Sida 1 av 1
Re: En riktigt "jävlig" bil ...

Postat:
21 nov 2009, 19:35
av Anders
Det måste ju ha varit bra sikt från kaffepannsbilens glasveranda i alla fall!
Tänk om den hade funnits kvar idag, det hade varit ett mäktigt ekipage att ha på tunga rallyt.
Helt klart var reklamkampanjerna roligare förr!
Anders
Re: En riktigt "jävlig" bil ...

Postat:
21 nov 2009, 20:45
av Anders W
Anders skrev:Det måste ju ha varit bra sikt från kaffepannsbilens glasveranda i alla fall!
Tänk om den hade funnits kvar idag, det hade varit ett mäktigt ekipage att ha på tunga rallyt.
Helt klart var reklamkampanjerna roligare förr!
Anders
Med eller utan pip då...
Mvh Anders W
Re: En riktigt "jävlig" bil ...

Postat:
21 nov 2009, 20:49
av Anders
Anders W skrev:Med eller utan pip då...
Mvh Anders W
Undrar vad de sagt om man rullat in på besiktningen med en sådan pip idag?

Re: En riktigt "jävlig" bil ...

Postat:
22 nov 2009, 01:14
av Lars-Gunnar
Tack för fina och historiska bilder Anders A-son!
Jag tror att den mellan platserna körde utan pip som nog var en atrapp. Den täppte ju för kylarintaget så det kunde välk inte bli tal am att överhetta motorn under körning.
Lars-Gunnar

Re: En riktigt "jävlig" bil ...

Postat:
23 nov 2009, 11:17
av Stellan
Anders W skrev:Anders skrev:Det måste ju ha varit bra sikt från kaffepannsbilens glasveranda i alla fall!
Tänk om den hade funnits kvar idag, det hade varit ett mäktigt ekipage att ha på tunga rallyt.
Helt klart var reklamkampanjerna roligare förr!
Anders
Med eller utan pip då...
Mvh Anders W
Självklart utan pip...en lastbil ska vara tyst
(sorry, kunde inte låta bli

)
/Stellan
Re: En riktigt "jävlig" bil ...

Postat:
23 nov 2009, 12:45
av Anders
Stellan skrev:Anders W skrev:Anders skrev:Det måste ju ha varit bra sikt från kaffepannsbilens glasveranda i alla fall!
Tänk om den hade funnits kvar idag, det hade varit ett mäktigt ekipage att ha på tunga rallyt.
Helt klart var reklamkampanjerna roligare förr!
Anders
Med eller utan pip då...
Mvh Anders W
Självklart utan pip...en lastbil ska vara tyst
(sorry, kunde inte låta bli

)
/Stellan
Enligt uppgift hade Gevalia inte något garage till bilen, utan en enorm kaffepannsmössa!

Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
23 nov 2009, 16:39
av bilobuss
Vilka fina bilder på "kaffepanns-Vikingen" ! Trevligt att se ! Både denna bil och den större "kaffepanns-Titanen" stod på helgerna
(under veckorna åkte dom Sverige runt och serverade GEVALIA-kaffe) parkerade vid Norra Skeppsbron (nära den s.k. svängbron -
- Islandsbron) i Gävle, så inget garage fanns för dessa fordon. Det var inte under så många år dessa bilar var igång med kaffedemostration. Båda försvann senast i början av 1960-talet. Vill minnas att Vikingen hade 1-axlad trailer, medan Titanen hade boggitrailer. Man kan nog anta att dessa båda trailar gick till skrot, när "kaffeturerna" upphörde. Undrar vad som hände med Titanen. Blev kanske ombyggd till tungdragare, då den ju var tandemdriven. Givetvis med "normal" hytt då. Bilder på detta unikum till lastbil efterlyses !
Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
25 nov 2009, 23:45
av Anders Ason
Följande svar kom i dag med anledning av fråga till kafferosteriet Gevalia:
"Gevalia bilen finns inte längre, om den är skrotad eller ej kan vi tyvärr inte svara på.
Lite kuriosa skickar vi med i alla fall: I Haparandabladet lördagen den 15 augusti 1959 fanns följande att läsa:
"Aromkuriren, kaffemärket Gevalias 17 m långa specialvagn med 5,5 m släpvagn som rymmer eget elverk, bjuder in på kafferep i Haparanda.
Det lustiga fordonet med förarhytten i form av en kaffepanna har lockat många åskådare och "fikare". På torsdagen gratisserverade man ca 3000 koppar kaffe och på fredagen drygt 4000. Det är ett välutrustat kök med bl a egen vattentank som rymmer 2000 liter, egen pump och hydrofon med 1,5 till 4 kg tryck. I inbyggda skåp finns det kaffekärl för 700 personer (700 kaffekoppar). Kärlen är placerade på plastställningar i backar. Ett kylskåp för kaffegrädden finns det också jämte en diskmaskin. Det viktigaste av allt är tre kaffebryggare som presterar 1 liter kaffe vardera på en minut. Sammanlagt alltså 24 koppar i minuten och det kan behövas när det är rusningstider. 12000 koppar per dag är rekordserveringen.
Ystad-Trelleborg är de sydligaste platser man besökt och efter Haparanda-besöket ska man till Gällivare, Malmberget och Kiruna.
Med vänlig hälsning
Kraft Foods Sverige AB"
Det tackar vi Gevalia för!
Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
26 nov 2009, 00:05
av Stellan
Verkligen trevligt att ett så stort företag tar sig tid att besvara en sådan här fråga
/Stellan
Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
26 nov 2009, 00:22
av Anders
Håller med dig Stellan!
Riktigt trevligt att få se ett tidningsklipp om ekipaget med!
Anders
Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
17 dec 2010, 03:25
av Lars-Gunnar
Minns nu Tudor batteri? De hade en Volvo Viking skåp som åkte runt landet och var lila/gulfärgad om jag inte minns fel.
Lars-Gunnar

Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
17 dec 2010, 21:34
av LarsJo
Jag har lite information angående "Gevalia-Titanen". Den byggdes om till flak och kapellbil. En ovanlig sådan i och med att det var tandemdrift. Bilen hette X8200. Min far; Rune "Skepparn" Jonsson köpte bilen i ombyggt skick av Forslunds Motor (Volvo) och körde den i finlandstrafik. Jag ska leta rätt på en bild jag har på bilen, men då återställd med normal "Titan-hytt" / Lars Jonsson, Gävle
Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
17 dec 2010, 22:21
av Anders Ason
LarsJo skrev:Jag har lite information angående "Gevalia-Titanen". Den byggdes om till flak och kapellbil. En ovanlig sådan i och med att det var tandemdrift. Bilen hette X8200. Min far; Rune "Skepparn" Jonsson köpte bilen i ombyggt skick av Forslunds Motor (Volvo) och körde den i finlandstrafik. Jag ska leta rätt på en bild jag har på bilen, men då återställd med normal "Titan-hytt" / Lars Jonsson, Gävle
Spännade, för Gevalias kontor hade ingen aning om vart den tog vägen. Verkade som om även de skulle vara intesserade av detta.
Re: En riktigt "Gävlig" bil ...

Postat:
17 dec 2010, 22:48
av S-V L44
Det kan ju vara på sin plats att Gevalias bilar också behandlas i denna tråd.
viewtopic.php?f=1&t=1949&start=15Det är egentligen lite olyckligt att materialet separerats.
// Kjell N