Sida 1 av 1

Utbytesmotor/Renovering SCANIA DS 11

InläggPostat: 20 nov 2009, 16:36
av Pär Sandström
Har nyss blivit med en Scania Ls 111 tippbil 1975. Eventuellt funderar jag på att åtgärda motorn. Den startar och går men har ju säkert gått 100000 mil, känns lite trött ,före detta Boden Frakt som grus/plogbil.
Någon som har en ungefärlig prisbild på utbytesmotorer alternativt vad det kostar att som alternativ renovera och sätta tillbaks samma snurra?
Bor i Södra Västerbottens kustland så om det finns någon firma längs kustbandet så underlättar det ju naturligtvis.

Tacksam för svar.

Re: Utbytesmotor/Renovering SCANIA DS 11

InläggPostat: 20 nov 2009, 22:10
av Kjell T
Du får ett PM alldeles strax!

Kjell T

Re: Utbytesmotor/Renovering SCANIA DS 11

InläggPostat: 20 nov 2009, 23:05
av Lars-Gunnar
Pär Sandström skrev:Har nyss blivit med en Scania Ls 111 tippbil 1975. Eventuellt funderar jag på att åtgärda motorn. Den startar och går men har ju säkert gått 100000 mil, känns lite trött ,före detta Boden Frakt som grus/plogbil.
Någon som har en ungefärlig prisbild på utbytesmotorer alternativt vad det kostar att som alternativ renovera och sätta tillbaks samma snurra?
Bor i Södra Västerbottens kustland så om det finns någon firma längs kustbandet så underlättar det ju naturligtvis.

Tacksam för svar.


Hej!¨

Hittade den här: http://www.motorrenovering.se/

Du kan ju kontakta dem och höra efter eller begära en offert. Annars finns det ju motorer på större lastbilsskrotar i Södra Sverige men Ljusdal ligger ju närmare geografiskt.

Lars-Gunnar, född i Västerbotten :D

Re: Utbytesmotor/Renovering SCANIA DS 11

InläggPostat: 22 nov 2009, 16:40
av herrstina-
Tröttheten måste ju inte nödvändigtvis innebära att motorn måste renoveras. Läcker den vatten mellan block/topp eller kommer det vatten i fodertätningarnas skvallerhål? Kommer det onormalt mycket vevhuskompession?
Ett altenativ är att kolla pump och spridare, möjligen turbon. Det är de delarna som genererar kraften. Renovera en motor som är frisk känns som utkastade pengar.
Justera ventiler och samtidigt kolla ventilstyrningarna.
Prestanda är kanske inte det viktigaste på ett hobbyfordon i form av en gammal lastbil? Det viktigaste är väl att den fungerar.

Stina.

Re: Utbytesmotor/Renovering SCANIA DS 11

InläggPostat: 22 nov 2009, 18:30
av Thomas Almen
Börja med att byta bränslefilter, ev. köra en sväng med öppet tanklock. Märks det skillnad, så kan tanklocket vara för tätt. Men nya bränslefilter kan också göra susen.

Re: Utbytesmotor/Renovering SCANIA DS 11

InläggPostat: 09 dec 2009, 22:57
av Pär Sandström
Mången tack för dessa fullödiga svar!

Skall givetvis ge mig på filterbyten/oljebyte så man får se hur de ser ut. Blir nog givetvis att originalmotorn får sitta kvar men den får ju gärna ha lite mer ork.

Men, men, det viktiga är ju att det är en vagn av RÄTT fabrikat samt att den har nos! :lol:

Re: Utbytesmotor/Renovering SCANIA DS 11

InläggPostat: 09 dec 2009, 23:10
av Pär Sandström
Thomas Almèn skrev:Börja med att byta bränslefilter, ev. köra en sväng med öppet tanklock. Märks det skillnad, så kan tanklocket vara för tätt. Men nya bränslefilter kan också göra susen.


Apropå detta, när jag var på Ing 3 i Boden och jobbade hade vi en tid en uppkörningslastbil för C-kortet i form av en Volvo FL10 tippbil årsmodell omkring -92.
Kaptenen som hade hand om denna skötte den väl inte allt för väl, den stod ju mest och väntade, men en dag berättade han att bilen under en pågående uppkörning känts mer och mer orkeslös för att till slut bara krypa fram.
De åkte tillbaks till Kasern, tippade hytten och skruvade lös bränsle filtren. Dessa var, som han beskrev det; "-fulla me skit I och OVANPÅ filtrena!!! De här har ju för h-e ALDRIG bytts sen bilf-n va NY!!!!"

Bör jag säga att den blev som en ny bil efter detta med full ork igen så visst gör lite service då och då nytta! :wink: