Vad är detta för bilar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 01:57

En annan länkpå en FWD plogbil med lampor i taket.

http://www.driveguide.com.au/4wd/FWD/2255.html

The 1950s saw a huge range of FWD trucks for both on and off-highway use, including sleeper-cab 6x4 tractors for line-haul work. Specialized multi-wheel drive trucks like the Tractioneer appeared in the '50s and '60s, plus the unusual Teracnizer for desert use. From 1960 the company became the FWD Corporation, and in 1963 took over the Seagrave Corporation which specialized in fire-fighting equipment. Production of specialized trucks and fire appliances has continued into into the 1990s. Considerable numbers of American FWD trucks were shipped to the UK during World War I, many finding their way into civilian ownership after the war. A British version, the British Quad was built under licence from 1918, using a Dorinan engine. In 1927 FWD Motors launched a 6x6 powered by a 6-cylinder Dorman. Later, in 1929, FWD entered an agreement with AEC of Southall under which the trucks were fitted with AEC engines instead of Dormans. By then the British-built FWDs were so far removed from the original American-sourced trucks that the FWD name was dropped, and from 1931 the trucks were renamed Hardy. Renamed: Bytte namn till Hardy.

Ja du Anders, jag hittade Hank Pictures för många år sedan. Gissa om jag satt och glodde. Det är så mycket på sidan så vill man se allt tar det flera dagar på heltid. Bilderna är klickbara så man får ett större format. En sida kan innehålla upptill 300 foton.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 02:04

Arnfinn, är det inte copright på Kevin Doddys foto. Amerikanarna är hårda på copright. Sänd med en länk istället. Det gjorde jag med FWD med tanka på vad jag sagt. Och en länk försvinner inte från servern.

Bara i all välmening.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 09:10

arnfinn skrev:På bildet ved siden av FWD'en finnes dette bildet:
...
Mon tro om det er noen som undrer seg hvorfor Arnfinn har samlet på seg en samling av bilder av sent 40-talls REO :?:


    Det var mycket bilder på ett lastbilsmärke som tyligen är mycket ovanligt, bra jobbat. I boken "Lastbilar från hela världen" (jag har två! någon intresserad? En helt obläddrad=present) finns FWD med men enbart som frambygge.

    Trots alla fina bilder som jag nu sett om denna udda bil med avgasrör "hit o dit", åt sidan, dubbla pipor bakom hytten etc, så är det bara en sak som gäller - skorsten rakt upp från maskinrummet! På bilder jag sett (Youtube!) så fanns det på den bilen ett runt täcklock över det förmodade hål i huven där röret en gång stack upp - ett vidrigt kulturgärningsbrott!

    Stefan, har du verkligen kollat att det inte är ett täcklock även på din bil? Om inte, kanske huven bytts mot en icke orginal? Syns väl på undersidan om det är igensvetsat? = fram med plåtsaxen.


    /Anders
Senast redigerad av Anders Ason 09 feb 2008, 18:32, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 09:12

Lars-Gunnar skrev:Arnfinn, är det inte copright på Kevin Doddys foto. Amerikanarna är hårda på copright. Sänd med en länk istället. Det gjorde jag med FWD med tanka på vad jag sagt. Och en länk försvinner inte från servern.

Bara i all välmening.

Lars-Gunnar :wink:


    Vore väl lite kul med besök på den här sidan av Kevin! :D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Micke Lund » 08 feb 2008, 09:43

Här är en länk till en fotosida med en enaxlad FWD

Hur ser en enaxlad bil ut? :roll:
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 13:53

Jag menade med en bakaxel. :oops:

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Inläggav arnfinn » 08 feb 2008, 14:12

Lars-Gunnar skrev:Arnfinn, är det inte copright på Kevin Doddys foto. Amerikanarna är hårda på copright. Sänd med en länk istället. Det gjorde jag med FWD med tanka på vad jag sagt. Och en länk försvinner inte från servern.

Bara i all välmening.

Lars-Gunnar :wink:


Ooops :oops: hva gjøre nu? Bør jeg ta bort bildene? De bildene jeg har funnet er i hovedsak hentet fra salgssider og dylikt og jeg aner ikke hvilke sider det var nu mer. Men forbrytelser vil man jo ikke gjøre...
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 14:18

arnfinn skrev:
Lars-Gunnar skrev:Arnfinn, är det inte copright på Kevin Doddys foto. Amerikanarna är hårda på copright. Sänd med en länk istället. Det gjorde jag med FWD med tanka på vad jag sagt. Och en länk försvinner inte från servern.

Bara i all välmening.

