Sida 1 av 3

Inget nytt under solen

InläggPostat: 14 jan 2010, 13:16
av Stellan
Det är ju väldigt lätt att tro att allt vi kommer på uförtiden är nya uppfinningar...men icke så :P

Den här "trombontrailern" visades redan på -60 talet, en artikel ur Transportnytt nummer 5, 1964
Bild

/Stellan

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 14 jan 2010, 14:13
av Anders Ason
Intressant, men också lustigt hur ordet "frambyggd" numer fått en annan betydelse. Nosbil, bulldog, torpedbyggd eller frambyggd?

Jag skulle för min del inte kalla bilen på bilden för frambyggd även om det verkar logiskt - den är ju byggd framåt. Att den inte kallas "normalbyggd" beror väl på att några "frambyggda" alternativ inte fanns direkt!

Hade inte för avsikt att dra i väg tråden då trailern är nog så intressant, men ... Tja! :)

Ni som kan: sköt man ut och in trailern genom att enbart bromsa dennes hjul, eller hur gick det till?



Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 14 jan 2010, 14:19
av Thomas Almen
Antagligen låstes bromsarna när man skulle dra isär, det var ju samma princip på dom utdragbara timmersläpen. På dom satt det fjäderklockor som låste släpet i önskat läge, antar att det är nåt liknande på trailern. "Elastisk" låter lite mer flexibelt än trombon :shock: . Sen hade Scania benämningen torpedbyggd och Volvo normalbyggd för samma biltyp :? .

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 14 jan 2010, 14:45
av Stellan
Volvo kallade sina första frambygda bilar för "framstyrda", då själva styrsnäckan satt framför framaxeln. Detta innebar att man kunde flytta upp hytten ovanpå motorn, och detta tror jag personligen är anledningen till vår tids beteckning "frambygd". Så ordet "normalbygd" hos Volvo är nog ett sätt att beteckna att styrsnäckan fortfarande satt på sin "normala" plats och hade motorhuven kvar...tror jag :P

/Stellan

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 14 jan 2010, 16:42
av Sudde52
En sådan vagn har vi på firman! Dock lite nyare årsm 1968 reg nr BUW 173 om nån vill kolla fordonsregistret. Också lite längre, 11,60 hopskjuten och 15,90 utdragen. Använd av undertecknad 77 - 85, numera förpassad till "inre tjänst" dvs flytta produkter inom området. Ska ta med kameran imorrn och ta lite bilder!

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 14 jan 2010, 22:55
av Stellan
Det skulle vara kul att se en överlevare! :D

/Stellan

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 15 jan 2010, 19:04
av Per Thomson
Anders Ason skrev:Intressant, men också lustigt hur ordet "frambyggd" numer fått en annan betydelse. Nosbil, bulldog, torpedbyggd eller frambyggd?

Jag skulle för min del inte kalla bilen på bilden för frambyggd även om det verkar logiskt - den är ju byggd framåt. Att den inte kallas "normalbyggd" beror väl på att några "frambyggda" alternativ inte fanns direkt!

Hade inte för avsikt att dra i väg tråden då trailern är nog så intressant, men ... Tja! :)

Ni som kan: sköt man ut och in trailern genom att enbart bromsa dennes hjul, eller hur gick det till?




Kort och gott: Bildtexten är fel :!:

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 15 jan 2010, 19:05
av Per Thomson
Sudde skrev:En sådan vagn har vi på firman! Dock lite nyare årsm 1968 reg nr BUW 173 om nån vill kolla fordonsregistret. Också lite längre, 11,60 hopskjuten och 15,90 utdragen. Använd av undertecknad 77 - 85, numera förpassad till "inre tjänst" dvs flytta produkter inom området. Ska ta med kameran imorrn och ta lite bilder!


Väntar med spänning på bild . . . :)

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 16 jan 2010, 14:11
av Sudde52
Lite utlovade bilder...

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 16 jan 2010, 14:16
av Sudde52
Tre till...

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 16 jan 2010, 17:04
av Stellan
Vandaler...ni använder väl inte en sådan klenod till vardags :shock: :D :D

Lite färg och en vettig dragbil så har du ju ett otroligt fint och udda veteranekipage :wink:

/Stellan

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 16 jan 2010, 18:24
av Sudde52
Vandaler, se wikipedia...jo du Stellan, tanken finns och dragbil finns oxå (tidigare tråd om betongbilar) det är väl bara ork och finansiering som fattas... Måste berätta om när jag drog isär trailern en gång på vintern i början på åttitalet. Hade lossat i Vetlanda och skjutit ihop vagnen men det hade kommit så mycket snö så låsen tog inte. När jag skulle starta vid ett stopp så släppte inte bromsarna med påföljd att den drogs isär igen, när man hade passerat 2 meter tog bromsslangarna slut och det resulterade i tvärstopp naturligtvis. Plötsligt känner jag att nåt händer, en j...la smäll och när jag tittar i backspeglarna står bakdelen mitt på vägen och framdelen hänger efter dragbilen som svansen på en skamsen katt! Då önskade man att det funnits ett djupt hål vid sidan om vägen som man kunde krupit ner i och gömt sej :oops: Lyckligtvis fanns en hjullastare som röjde snö i närheten som jag lyckades övertala (mot hur mycket pengar som helst) att hjälpa mej att få undan skräpet från gatan och även hjälpa till med att få ihop delarna igen. Efter detta kollade man låsningarna både två och tre gånger innan man gav sej ut på vägen igen....
skanna0002.jpg
skanna0002.jpg (147.95 KiB) Visad 13233 gånger

Den hänger förresten efter min 140 på denna bilden men det syns så dåligt tyvärr...

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 16 jan 2010, 19:40
av Lasse Hsand
Funderar nästan på en Scania också efter den sista bilden! Helst en 140 Hälsn Lars

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 16 jan 2010, 20:01
av Sudde52
Lasse Hsand skrev:Funderar nästan på en Scania också efter den sista bilden! Helst en 140 Hälsn Lars

Ja vi hängde ihop mellan 77 och 85, det enda tråkiga med den bilen var ståhytten. Man har tillbringat ett antal nätter med fötterna i en onaturlig ställning bakom förarstolen...Till börja med hade jag inte värmare så det blev tomgångskörning vintertid. Däremot fanns det gardiner man kunde dra för, så man slapp strålkastarljus rätt in i hytten, det var ju ett plus!

Re: Inget nytt under solen

InläggPostat: 16 jan 2010, 22:11
av Thomas Almen
Man kan dra isär för skojs skull också. När jag körde timmer på Norge var det flera kolleger som hade utdragbara vagnar, bl.a en som ahde en skojfrisk chaufför. Beroende på kronkursen tankade vi där det blev billigast, vilket vissa perioder var Norge. På Shell i Verdal fannas ett nyckelverk som vi använde.När den här killen står och tankar kommer det fram en pratglad åldring och går runt och tittar på ekipaget. Höge fxn flög i killen, så när han ska åka släpper han låsen och bromsar bakändan på vagn,(gjordes med knapptryckning inne i hytten) varpå vagnen dras isär. Farbrorn fick ögon som tefat och sprang viftande med armarna efter ekipaget. Det där var nog nåt han aldrig sett. Sen må jag säga 140:n var lyxutrustad, både värmare och gardiner. Hade en 111:a en period, och åkte kors å tvärs i Sverige och Norge med. Möjligen för att det var en tippbil, så var det inga såna exklusiviteter. Man fick planera var man tog nattvilan.