Forumets 1000:e medlem!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Forumets 1000:e medlem!

Inläggav Anders Ason » 08 maj 2010, 15:25

Forumet har precis fått sin 1000:de medlem, "scaniasven". Välkommen hit.

Signaturen som är intresserad av lastbilar finns på Lidingö (en liten ö i Stockholms inre skärgård :)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Forumets 1000:e medlem!

Inläggav S-V L44 » 08 maj 2010, 15:57

Grattis "scaniasven" och välkommen hit.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Sudde52 » 08 maj 2010, 19:28

Välkommen!
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Lasse Hsand » 08 maj 2010, 19:33

Tjena Grattis nummer 1000 inte illa och välkommen. Hur länge har detta forum funnits är det sen början på 2007. 1000 medlemmar på den tiden intresset är större än man tror. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 08 maj 2010, 19:47

Första forummedlemmen heter Per Thomson (grundaren) och loggade in sig själv torsdagen den 22 mars 2007 klockan 22:11. Detta datum torde väl vara forumets födelsedag?

Bo Norvinge, nummer två gjorde den trevliga loggan.

(Jag själv på måndagen den 2 april 2007 klockan 18:15.)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav jonas a » 09 maj 2010, 17:16

Frågan är dock, Hur många av dessa 1000 medlemmar är Faktiskt aktiva på forumet. Jag ser många med 0 inlägg i medlemslistan.

Kalkylatorn åkte fram. 388 medlemmar har aktivt skrivit på forumet. Således är det 612 st som ligger på 0 inlägg.

Grattis nr 1000 i alla fall.
Jonas A
jonas a

Inläggav flak » 09 maj 2010, 18:20

Nr 1000 gratuleras och välkommen!
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders » 11 maj 2010, 20:58

Får sälla mig till gratulationskören!

Dryga 3 år till 1000 medlemmar. När kommer medlem nummer 2000 att ansluta? :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Kjell T » 12 maj 2010, 07:46

Man undrar hur många som är intresserade av veteranlastbilar och förstår eller kan svenska. Kanske storleken på upplagan av Klassiska Lastbilar avslöjar intresset?
Kjell T

Inläggav Stellan » 22 maj 2010, 21:46

Jag får också gratulera den tusende medlemmen och välkomna scaniasven till forumet...hoppas att du ska trivas här :D

Det är gott och väl att vi har fått mer än tusen medlemmar, men det verkar som om det blir färre och färre som skriver något. Alla kan inte bidra med statistik, bilder eller annan "viktig" information...men att uttrycke en tanke, att ställa en fråga eller att "bara" berätta lite om vad som gjorde att man kom in på denna fina och viktiga hobby är något som många fler kan göra.

Det är absolut inget krav på att man måste ha varken fordon eller bakgrund inom branschen för att skriva, det är nästan lite tvärtom tycker jag...det är minst lika roligt att dela med sig av det man själv har samlat på sig under åren :wink:

Att vi har fått en egen tidning tycker jag är det tydligaste tecknet på att vi har en hobby som är både rumsren och intressant idag, och forumet är ett väldigt bra komplement till det tryckta ordet...och bilden.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 22 maj 2010, 22:49

Stellan skrev:Det är gott och väl att vi har fått mer än tusen medlemmar, men det verkar som om det blir färre och färre som skriver något. Alla kan inte bidra med statistik, bilder eller annan "viktig" information...men att uttrycke en tanke, att ställa en fråga eller att "bara" berätta lite om vad som gjorde att man kom in på denna fina och viktiga hobby är något som många fler kan göra.

Har suttit och funderat på detta, hur man ska lösa problemet med att färra och färre skriver här. Haqr försökt att lägga upp så mycket material det går och hoppas på att någon skulle börja nappa och skriva lite.

Det hr blev ju rätt off topic, men vi kanske skulle starta en ny tråd i ämnet?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 23 maj 2010, 20:04

Jag har också försökt att hålla ångan uppe här, men intresset verkar vara väldigt svagt :( ...och någon ny tråd tror jag inte behövs, det finns ju en om framtiden och en om att lägga upp berättelser. De flesta verkar bara logga in för att läsa nya inlägg, för att nästan omedelbart logga ut igen. Det är ju ett givande och tagande som behövs för att hålla igång ett forum.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 23 maj 2010, 20:32

Jag håller med föregående inlägg, men själv vill jag helst inte bara "svamla" utan kunna tillföra något vettigt eller engagerande.
Jag är allmänt intresserad av allt som rör sig, men jag har vissa specialintressen och försöker vara aktiv när "det gäller".
Ibland kan man ju försöka vara lite provocerande och då brukar det hetta till en del.

För övrigt så ökade medlemsantalet en hel del på några veckor, så vi blir ju stadigt fler och fler. Jag har hört att det även finns medlemmar som egentligen inte alls är intresserade av lastbilar utan har mera "hembygdsintresse" p.g.a. vissa trådar/inlägg.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2010, 00:52

Stellan skrev:Jag har också försökt att hålla ångan uppe här, men intresset verkar vara väldigt svagt :( ...och någon ny tråd tror jag inte behövs, det finns ju en om framtiden och en om att lägga upp berättelser. De flesta verkar bara logga in för att läsa nya inlägg, för att nästan omedelbart logga ut igen. Det är ju ett givande och tagande som behövs för att hålla igång ett forum.

/Stellan

Stellan, JAG är ingen jojo som loggar på och tittar runt och sedan loggar ur. Jag gör mitt bästa efter omständigheterna. Man kan ju inte sitta och fantisera eller gripa något ur luften.

Problemet är att jag inte har lika mycket som du att komma med. Du har massor med brochyrer och annat smått och gott men vi får inte ta del av det. Annars håller jag med om att forumets medlemmar kunde engagera sig mer men det har tyvärr blivit ett köpa och sälja forum. De som joinar bidrar inte med något. Norrmännen har jag märkt är på alerten och det skall de ha en eloge för. Det är dock mycket bilder i deras forum. Ja, det går inte jämföra. Kanske detta är ett tecken på Veteranlastbilars upphörande? Ett forums fortlevnad beror också på moderatorernas engagemang men även webmasterns. Lyhördheten är viktig. Samtidigt är vi medvetna om att moderering m.m. görs på fritiden.

Vi är dåliga på att säga "tack för att du visar dessa bilder" eller "tack för att du delar dessa bilder med oss".

Hur det står till i forumet är Per mycket väl medveten om och flera ggr har man talat om bristen på engagemang från de som inte deltar aktivt i forumet. Vi har många O-postare och vad beror det på?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 24 maj 2010, 07:29

Att det är många som inte kommer med bidrag till forumet är kanske beroende på att alla inte är vana att uttrycka sig i skrift. En del har lättare att utrycka sig muntligt och det är ganska svårt här. I min bardom och ungdom var något av det värsta jag visste att uttrycka mig i skrift, det var hopplöst svårt och fick man ned något skrivet så var det fullt med stavfel.
Problemet varade fram till armetjänstgöringen, som avtjänades på Finlands enda svenskspråkiga brigad. Under tjänstgöringen blev jag utsedd till kompaniskrivare, vilket har varit till nytta senare. Där frågade ingen vad man kunde, utan sade bara vad som skulle göras. Till all lycka fanns det modeller på alla viktiga dokument.
Denna tjänstgöring vid skrivmaskin, som jag aldrig tidigare stiftat bekantskap med, gjorde att jag blev tvungen att träna upp min skrivfärdighet. Några år senare när jag avbröt arbetet som maskinreparatör och började studera vidare var det aldrig några problem med att uttrycka sig skriftligt.
Jag har mycket stor förståelse för problemet med att uttrycka sig i skrift eftersom jag dagligen i mitt arbete kommer i kontakt med många personer med samma bekymmer.
Vi skall glada över de som skriver bidrag till forumet och inte så kritiska till att de är få. Ju mera kritiska, ju större är tröskeln för "nya" att skriva.
Kjell T

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack