Sida 1 av 1

En rejäl släptrailer

InläggPostat: 07 feb 2010, 15:59
av flak
Visst är det härligt med åsynen av en sån.
Juvel.jpg
Juvel.jpg (53.24 KiB) Visad 6292 gånger

Re: En rejäl släptrailer

InläggPostat: 07 feb 2010, 17:37
av Anders Ason
Absolut och ska vi gissa hur många bullar lasten kan bli?

Re: En rejäl släptrailer

InläggPostat: 08 feb 2010, 23:11
av Lars-Gunnar
Och lastbilen är ju givetvis en Volvo :mrgreen: och har alla attirajler på hytten som positionsljys och "voffla" som skall vara tänd vid körning med släp.

Lars-Gunnar :)

Re: En rejäl släptrailer

InläggPostat: 08 feb 2010, 23:22
av Stellan
Jag tycker det ser mycket ut med tre kulor på ett ekipage med bara tre axlar, för mjöl är ju ganska tungt...jag har burit åtskilliga ton med mjöl till de bohusländska bagerierna, så att det är tungt kan intygas :P

/Stellan

Re: En rejäl släptrailer

InläggPostat: 08 feb 2010, 23:40
av Lars-Gunnar
Stellan skrev:Jag tycker det ser mycket ut med tre kulor på ett ekipage med bara tre axlar, för mjöl är ju ganska tungt...jag har burit åtskilliga ton med mjöl till de bohusländska bagerierna, så att det är tungt kan intygas :P

/Stellan


Ja, det har du faktiskt rätt i Stellan, det är i de europeiska länderna man ser mycket 2-axlade dragbilar med 3-axliga påhängsvagnar där vi alltid har 3-axligt. Kanske de bara körde med halvfulla kulor. Det var väl olika sorters mjöl i. Vi har ju Korn, råg och havre och havregryn är lätt. Rå (inte tillagad) havregryn med mjölk och socker är mums, mums. Om vi tänker att bilen transporterar havregryn i alla kulor så är det nog OK med 3-axlar.

Lars-Gunnar :)

Re: En rejäl släptrailer

InläggPostat: 03 jul 2012, 10:15
av benkar
flak skrev:Visst är det härligt med åsynen av en sån


En härlig bild!

Råkade se bilden/tråden, och visade den för min gamla far som arbetade i många år på Kvarnholmen, och hade bland annat hand om att fylla på de "mellansilos" var innehåll sedan släpptes ned i bulkarna. Jag själv sommarjobbade också med det ett par sommrar i början av 1980-talet, men då var det betydligt större bilar.

Min fars kommentar:

-"1965 började jag att bl. annat fylla mjöltankar, de första var lösa tankar (bulkar) som stod på en vanlig lastbil. Det var då bara San Remo (bageriet) kunde ta emot mjöl i lösvikt. Trailern på bilden var den första renodlade tank (bulk) -bilen . Den lastade 9 ton, tre lass gick varje dag till San Remo"

/B