Lars-Gunnar :wink:


Ooops :oops: hva gjøre nu? Bør jeg ta bort bildene? De bildene jeg har funnet er i hovedsak hentet fra salgssider og dylikt og jeg aner ikke hvilke sider det var nu mer. Men forbrytelser vil man jo ikke gjøre...


Nej Arnfinn, vi blundar och låtsas som om vi inte sett eller vet något :lol:

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Inläggav arnfinn » 08 feb 2008, 14:19

Per Thomson skrev:
arnfinn skrev:Mon tro om det er noen som undrer seg hvorfor Arnfinn har samlet på seg en samling av bilder av sent 40-talls REO :?:

Hallå Arnfinn, nu får du göra något åt Reo bilarna.
Glöm Bedford eller Volvo idéerna :!: :wink:


Har bare noen dårlige vinterbilder å presentere foreløpig av min REO:

Bild

Bild

Bild

Bak på flaket finnes to traktorer som jeg har gitt bort til en kamerat - skal forestille en slik og heter Garner. Er en liten traktor for små bruk :D Hva sies om 10 hk ILO motorsykkelmotor :?: :lol:Bild
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 14:21

det finns mycket REO bilder på Hanks Pictures

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav arnfinn » 08 feb 2008, 15:01

Min REO skal ha gått i tjeneste lokalt hele sin tid hos samme eier til den sank til buken i skogen. Stod på det viset i mange år før en bekjent fikk den og ordnet en transport til seg. Han hadde den stående inne på et verksted hos sin far mens han studerte en annen plass. Så døde faren og verkstedet ble solgt. Ny eier slepte bilen ut og bogserte den til og med så brutalt at skopan på traktoren ble presset inn i grillen :( :evil: Jeg fikk den for prisen han hadde lagt ut i transport, kr 1350,-.

Den er på ca 6-7 tonn i totalvekt der jeg antar at tjenestevekten er en plass mellom 2,5 og 3 tonn. Flaket måler 2 x 3 meter og har tipp. Tippen er litt interessant ved at den er en krysning av den gamle typen av sveivetipp med tannede meier. Men denne har sin drift gjennom kraftuttaket på girboksen. Bilen virker å ha gjort tunge jobber med slep. Bjelken bak hvor draget sitter fast er helt utdraget og ødelagt, men går å reparere heldigvis. Flaket er helt oppråtnet som man kan vente.

Motoren sitter fast og bunnpanna har vært løs i vet ikke hvor mange år. Må regne med at ny motor behøves. Sideventilert 6'er som muligens er identisk med den som satt i GMC-krigerne, dvs 90 hk. Rustskader på hytta med noen vinduer som mangler - noe som i sin tur har gått hardt ut over interiøret.

Summasumarum så er dette et prosjekt som langt overgår min kapasitet og evne. Tanken har et par-tre år vært å selge den til noen som kan klare med den. Problemet er at man bor så langt nord og øst så det koster en liten formue å hente den om man bor et stykke unna.

Har også vært inne på tanken å lage slep til en av mine veterantraktorer for det kunne bli et veldig morsomt og spesielt arrangement å benytte det originale tippsystemet, men det er vel kanskje litt vel brutalt å snakke om på dette forumet. :oops:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2008, 23:24

arnfinn skrev:Har også vært inne på tanken å lage slep til en av mine veterantraktorer for det kunne bli et veldig morsomt og spesielt arrangement å benytte det originale tippsystemet, men det er vel kanskje litt vel brutalt å snakke om på dette forumet. :oops:


Inte svära i kyrkan Arnfinn :!: :roll:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Minnesbil

Inläggav johnny013 » 13 feb 2008, 16:22

Kommer ihåg den här gula F W D ,den stog parkerad brevid stångån i Tornby området i Linköping ,då fanns det en gul maskintrailer till den med och det fanns en stor grävare där med .var och tittade på den ibland men sedan försvann den bara vid någon storstädning.
Jag vet var den står nu och det vore nog en heldag om man komm innanför stängslet där finns en hel del att se där. :shock:
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Inläggav arnfinn » 13 feb 2008, 16:41

Du er velkommen til å legge ut bilder fra en hel dags vandring :lol: :lol:

Og velkommen i alle fall hit :wink:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Minnesbil

Inläggav Lars-Gunnar » 13 feb 2008, 23:25

johnny013 skrev:Kommer ihåg den här gula F W D ,den stog parkerad brevid stångån i Tornby området i Linköping ,då fanns det en gul maskintrailer till den med och det fanns en stor grävare där med .var och tittade på den ibland men sedan försvann den bara vid någon storstädning.
Jag vet var den står nu och det vore nog en heldag om man komm innanför stängslet där finns en hel del att se där. :shock:


Klättra över det eller gräv dig under :lol:

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron