Sida 1 av 2

Old Fords never die.....

InläggPostat: 21 nov 2009, 22:46
av joherl
they just transforms to mobile-cranes.
Jag såg detta ekipage häromåret på tippen i Skillingaryd. Frågan är om den börjat sin karriär som lastbil och sedan blivit kranbil eller om den varit kranbil hela tiden? ofta hittar man ganska intressanta bilar bland kranbilarna

Johan

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 21 nov 2009, 22:52
av Stellan
Det var ett maffigt ekipage :shock:

Ganska ovanligt bygge med boggie på en Custom Cab, i alla fall här i Sverige. Det brukar ju vara Volvo eller Scania när de ska ha ett boggiechassie. Cliff kan säker hjälpa oss när han tittar in...

/Stellan

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 21 nov 2009, 23:49
av Anders
Tänkte precis samma sak som dig Stellan. Kan inte påminna mig om att jag sett en Custom Cab boggiebil i sverige tidigare. Men i England fanns det ju rätt gott om dem.

Anders

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 00:49
av Stellan
Turkarna hade rätt så gott om dem också, med rejäla tankar...och minst lika rejäla lass :mrgreen:

/Stellan

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 01:01
av Anders
Stellan skrev:Turkarna hade rätt så gott om dem också, med rejäla tankar...och minst lika rejäla lass :mrgreen:

/Stellan


Bara lemhöjden som avgjorde lasset? :mrgreen:

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 09:12
av Anders Ason
Det är en väsentlig skillnad på lem och läm - den ena sitter på föraren om denne är man och den andra sitter på flaket och ofta kan båda förekomma på flaket samtidigt :mrgreen:


Har heller aldrig, vad jag kan påminna mig, sett en sådan bil med tre axlar. Om kranen är engelsk så levererades den väl som självgående?

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 16:44
av Cliff Ellingsworth
Det var som... :shock: Har aldrig sett nåt liknande på en Custom! Är bilderna nytagna eller är den skrotad?

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 17:20
av joherl
Hej Cliff!
Bilden är nog max 2 år gammal. Företaget som äger (ägde?) bilen är antagligen JRAB=Jönköpings Renhållnings AB. Jag tror att kranbilen var där för arbeten i samband med den nya plåthallen på miljöstationen.
Men visst hade den varit perfekt till att lyfta ur motorn på Dodgen!

Johan

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 19:13
av Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:Det är en väsentlig skillnad på lem och läm - den ena sitter på föraren om denne är man och den andra sitter på flaket och ofta kan båda förekomma på flaket samtidigt :mrgreen:


Har heller aldrig, vad jag kan påminna mig, sett en sådan bil med tre axlar. Om kranen är engelsk så levererades den väl som självgående?


Ja, och ni läste väl om den utländske chauffören som lekte med sin lem? Mycket märkligt beteende i en lastbil. Annars skulle det väl betraktas som naturligt.

Lars-Gunnar :)

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 20:33
av Cliff Ellingsworth
joherl skrev:Hej Cliff!
Bilden är nog max 2 år gammal. Företaget som äger (ägde?) bilen är antagligen JRAB=Jönköpings Renhållnings AB. Jag tror att kranbilen var där för arbeten i samband med den nya plåthallen på miljöstationen.
Men visst hade den varit perfekt till att lyfta ur motorn på Dodgen!

Johan


Fanns det det nåt regnummer på kärran? eller har du mer bilder! Vilket eldorado det hade varit för att lyfta ut din motor :D Jag skulle ha varit där med en matsäck och tittat på :mrgreen:

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 22 nov 2009, 21:45
av joherl
Hej Cliff och ni andra!
Här kommer en bild till på mobilkranen. Som ni ser har den LGF-skylt och är väl då att betrakta som motorredskap. Tänkte inte på det förrän Cliff frågade efter regnummer :oops: , men trots allt är den ju förvillande lik en lastbil :!:
Gillar den skarpt då det som sagt inte är vanligt med Fordar till sådant här i Sverige.

Johan

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 23 nov 2009, 00:04
av skandiahamn
In the 60s and 70s the Ford D Series was very popular in England as rigid and articulated vehicles, this 1969 adverisment shows a D1700 Custom Cab for 22 tons gross weight, it was available as 6x2 and 6x4 both LWB and SWB (for tippers).

(LWB = Long Wheel Base, SWB = Short Wheel Base)

Bild

I think your crane truck was maybe based on a D800 tipper chassis, it is not as wide as the D1000 and doesn't have the bright trim across the front. But it has been fitted with the later style mirrors.

Nick

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 23 nov 2009, 09:35
av Cliff Ellingsworth
Thanks Nick, this is just what i needed to read about :mrgreen: We are so few that has this kind of information on the forum! Big thanks :wink:

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 23 nov 2009, 17:31
av joherl
Thanks Nick!
This is exactly why I love forums like this one. You get answers to all kind of strange questions!
The Ford Custom-cab has been one of my favorites since I had one a Corgi (or was it Dinky) toys Ford car-transporter as a kid

Regards
Johan

Re: Old Fords never die.....

InläggPostat: 23 nov 2009, 21:23
av Lars-Gunnar
What was the engines to chose to that Ford model?

Gardner (a legendary motor) RollsRoyse, Cummins or Catepillar?

Lars-Gunnar :)