Rent mjöl i påsen??

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rent mjöl i påsen??

Inläggav S-V L44 » 20 feb 2010, 00:56

En annan forummedlem påpekade för mig i dagarna att den Scania-Vabis boggiebil som jag skrev om i följande tråd viewtopic.php?f=2&t=2074 verkar minst sagt vara lite ”skum”.
Alla bilder och text beskriver ju klart och tydligt en boggiebil med tippflak MEN uppgifterna man kan hämta från Transportstyrelsen på registreringsnumret CLB879 talar om en tvåaxlad dragbil med vändskiva som DESSUTOM är A-traktorregistrerad !!!

Detta kan ju inte stämma, eller hur? Så ser ju inte bilen ut om man tittar på den!

Hade jag varit spekulant på fordonet hade jag definitivt dragit öronen åt mig eller åtminstone bett om en rejäl och trovärdig förklaring. När sedan fordonet verkar ha bjudits ut till ett kraftigt högt pris så kan det bli en rejäl förlustaffär för den eventuella köparen i slutändan.

Jag vet ju inte om bilens identitet är ”stulen” eller ”påhittad” eller hur det verkligen förhåller sig i detta fall. Fordonets identitet kan ju trots allt vara OK (det händer ju att man bygger om från tvåaxlat till treaxlat och vice versa och att man byter ut påbyggnad) men fordonet är definitivt inte registrerat som det skall vara med tanke på dess utrustning i nutid i alla fall och den har sett likadan ut under åtminstone de senaste 5 åren.
Den skulle ju ha genomgått en ny registreringsbesiktning!!
Vi har tidigare sett inlägg på att står det att om flaklämmarna beskrivs vara 40 cm i besiktningspappren och de är 60 cm så skall i princip fordonet inte godkännas vid en besiktning. Och sådant kan man tycka vara petitesser i sammanhanget.

Jag har under de senaste tre-fyra åren själv uppmärksammat åtminstone två-tre andra exempel på lite ”skumma” fordon var det funnits tydliga skillnader ”före” och ”efter” under en tre-fyra-årsperiod. Uppgifterna hos Transportstyrelsen är däremot inte annorlunda.
Det verkar som om man ibland helt enkelt ”lånat” ett annat fordons identitet utan att göra vederbörlig ny registreringsbesiktning. Av vilka skäl kan man ju bara spekulera i.

En annan mycket vanlig dumhet är användandet av skattebefriade fordon i kommersiella sammanhang. Det förekommer mycket ofta att man annonserar ut ”skattebefriade” lastbilar på t.ex. Blocket. Och man är korkade nog att i klartext skriva ut t.ex. att ”bilen används dagligen i min trävarufirma”, ”bilen används dagligen för grustransporter”, etc..
Snart nog (om de inte redan har gjort det – men mycket tyder dock att de uppmärksammat detta) upptäcker myndigheterna denna illojala konkurrens och sätter stopp för alltihop. De som drabbas är ju vi som har veteranlastbilarna som hobby och absolut inte brukar fordonen för några kommersiella ändamål.

Nej, godvänner sluta tänj på gränserna. Det gagnar ingen i slutändan. Fortsätter fusket får vi betala full skatt i framtiden.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Rent mjöl i påsen??

Inläggav Cliff Ellingsworth » 21 feb 2010, 19:45

Jag håller med dig å det grövsta, framförallt dessa annonser om skattebefriande lastbilar på Blocket och övriga annonsplatser :(

Det är väl bara en tidsfråga innan staten drar undan mattan för oss med gamla lastbilar :cry:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Återgå till Allmänt Veteransnack