Kanske det förutom krav på däckens mönsterdjup också skulle införas ett krav på IQ-test av förarna vid svenska färje-hamnar
Detta sagt under förutsättning av att chaufförens yttrande skildrats sanningsenligt enligt den senare artikel-länken. Har man hamnat på fel sida på en motorväg och haft den otroliga turen att man inte kolliderat med någon mötande så försöker man väl stanna på vägrenen och nöd-ringa 112 (bilen hade tydligen redan kommit över mot vägrenen innan föraren fick kontroll).
Dessa fordon av typ Europa-trailers är särskilt känsliga för snömodd beroende på två orsaker, dels den korta hjulbasen och dels vändskivans friktion mot trailern. Har det väl blivit ett kast i snömodden som vinklat dragbilen ytterst lite i förhållande till trailern så är det kört. En korrigerande rattrörelse hjälper inte på grund av att vändskivans friktion behåller den vinkel som uppstått. Detta borde inte vara så svårt att förklara genom att ett informationsblad på olika språk delas till alla inkommande chaufförer från andra länder.
Vid överraskande snöväder uppstår det nästan alltid mycket snömodd i den vänstra filen och våra trailer-förare från sydligare nejder älskar ju att hålla till i den filen och köra förbi de svenska 60-tons ekipagen. Däremot är det inte ovanligt att 60 tons ekipagen kör om stillastående trailers i hala uppförsbackar.