Sida 1 av 2

Gammal bärgare

InläggPostat: 03 okt 2009, 21:31
av perra
Här kommer ett objekt till er som gillar bärgningsbilar.
015.jpg
015.jpg (47.73 KiB) Visad 17740 gånger
016.jpg
016.jpg (37.63 KiB) Visad 17740 gånger
017.jpg
017.jpg (47.64 KiB) Visad 17740 gånger

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 03 okt 2009, 23:38
av flak
Vilken best, Hiab kranen ser lite spinkig ut på den tungviktaren.
Historik, chassinummer och eventuella reg nummer vore intressant!

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 04 okt 2009, 00:27
av S-V L44
Värt att notera är att hyttens dörrar på denna Volvo TVB är av "självmordstyp", men det verkar som om alla hytter på Volvo TVB hade dessa dörrar.
Varför förekom sådana dörrar inte på "vanliga" lastbilar?
Jag har i alla fall inte sett de på någon annan lastbil.

// S-V L44

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 04 okt 2009, 08:06
av Anders Roger Larsson
S-V L44 skrev:Värt att notera är att hyttens dörrar på denna Volvo TVB är av "självmordstyp", men det verkar som om alla hytter på Volvo TVB hade dessa dörrar.
Varför förekom sådana dörrar inte på "vanliga" lastbilar?
Jag har i alla fall inte sett de på någon annan lastbil.

// S-V L44


Räddningskåren hade en Austin med bakhängda dörrar. http://tow.se/oldcar/s510100.htm

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 04 okt 2009, 10:32
av S-V L44
Intressant att det också fanns en "riktig" lastbil med självmordsdörrar. (Benämningen är kanske lite överdriven eftersom man kan tänka sig att dessa fordon inte kom upp i några högre hastigheter.)
Då kan man ju också fråga sig:
- Vilken hyttillverkare hade denna typ av dörrar på sitt utbud av lastbilshytter?

Dörrfönstrens bakkant på TVB-hytterna liknar Åtvidabergshyttens, men är det de som tillverkade hytten?
Hytten på Austin-bärgaren kan jag inte ens våga göra någon gissning på eftersom den inte liknar något jag sett förut. Kolla bara bakrutorna. Dessa påminner lite grand om Lönnbergs-hyttens bakrutor.

Det är egentligen tråkigt och i viss mån märkligt ur identifierings- och säkerhetssynpunkt att hyttfabrikatet aldrig omnämndes i besiktningshandlingarna. En sådan uppgift hade ju varit värd enormt mycket idag. Däremot står det t.ex. ibland omnämnt i registreringsbevisen att fordonet var utrustat men "takräck med stege", "redskapslåda". etc.. Utrustningsdetaljer som jag tycker verkar vara riktiga petitesser i sammanhanget.

// S-V L44

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 04 okt 2009, 11:44
av Anders Roger Larsson
S-V L44 skrev:Intressant att det också fanns en "riktig" lastbil med självmordsdörrar. (Benämningen är kanske lite överdriven eftersom man kan tänka sig att dessa fordon inte kom upp i några högre hastigheter.)
Då kan man ju också fråga sig:
- Vilken hyttillverkare hade denna typ av dörrar på sitt utbud av lastbilshytter?

Dörrfönstrens bakkant på TVB-hytterna liknar Åtvidabergshyttens, men är det de som tillverkade hytten?
Hytten på Austin-bärgaren kan jag inte ens våga göra någon gissning på eftersom den inte liknar något jag sett förut. Kolla bara bakrutorna. Dessa påminner lite grand om Lönnbergs-hyttens bakrutor.

Det är egentligen tråkigt och i viss mån märkligt ur identifierings- och säkerhetssynpunkt att hyttfabrikatet aldrig omnämndes i besiktningshandlingarna. En sådan uppgift hade ju varit värd enormt mycket idag. Däremot står det t.ex. ibland omnämnt i registreringsbevisen att fordonet var utrustat men "takräck med stege", "redskapslåda". etc.. Utrustningsdetaljer som jag tycker verkar vara riktiga petitesser i sammanhanget.

// S-V L44


Ja, det är jättesynd att inte hyttfabrikat omnämns. Det kan inte vara så att hytten är byggd i Räddningskåren egen regi? RKN byggde ju till viss del egna bärgningsaggregat och inredde ambulanser... tror ändå inte att så var fallet då jag inbillar mig att det krävs en mer "avancerad kompetens" att bygga en hytt. Lastvagnen är dock av 1946 års modell och reg. först i november 1948 så man hann ju pyssla med hytten...

