Militärbil ombyggd till brandbil?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav S-V L44 » 23 jan 2010, 00:52

Fredrik Klint skrev:
Tack för info och länkar!
Jag har en bild med en Loadstar bärgare i bakgrunden, tagen i Lund... Men reg-nr syns inte. Bilden är dock gammal så bilen finns förmodligen inte kvar.
Nu blev jag nyfiken... Du har alltså ett register över de Loadstars du känner till? Har du även register på andra lastbilar?


Ja, jag har sett den bilden. Bilen tillhörde Theanders bil i Lund, men jag har ännu inte lyckats få reda på varken regnummer eller chassinummer, men hoppas att jag kan stöta på reghandlingarna på Landsarkivet i Lund så småningom.

I övrigt så är det riktigt att jag har flera personliga register på andra gamla lastbilar, men i princip bara lastbilar som gått i Sverige och tillverkade före cirka 1980.

Det är inte så att jag har jagat uppgifter om bilarna speciellt aktivt utan det blir när man ”springer på” någon bil på t.ex. Blocket, i diverse bildarkiv, veteranbilsevenemang, etc.. Är lastbilen ”identifierbar” med registreringsnummer, så har jag oftast kollat dess chassinummer.

Jag började med att mata in uppgifter i mina register för flera år sedan, så att mata in de få nya uppgifter som dyker upp idag tar inte mycket tid.
Mina register omfattar i princip bara chassinummer, modellbeteckning, tillverkningsår, etc., oftast inga ägaruppgifter (utom för den serie lastbilar som ligger mig varmast om hjärtat, dvs. Scania-Vabis skakfyror tillverkade mellan 1946 och 1959 – Eftersom jag själv har tre av dem så är det bra att kunna skapa kontakt med andra ägare.). Det skulle bli alltför omfattande och tidsödande om man försökte göra kompletta register för alla lastbilar (likt den eminenta databasen på Svensk Busshistoria), även om det hade varit önskvärt att ha tillgång till ett sådant. Tänk bara om man kunde lagt in inte bara regnumret utan också modellbeteckning, chassinummer, hyttfabrikat, påbyggnad, vikt- och måttuppgifter, ägarhistorik, etc.. Det hade kunnat bli en riktig guldgruva för veteranbilsälskare.

Däremot fotograferar jag då och då av gamla registreringshandlingar på Landsarkivet i Lund i jakt på min fars gamla lastbilar före 1950, men jag matar inte in uppgifterna som står på registerkorten i något register utan jag döper om bilderna så att man kan söka på regnumret på hårddisken. Visst hade det varit bra att också kunna söka på t.ex. bilmärke, modell, chassinummer, etc., men det tar betydligt mer tid att lägga in all denna data i ett registerprogram. Tid som jag kanske får över när jag blir pensionär om sisådär 5 år. Men i mellantiden kan man ju alltid "bläddra" igenom bilderna på hårddisken.
Annars har jag mest använt Excel, men det är egentligen inget bra registerprogram. Jag har också tillgång till FileMaker Pro som är lite bökigt att använda, men ett upplägg som Svensk Busshistorias hade varit ännu bättre. Då skulle man också kunnat länka till bilder.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav corvinius » 02 nov 2010, 20:40

S-V L44 skrev:Fredrik Klint skrev :
Vilken är den andra treaxliga IH Loadstar?

Det är en 1850F 6x4 som gick som kranbil på Kockums Varv i Malmö.
Den är tydligen bevarad som chassi men kanske inte i körbart skick.
Den kan i alla fall betraktas på http://www.loadstar.se . Klicka på "FRIENDS' TRUCKS" i vänstra kolumnen och därefter på den gula bilen över "persson" i den undre bildraden.
Bilden visar visserligen inte hela chassit men det är en 6x4 och man kan skymta boggin.
Det står i bildtexten att denna f.d. Kockums-bil är en av endast fyra chassin som kom till Sverige med amerikansk originalhytt. Min far nyttjade en av dessa bilar som lånebil av IH i Malmö (en ljusgrön bil med ett kort chassi och endast bakåttippat flak i dumperstil) när hans ordinarie Loadstar 1700 från 1964 hade ett svårlöst problem med ett jordfel som gjorde att startmotorn drog igång i tid och otid.
Farsans bil var en diesel (jag minns inte om det var en Cummins- eller Perkinsmotor, men troligen Perkins) och dessa dieselmotorförsedda Loadstar-exemplaren är också extremt ovanliga i Sverige.

// S-V L44

hej...
ny här... men de e jag som e www.loadstar.se
kockums-boggien fick jag till sist köpa av en min gode vän Janne...
de e förövrigt han som har den andra boggie-brandbilen... (ängelholms = den första...)

vad beträffar originalhytter så fanns det aldrig någon grön...alla fyra är '409 SCHOOL BUS YELLOW'
och importerade av HI-RANGER för kranarnas skull och det är troligen en ren slump att det råkar sitta en Loadstar under... ;)
ingen av bilarna har varit mer än motorredskap...

de e även jag som nu mera sitter på alla LINE SETTING TICKET på de IH bilar som togs in i svärje från 58 å frammåt...
har du inte tid att göra det rätt från början...
måste du ta dig tid att göra det en gång till...
http://www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 aug 2010, 12:18
Ort: STUVSTA

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav S-V L44 » 02 nov 2010, 21:53

Corvinius skrev;
vad beträffar originalhytter så fanns det aldrig någon grön...alla fyra är '409 SCHOOL BUS YELLOW'


Det är kanske så att det inte var någon grön Loadstar med jänkehytt som lånades ut av IH i Malmö utan en Fleetstar?
Jag minns mycket väl att den var grön, men den verkade "större" än IH Loadstar, så Fleetstar är kanske inte omöjligt.
Det kom väl inte in alltför många Fleetstar till Sverige. Jag har bara sett några ytterst få under senare år.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav corvinius » 03 nov 2010, 10:57

Tjena S-V...

Trevligt med folk som har minnen av gamla IH'ar..
Själv e jag 73'a å min pappa har enbart kört mersedes 500 SEL så länge jag kann minnas...
men vad gäller Fleetstar kom det in FYRA till svärje...
Å den gröna du nämner står på Magnus Anderssons ägor strax söder om Jönköping tillsammans med en blå.. Båda har IH DV550 Dieslar... En har Allison låda..
Den tredje (brun) skrotades ner på Arrje lastbilsskrot å den DV550 är numera undertäcknad som äger !?;)
men den fjärde lyser med sin frånvaro...???

Ja ska lägga in lite bilder på bilarna vid tillfälle... ;D
har du inte tid att göra det rätt från början...
måste du ta dig tid att göra det en gång till...
http://www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 aug 2010, 12:18
Ort: STUVSTA

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav corvinius » 03 nov 2010, 14:32

Bild
här e en bild på Jannes boggie bil dvs nr2 som oxå varit brandbil/tankbil...
har du inte tid att göra det rätt från början...
måste du ta dig tid att göra det en gång till...
http://www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 aug 2010, 12:18
Ort: STUVSTA

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav S-V L44 » 11 aug 2011, 23:53

Corvinius skrev:
.....men vad gäller Fleetstar kom det in FYRA till svärje...
Å den gröna du nämner står på Magnus Anderssons ägor strax söder om Jönköping tillsammans med en blå.. Båda har IH DV550 Dieslar... En har Allison låda..
Den tredje (brun) skrotades ner på Arrje lastbilsskrot å den DV550 är numera undertäcknad som äger !?;)
men den fjärde lyser med sin frånvaro...???

Jag har nu funnit reghandlingen på en av dessa fyra IH Fleetstar som kom till Sverige, dock inte den gröna som jag minns var en 4x2 tippbil.
Den som jag nu funnit hade registreringsnummer M4855 och var en 2050A-5715 av årsmodell 1971 och med chassinummer G418929.
Bilen var treaxlad med axelavståndet 513+130 cm.
Motorn var en diesel på 189 DIN hk så då bör det väl vara motorn som betecknades DV-462.
Påbyggnaden var en 17500 liters tank för brandfarlig vätska klass 1 (vilket väl betyder bensin ?). Tanken var nog tillverkad i Göteborgs-trakten eftersom bilen registreringsbesiktigats i Kungälv.
Ägare var Stadsbudföreningen i Malmö.
Eftersom bilen var så pass ny så fick den även ett registreringsnummer av den nya typen, DZH775.
Vidare öde är okänt, eller är det den treaxlade blå bilen som Magnus Andersson har eller den bruna som sedermera skrotades av Arrie Bilskrot?

Den IH Loadstar 1600 4x4 som finns på bilderna från Ängelholm i trådens ingress är för övrigt idag på Gysinge Brandmuseum.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav Bärgare 427 » 13 aug 2011, 11:55

Fordonet på bilden är en Dodge Weapon Carrier WC 63 6x6 med frontwinch. Det är en av endast några få treaxlade Dodge WC som användes som brandbil, jag känner endast till
en rädddningsbil i Uddevalla samt denna som förmodligen var slangjeep. Den tvåaxliga verisionen 4x4 var vanlig som slangjeep och som lätt släckbil.
Beträffande IH 1800 så har Ängelholms Räddningstjänst haft två stycken treaxlade tankbilar. Den ena ( HDY 014 ) var byggd med en petroleumtank, är osäker om denna var byggd
som brandbil från början eller möjligen ombyggt till brandbil. Den andra ( ENN 815 ) IH 1800 1966 med påbyggnad från Tollarp vatten tank på 6000 lit, denna bilen finns bevarad på Heagården utanför Ängelholm.

Mvh Bosse
Bärgare 427
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 06 sep 2010, 13:11

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav S-V L44 » 13 aug 2011, 12:11

Det fanns en Dodge Weapon Carrier C 63 6x6 från 1942 med registreringsnummer M196 som gick som brandbil i Fleninge utanför Ödåkra, och som efter ombyggnad 1960 blev överförd till brandkåren i Helsingborg.
Bilen på bilden ovan är L-registrerad så jag tror inte att det är samma bil.
Tack för infon om de treaxlade Loadstar. HDY014 kände jag inte till tidigare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav magirus » 13 aug 2011, 23:47

Brandbilen är en Dodge Weapons Carrier, WC 62 eller 63. VIlken går inte att avgöra förräns man ser framändan, 63 har winsch medan 62 gjordes utan. Till skillnad från de Dodge WC som var 4x4 hade de 6-hjuliga hög/lågväxel i fördelningslådan.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav S-V L44 » 23 aug 2012, 01:25

Den IH Loadstar 4x4 som finns bland de första bilderna är av årsmodell 1964.
På bilden har den regnummer L4200, men den fick senare det nya numret EMK176.
Bilen finns kvar i trafik.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Militärbil ombyggd till brandbil?

Inläggav langsta » 13 apr 2014, 20:15

hejsan söker med ljus o lykta efter den dodge wc som fanns på hedemora brandstation under en period ...vill gärna försöka få tag i den bilen ...morfar min var brandchef där och som liten parvel så fick jag åka med många ggr :) jag vore så tacksam om nån har tips om denbilen...mvh magnus


andra bilen på högersida på kortet
Bilagor
1601367_10200443266202542_1255428147_n.jpg
andra bilen höger sida
1601367_10200443266202542_1255428147_n.jpg (165.5 KiB) Visad 18659 gånger
langsta
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jan 2014, 19:54

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster