Sida 1 av 1

Släpskylt

InläggPostat: 09 dec 2009, 18:38
av Stellan
Jag fann den här bilden i en pärm om förarutbildning från 1971, och fick reda på en uppgift om släpskylten på pejlstången jag inte vetat om förut.

Bild

/Stellan

Re: Släpskylt

InläggPostat: 09 dec 2009, 19:05
av Anders
Undrar hur vanligt det var att det verkligen efterlevdes?

Anders

Re: Släpskylt

InläggPostat: 11 dec 2009, 20:20
av Robert Eliasson
Det här med släpskylt, jag har några liggande som vi haft hemma på åkeriet och som jag vet fanns med åtminstone till 75-76. Men min fundering är när dessa kom och skulle användas? Jag och brorsan har ju våran Titan Tip Top och jag noterade när jag byggde upp elsystemet att den bilen har ledning upp i tak till taktriangeln, nu var det väl inget krav 1965 som våran Titan är från, men modellen kom ju 1964 och då kommer jag in på om det var krav 1964 på taktriangel?
Håller ju på att renovera en Titan L4952 som är från 1964 och på den har det suttit taktriangel.
Men som tråden gäller är är min funderring kring Släpskylten, inte den belysta utan plåten med röd botten och gul reflex som sedan bildar texten Släp i rött.
Givetvis är jag mycket tacksam för svar på årtalen för taktriangeln också.

Med bästa hälsningar Robban som sliter för fullt i garaget med nästa objekt.

Re: Släpskylt

InläggPostat: 11 dec 2009, 23:41
av Lars-Gunnar
Wow Robert!

Håller ju på att renovera en Titan L4952 som är från 1964 och på den har det suttit taktriangel.

Skall jag få se en nosvolvo i framtiden som minner om den jag åkte med under min skolgång och uppväxt? Är den 3-axlig?

Lars-Gunnar :D

Back to topic!

Re: Släpskylt

InläggPostat: 15 dec 2009, 09:21
av Per Thomson
Robert Eliasson skrev:Det här med släpskylt, jag har några liggande som vi haft hemma på åkeriet och som jag vet fanns med åtminstone till 75-76. Men min fundering är när dessa kom och skulle användas? Jag och brorsan har ju våran Titan Tip Top och jag noterade när jag byggde upp elsystemet att den bilen har ledning upp i tak till taktriangeln, nu var det väl inget krav 1965 som våran Titan är från, men modellen kom ju 1964 och då kommer jag in på om det var krav 1964 på taktriangel?
Håller ju på att renovera en Titan L4952 som är från 1964 och på den har det suttit taktriangel.
Men som tråden gäller är är min funderring kring Släpskylten, inte den belysta utan plåten med röd botten och gul reflex som sedan bildar texten Släp i rött.
Givetvis är jag mycket tacksam för svar på årtalen för taktriangeln också.

Med bästa hälsningar Robban som sliter för fullt i garaget med nästa objekt.


Robert, det har aldrig funnits något krav vare sig på triangel eller släpskylt. Det var nog den tidens julgransutsmyckningar, skämt åsido, triangeln indikerade vid mörker att det var ett större fordon man mötte och vägarna var väl av något sämre bredd förr. Släpskylten "berättade" t ex för en cyklist att det kommer ett efterfordon så att cyklisten inte skulle tro att omkörningen var över när enbart bilen hade passerat. Under första hälften av 60-talet var det allt fler som inte brydde sig om att montera triangel medan man däremot hade som tillval att BeGe -hytten skulle förses med positionsljus på takets främre ytterhörn.

Re: Släpskylt

InläggPostat: 15 dec 2009, 19:37
av Thomas Almen
Från vanligvis välunderrättat håll, har jag fått höra att det fanns föregångare till Släpskylten. Nämligen trianglar i plåt att sätta på pejlstängerna. Förekom runt 40-50-talet. Nåt krav fanns inte, dock rekomendation. Trianglarna på taket hade separat strömbrytare. Triangeln skulle vara släckt, eller övertäckt vid körning utan släp. Sista triangeln skal ha blivit monterad nån gång 1966.

Re: Släpskylt

InläggPostat: 15 dec 2009, 20:21
av Robert Eliasson
Jag tackar ödmjukast för infon, jag trodde i min enfald att triangeln var ett krav för att köra släp.... men jag är ju bara ung :D och vad jag minns i min barndom hade vi inga tradare med triangel, men släpskylt satt där, dock bara på torpedbilarna av kanske förklarliga skäl (pejlstängerna) , i Danmark har man väl fortfarande Påhaeng på bilarna, Portugal/Spanien har väl också kvar sina sk. taktrianglar? Var ett tag sedan jag låg stadigt på vägen, men man såg direkt på kvällen om det kom en Spanjor/Portugis, lite trevligt tycker jag. Idag när man åker i Europa och även Sverige för den delen ser det mer ut som rullande Tivolin med alla blå, grön, röda lampor som lyser framåt, Måste vara hemskt långa fordon :D skämt å sido ......
Men min fråga kvarstår, när kom Släpskylten?

Re: Släpskylt

InläggPostat: 15 dec 2009, 21:50
av Thomas Almen
Om dom små trianglarna var i farten på 40- och 50-talet, så kan man väl misstänka mitten, slutet på 50-talet ev.

Re: Släpskylt

InläggPostat: 08 jan 2010, 18:12
av Stellan
Det här fotot fann jag i en pärm med en anteckning om att bilen hade just en släpskylt:

Bild

/Stellan

Re: Släpskylt

InläggPostat: 08 jan 2010, 18:44
av Thomas Almen
På Volvo var det inte alls ovanligt med den där placeringen. 88/89 hytterna var väl så pass smala att det gick bra.