Bifogar en bild till på denna vagn...
Bild

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 04 okt 2009, 20:53
av Anders Ason
Själv försökte jag undvika bärgare när jag körde lastbil yrkesmässigt :mrgreen:

Tyvärr lyckades jag inte helt 8)

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 04 okt 2009, 23:02
av muffe
Detta är väl den "berömda" Thure i Ströms bil, vad jag känner till så var han med och drog glidformen , när de gjöt Nötesundsbron.
Han har också dragit loss flera lastbilar när de "nyare" bärgningsbilarna inte orkat.
Många har skratta när han kommit ut till en olycka med denna bil, men den lär vara extremt råstark.
Nästa gång jag är på Stillingsön , måste jag svänga vägen om Stöm.

Muffe

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 17 okt 2009, 09:19
av Anders
S-V L44 skrev:
Dörrfönstrens bakkant på TVB-hytterna liknar Åtvidabergshyttens, men är det de som tillverkade hytten?

// S-V L44


Jo, det är en Åtvidabergshytt på TVB;n.
Jag har hört anledningen till att man hängde dörrarna i bakkant på hytten på TVB;n, men för tillfället kan jag ej minnas varför.
Det var ett riktigt fint exemplar, bilderna verkar vara tagna rätt nyligen? Så om jag förstått det hela rätt så finns den här bilen kvar fortfarande? :D

Anders

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 17 okt 2009, 15:44
av Bo Norvinge
Anders skrev:
Jag har hört anledningen till att man hängde dörrarna i bakkant på hytten på TVB;n, men för tillfället kan jag ej minnas varför.

Anders


Kan anledningen varit ett det inte fick plats ett tillförlitligt antal gångjärn i framkant på dörren.
De ville nog inte att kronans män skulle behöva lyfta på dörren efter sig.
Bara en teori.

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 17 okt 2009, 20:10
av Anders Ason
Hundar i lydnad går till vänster, ryttare kliver upp på vänster sida, osv oavsett om det är höger eller vänstertrafik. Detta av militära skäl - högerhanden ska vara fri för att kunna använda vapnet.
En bil rör sig framåt och det verkar väl mest troligt att hotet kommer framifrån. Kan det vara en anledning till att det lir lättare att skjuta/försvara sig om dörren är hängd i bakkant? Vet inte - bara en teori.

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 17 okt 2009, 20:39
av Anders
En annan teori som skulle kunna stämma är att om man tittar på TVB;ns skärmar så skulle det nog vara rätt svårt att svänga ut dörren framåt tror Anders :)

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 17 okt 2009, 23:00
av Böll
Var finns denna pärla,obs vill inte försöka köpa den,skulle bara va mkt kul å se den...de stod 2 såna i Alingsås för några år sen,en med Linden kran på och ett chassie,skulle få dom om dom hämtades,ångra ja inte gjorde de... :(

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 08 nov 2009, 09:58
av joherl
Va :evil: ...Har du blivit erbjuden 2!!TVB chassier! För inte så väldigt länge sedan var det en etablerad sanning att det bara fanns 2 exemplar kvar: 1 på armemuseum och 1 på fordonsmuseumet i Malmköping. Sedan jag började hänga på det här forumet har jag hört om åtminstonde tre till, varav den här bärgaren dessutom finns på bild. Eftersom jag är engagerad i Miliseum, det blivande museumet i Skillingaryd, och intresserad av pjäsdragarna vid A6 blir jag lika glad varje gång en TVB dyker upp.
Finns det någon möjlighet att få fotografera denna gamla kämpe?

Johan i Hok

Re: Gammal bärgare

InläggPostat: 08 nov 2009, 13:24
av S-V L44
Böll skrev:
de stod 2 såna i Alingsås för några år sen,en med Linden kran på och ett chassie,skulle få dom om dom hämtades,ångra ja inte gjorde de...


Det är möjligen inte denna?
Volvo TVB - Lindenkran Skrot-1 LR.JPG
Volvo TVB - Lindenkran Skrot-1 LR.JPG (191.41 KiB) Visad 17288 gånger

Jag fick se bilden plus många andra intressanta bilder på internet för kanske fem år sedan, men jag kan inte finna länken igen. Lyckligtvis laddade jag ned några av bilderna, bl.a. den som finns ovan.
Eftersom jag inte kan länka till sidan så hoppas jag att den som har upphovsrätten till bilden förlåter att den även hamnar här i forumet.

// S-V L44