för att uttrycka det milt, men det finns i alla fall en känd historia om ekipaget - och den har troligtvis aldrig varit i närheten av Örebro...

Referenterna "dom som var med" har återberättat för den i ämnet gamla bärgningar alltid vetgirige Lulebjörnen om spektakulära expeditioner uppströms älvdalen med den för tiden mycket kraftiga bärgningsbilen. Om till exempel en timmerbil ramlat ner i älven vid flottläggningen ryckte man ut med en besättning bestående av föraren och ett par hjälpgubbar som antogs orka med strapatserna som kunde utsträckas till ett par dagar om något krånglade.

Begreppet "rycka ut" hade visst en annan innebörd på den tiden också enligt sagesmännen. Om till exempel uppdraget inkom på eftermiddagen och inte bedömdes vara av akut karaktär så tankades ett lämpligt antal bensindunkar och gubbarna ordnade med personlig utrustning som i huvudsak bestod av kaffe, korv och piptobak varvid expeditionen anträdde i ottan nästa morgon...

...och Roger Larsson - det är tyvärr inget Sörlingsaggregat på bilen. Det är ett par (många?) år sen jag såg den sist och minnesbilden är ett sammelsirium av växellådor och kardanaxlar och och en avkapad lastbilsbakaxel som kärnkomponenter på anrättningen i fråga - men den gjorde visst god tjänst enligt "dom som var med"...

InläggPostat: 10 feb 2008, 12:11
av Anders Roger Larsson
Lulebjörnen skrev:
Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt där :-) Skulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.

Den Sc-V 350 som finns här har stått på samma plats i minst 15 år - före det stod den på en annan plats i minst 15 år. Hågkomsterna längre än så har jag fått mig återberättat av "dom som var med" att den stått ytterligare c:a 10-15 år på ett 3:e ställe...givetvis utomhus hela tiden...

Vagnen är med andra ord lätt patinerad för att uttrycka det milt, men det finns i alla fall en känd historia om ekipaget - och den har troligtvis aldrig varit i närheten av Örebro...

Referenterna "dom som var med" har återberättat för den i ämnet gamla bärgningar alltid vetgirige Lulebjörnen om spektakulära expeditioner uppströms älvdalen med den för tiden mycket kraftiga bärgningsbilen. Om till exempel en timmerbil ramlat ner i älven vid flottläggningen ryckte man ut med en besättning bestående av föraren och ett par hjälpgubbar som antogs orka med strapatserna som kunde utsträckas till ett par dagar om något krånglade.

Begreppet "rycka ut" hade visst en annan innebörd på den tiden också enligt sagesmännen. Om till exempel uppdraget inkom på eftermiddagen och inte bedömdes vara av akut karaktär så tankades ett lämpligt antal bensindunkar och gubbarna ordnade med personlig utrustning som i huvudsak bestod av kaffe, korv och piptobak varvid expeditionen anträdde i ottan nästa morgon...

...och Roger Larsson - det är tyvärr inget Sörlingsaggregat på bilen. Det är ett par (många?) år sen jag såg den sist och minnesbilden är ett sammelsirium av växellådor och kardanaxlar och och en avkapad lastbilsbakaxel som kärnkomponenter på anrättningen i fråga - men den gjorde visst god tjänst enligt "dom som var med"...


Jag tycker mig känna igen detta - dvs återberättelser av "dom som var med" och dåtidens expeditioner som kunde hålla på i många dygn om det "ville sig" och något krånglade som det så ofta gör. "Om Gud ville och redskapen höll, kom vi både fram till haveristen och fick den med hem igen" är ett uttryck man hört flera gånger. En av "gubbarna" var tom så exalterad över dessa äventyr - trots att många år gått - att han skrev ner några rader som han delgav mig och som kan läsas här:
http://www.algonet.se/~olabyab/rkn/kalles.htm

InläggPostat: 10 feb 2008, 15:43
av Lars-Gunnar
Tack, det var intressant läsning. Helt klart blev Studebakern till slut för liten och lätt då lastbilarna blev stärre och tyngre.
Deen var ju gjord på den tiden bilarna var mer lätthanterliga.

Typiskt för USA-bilar på den tiden var att de var bensindrivna. När så dieseln kom fick samma motorstorlek 20-30 hk mer. Bensinmotorn var alltid svagare.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 12 feb 2008, 21:25
av Fredrik Klint
Lulebjörnen skrev:
Roger Larsson skrev:Du menar den här:?
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510122.htm Hm... nosat upp något? Skulle den stå i Luleå? I så fall har vi ju en ypperlig kontakt där :-) Skulle det vara en annan bil - med Sörlingsbyggnation - är det ju lika intressant.

Den Sc-V 350 som finns här har stått på samma plats i minst 15 år - före det stod den på en annan plats i minst 15 år. Hågkomsterna längre än så har jag fått mig återberättat av "dom som var med" att den stått ytterligare c:a 10-15 år på ett 3:e ställe...givetvis utomhus hela tiden...

Vagnen är med andra ord lätt patinerad för att uttrycka det milt, men det finns i alla fall en känd historia om ekipaget - och den har troligtvis aldrig varit i närheten av Örebro...

Referenterna "dom som var med" har återberättat för den i ämnet gamla bärgningar alltid vetgirige Lulebjörnen om spektakulära expeditioner uppströms älvdalen med den för tiden mycket kraftiga bärgningsbilen. Om till exempel en timmerbil ramlat ner i älven vid flottläggningen ryckte man ut med en besättning bestående av föraren och ett par hjälpgubbar som antogs orka med strapatserna som kunde utsträckas till ett par dagar om något krånglade.

Begreppet "rycka ut" hade visst en annan innebörd på den tiden också enligt sagesmännen. Om till exempel uppdraget inkom på eftermiddagen och inte bedömdes vara av akut karaktär så tankades ett lämpligt antal bensindunkar och gubbarna ordnade med personlig utrustning som i huvudsak bestod av kaffe, korv och piptobak varvid expeditionen anträdde i ottan nästa morgon...

...och Roger Larsson - det är tyvärr inget Sörlingsaggregat på bilen. Det är ett par (många?) år sen jag såg den sist och minnesbilden är ett sammelsirium av växellådor och kardanaxlar och och en avkapad lastbilsbakaxel som kärnkomponenter på anrättningen i fråga - men den gjorde visst god tjänst enligt "dom som var med"...


Det finns ingen bild på den? Har du det, Lulebjörn?