"Rakat" chassie, undran?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

"Rakat" chassie, undran?

Inläggav Anders Ason » 28 jan 2008, 22:25

Har nu (noga) följt annonsmarknaden för äldre lastbilar under några år och skälet är att det tog ett bra tag innan beslutet om att inneha veteranlastbil mognade.

Vad jag förundrats över, och gör forfarande, är varför så många ramrena chassien säljs? Vad är vitsen med att plocka bort påbyggnaden? För mig är det samma sak som att man förstört bilen! En ramren bil som behöver en påbyggnad som ex. vis ett tippflak drar ju iväg en hel del i material och byggkostnader. Att flytta en tippram med alla prylar till ett annat chssie verkar inte heller vara någon bra affär - jag begriper det bara inte. (OK Laxo kan vara ett undantag)

En fungerande lastbil, oavsett påbyggnad, måste väl rimligtvis vara värd betydligt mera än ett chassie?

Vaffö gör de´på detta vise´ - vad säger ni, ni kloka forumläsare?

/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5616
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Stellan » 28 jan 2008, 23:31

EJAB som jag körde på lyfte över flaket från bilen de lämnade till ett nytt chassie. De hade bilarna i fem år och flaken i tio år, så man slapp ju att köpa ett nytt flak till varje ny bil. Överflyttningen gjorde vi själva, men det är klart...ett vanligt styckegodsflak är ju ingen stor operation att flytta över. Uppenbarligen så fanns det pengar på att göra på det sättet, men visst har man funderat på om det verkligen var så.

Fördelen för den som köpte det gamla chassiet är ju att han kunde bygga vad han ville ha. Sedan gick väl många bilar på export, och då kanske inte de svenska påbyggnaderna inte passade?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster