EPA-traktorn - på gott och ont!

EPA.n har satt rejäla spår i vår kultur och kom ju till som en nödtraktor under krigsåren i huvudsak. Den hade stor betydelse för motoriseringen av våra lantbruk och därmed dess utveckling. Utgångsmaterialet kunde ju vara både en personbil eller en lastbil. Helst den senare som var lämpligare p g a en kraftigare konstruktion - men man tog vad man hade, precis som Kajsa Warg!
Det "onda" var väl att många lastbilar genomgick förvandlingen för att aldrig mer, eller svårligen, kunna återställas till ursprungligt skick. Det goda var/är väl att många bilar i EPA-kläder kom att bevaras intill våra dagar och att den gamla bakdelen ofta gjordes om till en vagn som blev kvar på gården. Hur många epor kan stå kvar på logarna och hur många har förutsättningar att kunna återställas till ursprungligt skick? Har ni exempel?
Det "onda" var väl att många lastbilar genomgick förvandlingen för att aldrig mer, eller svårligen, kunna återställas till ursprungligt skick. Det goda var/är väl att många bilar i EPA-kläder kom att bevaras intill våra dagar och att den gamla bakdelen ofta gjordes om till en vagn som blev kvar på gården. Hur många epor kan stå kvar på logarna och hur många har förutsättningar att kunna återställas till ursprungligt skick? Har ni exempel?