Sida 1 av 1

Entre fram

InläggPostat: 17 jan 2010, 00:48
av Stellan
Undrar om folket i Kalmar hade varit i Tyskland och tittat när de började konstruera Kalmar Terminal? Den här artikeln var med i tidningen Transportnytt 1965...

Bild
Bild
Bild

/Stellan

Re: Entre fram

InläggPostat: 17 jan 2010, 01:31
av Lars-Gunnar
Ja, vi kan nog ge oss sjutton på att tillverkarna inte ensamma alltid kommit på de bästa lösningarna och det gäller i stort sett alla.

Ser att Bussingen skall föreställa en järnhandlarbil. Det är ju mycket smartare lösning här. Man kan lasta lika tungt på ömse sidor hytten och få bättre stabilitet och styrning än på de bilar Scania och Volvo haft dåde skulle bli instängda med dörrens öppning på förarsidan.

Lars-Gunnar :)

Re: Entre fram

InläggPostat: 17 jan 2010, 11:34
av Kjell T
Kanske iden kommer från BMW Isetta.

Re: Entre fram

InläggPostat: 17 jan 2010, 21:38
av Stellan
Självklart är idén stulen, alla bra idéer stjäls och vidarutvecklas :mrgreen:
Men Isetta är en god tanke...kanske konstruktören såg en sådan på stan och fick en snilleblixt. Men Kalmar Terminal är förmodligen det sista fordonet med en sådan konstruktion med tanke på dagens regelverk.

/Stellan