Sida 1 av 1

Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 07 feb 2010, 20:39
av flak
Asfalt.jpg
Asfalt.jpg (55.55 KiB) Visad 12243 gånger
Asfalt2.jpg
Asfalt2.jpg (60.93 KiB) Visad 12243 gånger

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 07 feb 2010, 21:48
av Stellan
Det hade skett en otrolig utveckling på de femtio år som gått sedan den här bilden:

Ett fotografi ur arkivet som är taget någonstans i Uppland 1930
Bild

Det är en väldig aktivitet på bilden...en man vevar upp flaket, två man skyfflar asfalt. Ytterligare en bil anländer med ett nytt lass medan en militären väntar på sin tur att komma förbi vägarbetet. Det finns hur mycket som helst att studera på den här bilden :D

En lite lustig detalj är åkarskylten på bakstammen, det har jag aldrig sett på någon lastbil förut. På den andra lastbilens skylt står det "Åkare 370". Notera även reservhjulet på den bilens tak (övre bilden) :)
Bild

/Stellan

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 07 feb 2010, 22:13
av Anders
Vilken intressant bild Stellan!
En sådan som man kan försjunka över med ett förstoringsglasunder lång tid!
Äldre böcker om industrihistoria kan innehålla en veritabel skattkista med bilder av den här kalibern.
Måste ha varit tungt att veva upp flaket för hand! Men det var väl inte så många ton som gick på ändå.

Anders

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 08 feb 2010, 08:39
av Anders Ason
Trevliga bilder och folk hade jobb. Reservhjul på taket har jag minnen av, det höll i sig ett bra tag framåt i tiden, sedan blev de väl för tunga.

Notera även det enda mittplacerade bakljuset och de obligatoriska vegamössorna.


Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 08 feb 2010, 21:21
av Bysmeden
Stellan skrev:Det hade skett en otrolig utveckling på de femtio år som gått sedan den här bilden:

Ett fotografi ur arkivet som är taget någonstans i Uppland 1930
Bild

Det är en väldig aktivitet på bilden...en man vevar upp flaket, två man skyfflar asfalt. Ytterligare en bil anländer med ett nytt lass medan en militären väntar på sin tur att komma förbi vägarbetet. Det finns hur mycket som helst att studera på den här bilden :D

En lite lustig detalj är åkarskylten på bakstammen, det har jag aldrig sett på någon lastbil förut. På den andra lastbilens skylt står det "Åkare 370". Notera även reservhjulet på den bilens tak (övre bilden) :)
Bild

/Stellan

Hej

Angående Åkarskylten: Kan det vara samma system som på vägbyggen/arbeten i Finland, när åkaren fick jobb på vägbygget fick han ett nummer och samtidigt bestämdes hur stor last han fick ha,sedan när han kom med sin last satt en person i en bur i närheten av tipplatsen och antecknade hans nummer samt det antal kubikmetrar han blivit godkänd för. På insidan av lämmarna skulle fästas ett plattjärn som lastmått, lasten behövde ej jämnas om inte byggmästaren misstänkte fusk, då blev föraren tvungen att med spade jämna lasten och bevisa att volymen stämde med plattjärnena. En detalj till, på statens vägbyggen fick man lasta mera än vid vanlig "civil" körning, är osäker på om det rörde sig om en halv eller en hel kubikmeter till

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 08 feb 2010, 21:30
av Lars-Gunnar
flak skrev:
Asfalt.jpg
Asfalt2.jpg


Ett sånt här ekipage har jag inte sett förut. Den måste ju ha haft asfalttjära för väldigt lång sträcka med sin stora tank.

Lars-Gunnar :D

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 08 feb 2010, 21:38
av Anders
Kan det vara för att lägga ut oljegrus?

Anders

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 08 feb 2010, 22:25
av Lars-Gunnar
Anders skrev:Kan det vara för att lägga ut oljegrus?

Anders


Jo, Anders där slog du nog huvudet på spiken! Olja rinner ju bättre än tjära som måste vara varm.

Lars-Gunnar :wink:

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 08 feb 2010, 22:59
av Stellan
Bysmeden skrev:Hej

Angående Åkarskylten: Kan det vara samma system som på vägbyggen/arbeten i Finland, när åkaren fick jobb på vägbygget fick han ett nummer och samtidigt bestämdes hur stor last han fick ha,sedan när han kom med sin last satt en person i en bur i närheten av tipplatsen och antecknade hans nummer samt det antal kubikmetrar han blivit godkänd för. På insidan av lämmarna skulle fästas ett plattjärn som lastmått, lasten behövde ej jämnas om inte byggmästaren misstänkte fusk, då blev föraren tvungen att med spade jämna lasten och bevisa att volymen stämde med plattjärnena. En detalj till, på statens vägbyggen fick man lasta mera än vid vanlig "civil" körning, är osäker på om det rörde sig om en halv eller en hel kubikmeter till


Mycket intressant information, detta var helt nytt för mig. Kan man säga att det var dåtidens mostsvarighet till modernare tiders trafikbilsskyltar då? Tack för en trevligt berättelse, och ny kunskap :)

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 09 feb 2010, 00:07
av flak
Ekipaget från 80 talet användes för ytbehandling av vägbanan och YIG vad nu det betyder?

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 09 feb 2010, 15:11
av Thomas Almen
flak skrev:Ekipaget från 80 talet användes för ytbehandling av vägbanan och YIG vad nu det betyder?
Minns jag rätt, så står det för "Yta, 1 lager grus". Budgetbeläggning som var, och är väl, väldigt poppis främst på 90-talet. Gruslagret förseglades med ekipaget på bilden, så nån emulsionsblandning innehåller tanken. Många glesbygdsbor som invaggats i falsk förnöjsamhet av Vägverket med Y1g-beläggning.

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 09 feb 2010, 15:30
av Anders
Med risk för att vara tjatig, men är det någon modern form av oljegrus?
Nuförtiden läggs väl ingenting annat än asfalt?

Anders

Re: Asfaltarbeten 1980 talet

InläggPostat: 09 feb 2010, 17:30
av Thomas Almen
Ja, det är väl en bra beskrivning. Sen finns det "Mjogg", varm eller kall, också en form av oljegrus. På mindre vägnätet finns en del alternativ till asfalt.