Volvo NL12

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo NL12

Inläggav Lars-Gunnar » 06 feb 2008, 02:38

Bild

Detta är den snyggaste Normalbyggda Volvo NL12 jag har sett. Vilken dröm och vilket skick. Man kunde tro att det är en bil från USA men den har levt hela sitt liv i Holland. Vilken kraft och karisma den utstrålar. Hårt stylad är den också. Runda Dieseltankar, lampor på hytt och sarg och mycket krom samt upprättstående avgaspipor m.m

Bild

Visst ser ni att denna bil har en större hytt än N12. Det gäller alla NL:are.

Bild

Snygg NL12:a


Hur kunde Holländarna komma över dessa NL-bilar. Har de importerat dem från Sydamerika genom deras återförsäljare? Jag har inte sett någon NL lastbil i Sverige. Det verkar som o Volvo är mer Volvo Nederländerna än i Sverige. Det förlovade landet för Volvo. De tillverkar ju lastbilar i Gent så det är många lastbilar som rullar där. Nl-versionerna var mer ämnad för Sydamerika. När Volvo stoppade införseln av VN så var det ju som en definitiv dom. Inget om att man kunde importera NL. Jag vet att det är många chaufförer som vill ha en nos och plant golv istället för en motortunnel. Motorhuven är definitivt längre an N-modellerna så ingenting av motorn stack in i förarhytten.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Inläggav Nisse » 06 feb 2008, 18:13

Den övre bilden på NL12an med sleeper påminner om bilen som drog utställningstrailern för Lego.
Bilen var ägd av en dansk och blev senare dragbil för Arla.
Sleepern är en volvo F12/16 globetrotterhytt.
Ekipaget gjorde ett besök här i Karlskoga för ett antal år sedan.
Riktigt snyggt var det!
Bild
Användarvisningsbild
Nisse
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 jul 2007, 02:20
Ort: Karlskoga

Inläggav ellmanracing » 06 feb 2008, 18:56

riktigt häftiga!!! men det e lite synd att de ska sätta 240 glas på dom....snålis konstruktörer :)
Delar till Volvo G89 sökes
ellmanracing
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 23 jan 2008, 23:47
Ort: Mörrum

Inläggav Nor1 » 06 feb 2008, 19:07

Volvos NL-vagnar har gått att köpa i Sverige. Ett nosalternativ t.ex NH hade nog fortfarande funnits här om det inte hade vart för att alla åkare "tycker en riktig lastbil ska ha nos" men ingen köper det. :?
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 19:15

NL kanske är lite för ny för att platsa här, men i och med att vi haft upp N7 och de andra "nyare" N-vagnarna så slänger jag in några bilder också. Den översta bilden är ett utviksblad, därav skarven.

Även om det är reklambilder, så känns de mer verklighetsnära än de holländska och danska bilarna.

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 06 feb 2008, 22:24

Finemang Stellan!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Nisse » 06 feb 2008, 23:15

NL vagnarna får väl nästan lov att platsa här för de är ju egentligen uppdaterade gamla N vagnar.
Hytten på dom är i stort sett densamma som kom -73 med den förändringen att de blev 15cm längre -80 (gäller daghytten)
Jag har för mig att NL fanns att köpa i sverige -90 till -93?
En lustig grej jag såg hösten -99 när jag var i skandiahamnen i Göteborg, var ett antal fabriksnya NL vagnar med 6x6 drift som skulle skeppas ut till något land i asien.
Det kanske var någon specialbeställning volvo fick in?


Trevlig anläggningsbil.

Bild
Användarvisningsbild
Nisse
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 jul 2007, 02:20
Ort: Karlskoga

Inläggav Stellan » 17 feb 2008, 18:19

Det kanske är dags att stoppa undan en sådan här inför framtida veteranrallyn? :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Nisse » 24 feb 2008, 11:42

Frågan är väl bara om det finns diesel att köpa när denna NH har nått mogen ålder? :roll:
Användarvisningsbild
Nisse
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 jul 2007, 02:20
Ort: Karlskoga

Inläggav Stellan » 24 feb 2008, 16:28

Nisse skrev:Frågan är väl bara om det finns diesel att köpa när denna NH har nått mogen ålder? :roll:


Bränslet kan nog lösa sig, vad jag är mer orolig för är om man kan få tag på reservdelar :shock:
Elektroniken uppdateras och det gamla kastas i ett rasande tempo idag, inget gammalt ska få ligga och ta upp dyrbar plats någonstans. Dessutom så är mjukvaran till dagens bilar nästa som mjölk...bäst före-datum gör ju att både program och maskiner försvinner nästan omedelbart när det kommer en ny uppdatering.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 25 feb 2008, 11:51

Ja skumt det der...
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster