Sida 1 av 1

Det ska vara en Viking i vinter!

InläggPostat: 18 jan 2010, 21:02
av Stefan Blomberg
Jag var idag ute vid ladan där jag har min samling stående, säkert för första gången på en månad. Den delen av samlingen som inte ryms inomhus var förstås rejält översnöade, under en period kom det en ansenlig mängd snö även här i Stockholmstrakten.
Då jag snart ska använda en av vikingarna var det nu läge att skotta och även provstarta, jag viste att det inte var någon fara för frusna batterier men konditionen kunde möjligen vara lite knackig, bilen har ändå stått över en månad i iskylan. Efter att ha skottat(!) fram motorhuven kunde jag dra ut kallstarten på en helt frostig insprutningsspump på en lika frostig motor. In i hytten, skjuta in stoppreglage, vrida nyckel, trycka in startknapp och pelle i botten: och motorn rusar ögonblickligen igång! Inget surt, segt gnäggande utan bara ett härligt mörkt Vrooam! I sanning imponerande, vilken personbil gör samma sak under liknande omständigheter? Volvo Viking 1964- Bilen för framtiden!

Stefan

Re: Det ska vara en Viking i vinter!

InläggPostat: 18 jan 2010, 23:15
av Bo Abrahamsson
Stefan Blomberg skrev:Jag var idag ute vid ladan där jag har min samling stående, säkert för första gången på en månad. Den delen av samlingen som inte ryms inomhus var förstås rejält översnöade, under en period kom det en ansenlig mängd snö även här i Stockholmstrakten.
Då jag snart ska använda en av vikingarna var det nu läge att skotta och även provstarta, jag viste att det inte var någon fara för frusna batterier men konditionen kunde möjligen vara lite knackig, bilen har ändå stått över en månad i iskylan. Efter att ha skottat(!) fram motorhuven kunde jag dra ut kallstarten på en helt frostig insprutningsspump på en lika frostig motor. In i hytten, skjuta in stoppreglage, vrida nyckel, trycka in startknapp och pelle i botten: och motorn rusar ögonblickligen igång! Inget surt, segt gnäggande utan bara ett härligt mörkt Vrooam! I sanning imponerande, vilken personbil gör samma sak under liknande omständigheter? Volvo Viking 1964- Bilen för framtiden!

Stefan

Tror inte att du kan aktivera kallstarten utan att först trycka in stoppreglaget.
Bosse.

Re: Det ska vara en Viking i vinter!

InläggPostat: 18 jan 2010, 23:26
av Stefan Blomberg
Suck...

Re: Det ska vara en Viking i vinter!

InläggPostat: 18 jan 2010, 23:27
av Stellan
Stefan...heller översnöad än insnöad :P :wink:

/Stellan

Re: Det ska vara en Viking i vinter!

InläggPostat: 19 jan 2010, 08:56
av Thomas Almen
Nja, jag undrade också lite över turordningen vid start. Nu vet jag inte vad det är för pump på bilen, men stoppreglaget ska väl iallafall vara intryckt och, som jag fått lära mig, handgasen utdragen för att kallstarten ska gå i. Men huvudsaken är väl att bilen startade?.

Re: Det ska vara en Viking i vinter!

InläggPostat: 19 jan 2010, 22:01
av Lars-Gunnar
Ja, det är en jäkla katastrof att man gått ifrån det gamla och monterat in så mycket elektronik i både lastbilar och personbilar. De tål inget. En bil som står på plåtverkstaden kan bli omöjlig att starta utan hjälpbatteri.

Om man ändå hade kunnat ha kvar den gamla goda tiden då allt small igång såtillvida dieseln inte frusit. Nu är det ju EU och regeringen som lagstiftat så man måste ha en dator i varje bil. Jag använde inte bilen på 14 dagar och när vi så skulle ut och åka så hade jag mina onda aningar. Mycket riktigt, när jag vred om nyckeln var det helt svart. Fick ladda upp batteriet i garaget. Så man måste helt sonika köra slö och slösa köra runt bara för att inte batteriet skall kola av.

Lars-Gunnar :)