Sida 1 av 1
Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
06 okt 2009, 19:45
av jrudholm
Tjena!
Jag är stolt och nybliven ägare av en Scania L80 från -69 som det nu har blivit dags att förbereda inför vintern. Grejen är att jag inte har något garage, den kommer alltså att få stå ute, så jag undrar om det är något speciellt man skall tänka på? Glykol i kylaren givetvis, och kanske även frostskyddsmedel i tryckluftsystemet? Värmelampa i hytt och motorrum mot kondens? Bör man fylla tanken för att undvika kondens som på motorcyklar? Något med bromsarna man skall tänka på? Andra synpunkter?
Bifogar bild!
Mvh, Johan.
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
06 okt 2009, 19:52
av Cliff Ellingsworth
Vilken snygg lastbil, jag gillar verkligen kranen

Använd ditt sunda förnuft bara, så kommer det nog att vara ok med lastbilen under vintern! Som sagt, lite sprit i bromsarna,kolla glykolen om du kan mäta hur mycket skyddet är på! Om du nu skall tillbringa mycket tid i hytten under vintern, så är det nog inte hel fel med värme

Mina bilar står ute under hela vintern med, utan problem! men bor man längst ner i Sverige så har man nog inte så mycket problem med kyla och lastbil

Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
06 okt 2009, 21:07
av S-V L44
jrudholm skrev:
Grejen är att jag inte har något garage, den kommer alltså att få stå ute, så jag undrar om det är något speciellt man skall tänka på? Glykol i kylaren givetvis, och kanske även frostskyddsmedel i tryckluftsystemet? Värmelampa i hytt och motorrum mot kondens? Bör man fylla tanken för att undvika kondens som på motorcyklar? Något med bromsarna man skall tänka på? Andra synpunkter?
Det där med att fylla tanken är kanske inte så bra om bilen står ute och obevakad.

Det har vi ju sett flera exempel på i andra trådar.
Kylaren kan man ju tömma helt på vatten så slipper man lägga pengar på glykol. Det gäller bara att inte glömma fylla på vatten i kylaren igen fram på vårkanten när bilen skall igång igen.
Jag hade för övrigt liknande tankegångar tidigare idag främst avseende bromsarna när jag tittade till en av mina sportbilar som inte rullat på ett bra tag. Hur skall man se till att bromsdetaljer inte angrips av rost när man inte motionerar dem regelbundet? Finns det någon typ av Tectyl att speja på bromsprylarna? Även om fordonet står under tak så blir det ju en del fukt som förr eller senare skadar grejorna.
En annan sak är att jag hört att dieselmotorer har mycket lättare att nypa fast än bensinmotorer om de står obrukade en längre tid. Ligger det något i detta rykte?
// S-V L44
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
06 okt 2009, 22:39
av Lars-Gunnar
För fukt finns "Torrbollen" som finns hos välsorterade husvagnsförsäljare. Detta medel används av husvagnsägare som har stor rymd att hålla fukten borta i. Det är något medel i en behållare som drar till sig fukten och när den är full sätter man i en ny torr sats. En lastbilshytt har ju liten rymd jämfört med en husvagn.
Kan skrivas efter från Husvagns-Svensson katalog sid 4
http://np.netpublicator.com/netpublication/n35013611En 3-pack refill kostar 75 kr.
En 12-pack refill kostar 260 kr
Torrbollen kostar 79 kr. (Behållare med 1 sats)
Hör med firman hur mycket som behövs om vi säger att en hytt motsvarar ca 3 m3.
Adress:
http://www.husvagn-svensson.se/ Klicka på katalog och börja bläddra genom att sätta pekaren i hörnet. Vill du se närmare på produkten klicka på den och den förstoras.
Lars-Gunnar

Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
06 okt 2009, 22:58
av herrstina-
Det är ju rätt bra om rörliga grejor är insmorda före vintern. Jag skulle inte tömma kylsystemet, fyll på med tillräckligt med glykol så rostar inte spisen sönder innifrån och pakningar och o-ringar håller sig fräscha. Glykolen innehåller ju rostskydd. Luftsystemet behöver ingen sprit om bilen inte ska användas. Antingen plockar man in batterierna eller så investerar man i en underhållsladdare, tomma batterier fryser och sprängs. Står laddaren i hytten kanske den alstrar den värme som behövs för cirkulation och ventialtion?
Jag kan inte se något skäl till att dieselmotorer skulle vara känsligare för långa driftsuppehåll an bensinare, förutsatt att det inte kommer vatten i bränslet. Minsta fukt i bränslesystemet innebär ju rostskador på vitala delar i pump och spridare.
Stina.
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
07 okt 2009, 07:46
av Anders Ason
Sannolikt tar antalet utomhusvintrar mer på bilen än milen! Lägg över en träregel på kranen med ett stöd på flaket, köp en billig lättvikspress och surra ordentligt. Pressarna är ju replösa, men med de blå linorna från IKEA och en gaständare blir de riktigt bra. Högst sannolikt har du ett antal hål (genom blåsten m m) i pressen i vår, men vad gör det? Köp en ny nästa höst.
Täck (luftigt) åtminstone kranen, hytten och motorhuv och du har sparat en vinters knaprande på bilen. Kolla noga att det inte ligger kvar någonting i hytten som det varit något ätbart i, d v s godispapper eller likande. Även om bilens miljö, förutom mjuka dynor, inte är så trevlig för råttorna så är deras luktsinne så suveränt känsligt att om de går förbi känner de av resterna i pappret och ska givetvis undersöka och förstöra. Du behöver inte ha några rutor öppna för ventilationen i hytten - det är ingen rymdfärja vi pratar om. Det finns ingen tät hytt på en veteranare.
Absolut nödvändigt är att koppla loss batteriernas jordanslutning och ladda upp dem några gånger under avställningen. Motorn, tank o andra mekaniska prylar klarar sig utan vidare en vinter utan några som helst åtgärder. Var med häromdagen och startade upp en Scaniamotor som stått utomhus (täckt) i ca 10 år och den startade direkt med ett vettigt batteri. Rekommenderar dock att inte ha någon miljöpartist närvarande vid en sådan övning.
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
07 okt 2009, 12:28
av Per Thomson
. . . och förutom alla kloka råd ovan, ingen värme i hytten, tror det rostar mest kring 8 - 12 grader plus. Varmgarage inte så bra alltså. Mindre rost ju kallare det blir. Bra ventilation under pressen, som Anders nämner, lägg en längsgående träregel från hyttak till bakläm som håller pressen lite ovanför hytten, låt det gärna vara lite öppet såväl framför som bakom bilen. Inget gräs under bilen som avger mer fukt jämfört med en torr grusplan.
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
08 okt 2009, 19:41
av jrudholm
Gott!
Tack för alla svar! Jag fick även tipset att blanda i några centiliter tvåtaktsolja i bränslet och köra runt motorn ett tag, det skulle tydligen vara bra för ventilerna på något sätt.
Mvh, Johan.
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
02 okt 2012, 10:21
av Claes_s
Hej,
Jag kommer att ställa in min L66 från -66 i en ouppvärmd lada = "kallgarage". Jag har lite funderingar kring hurvida handbromsen ska vara åtdragen eller ej? I min bil så dras handbromsen åt mekaniskt / pumpas. Är det bra eller dåligt att bromsen ligger på under 7 - 8 månader? Jag kommer troligtvis inte att ta ut den igen förrän i Maj.
/Claes
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
02 okt 2012, 10:39
av herrstina-
Låt bromsen vara inaktiv, det brukar vara lättare att aktivera än inaktivera handbromsreglage när de varit oanvända under en period.
Moderna bromsbelägg innehåller mycket metall vilket kan resultera i att banden rostar fast i trumman, det händer inte om bromsen är inaktiv.
Stina.
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
02 okt 2012, 13:01
av Claes_s
OK, Tack!

Det var lite i de banorna jag själv funderade.
/Claes
Re: Vinteförvara sin lastbil?

Postat:
02 okt 2012, 19:01
av Jämtlänning
En sån där torrboll som Lars-Göran skriver om finns ute i detaljhandeln, du behöver inte söka dig specifikt till husvagnsbranschen för det. Jag brukar köpa dessa på Jula. Det där med glykol (som även Stina påpekade), finns det någon som bara använder rent vatten? Det är ju till att bita sig själv i svansen om man väljer bort glykolen vilken årstid man än talar om. (Rostskydd)