Sida 1 av 2

Virkesbilar, papperstransporter och andra transporter

InläggPostat: 26 jan 2008, 06:41
av Lars-Gunnar
Foton från 60-talet och framåt på SCA:s bilar som transporterade papper och virke. Bilarna på bilden är ju veteraner idag

Bild 1
Bild

Bild 2
Bild

Bild 3
Bild

Bild 4
Bild

Bild 5
Bild

Bild 6
Bild

Bild 7
Bild


Om man ser noga på bärgningsbilens skärmar så verkar det som om det är ett bärgningsaggregat monterat på en GMC militärtruck. Även hytten har ett icke svenskt stuk.

Fotot är taget på väg norrut från Sundsvall sett. Där går en backe i en vid båge och på den tiden var det väl inte så brått att salta som dom har nu. Det är ju svårt att se om den har fastnat eller råkat ut för motorkrångel. Filtertransporten skulle till Ortvikens pappersbruk som ligger vid Sundsvallsbukten.


Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 26 jan 2008, 08:16
av Micke Lund
[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/papperstransporttillhollm3.jpg[/img]
Nu vill jag vara lite petig här, men 1970 hade vi väl högertrafik sedan 3 år tillbaka :? Iallafall söder om dalälven :D :D :D
Fina bilder du har[/img]

Re: Virkesbilar, papperstransporter och andra transporter

InläggPostat: 26 jan 2008, 10:34
av Anders Roger Larsson
[quote="

Bild 7
Bild


Om man ser noga på bärgningsbilens skärmar så verkar det som om det är ett bärgningsaggregat monterat på en GMC militärtruck. Även hytten har ett icke svenskt stuk.

Fotot är taget på väg norrut från Sundsvall sett. Där går en backe i en vid båge och på den tiden var det väl inte så brått att salta som dom har nu. Det är ju svårt att se om den har fastnat eller råkat ut för motorkrångel. Filtertransporten skulle till Ortvikens pappersbruk som ligger vid Sundsvallsbukten.


Lars-Gunnar :)[/quote]

Har Du bilden med GMC-bärgaren från Ture Granström(?) i ett större (bättre) format? Fö en mycket trevlig bild!

InläggPostat: 26 jan 2008, 15:50
av arnfinn
Bild 1 og 2 fungerer ikke :cry:

Hadde man startet å frigi / utrangere GMC'er så tidlig. I Norge var ikke det mulig så tidlig iaf etter min kännedom. Men kanskje de var tilgjengelig for sivilt bruk mye tidligere i Sverige?

Synes forøvrig at den kan se litt vel grov ut for å være en CCKW. Mulig at det er en som har fått større hjul, men det kan vel også være en Diamond T - krigens tungdrager?

InläggPostat: 26 jan 2008, 16:05
av Lars-Gunnar
arnfinn skrev:Bild 1 og 2 fungerer ikke :cry:

Hadde man startet å frigi / utrangere GMC'er så tidlig. I Norge var ikke det mulig så tidlig iaf etter min kännedom. Men kanskje de var tilgjengelig for sivilt bruk mye tidligere i Sverige?

Synes forøvrig at den kan se litt vel grov ut for å være en CCKW. Mulig at det er en som har fått større hjul, men det kan vel også være en Diamond T - krigens tungdrager?


Upptäkte det. Provade refrecha, Fungerade dåligt så jag öppnade sitera och sparade det igen. Då funkade det.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 26 jan 2008, 16:09
av Lars-Gunnar
Micke Lund skrev:[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/papperstransporttillhollm3.jpg[/img]
Nu vill jag vara lite petig här, men 1970 hade vi väl högertrafik sedan 3 år tillbaka :? Iallafall söder om dalälven :D :D :D
Fina bilder du har[/img]


Ja, Micke det reagerade jag inte på. Det är vad SCA har skrivit som information men de har nog fel. Det skall nog vara mellan 60-65 någonting. Bra med skärpt folk.

Lars-Gunnar :wink:

InläggPostat: 26 jan 2008, 16:47
av Lars-Gunnar
Har laddat om Bild 1-2 så jag hoppas att det fungerar bättre nu.

Refrecha i värsta fall.

Lars-Gunnar :wink:

InläggPostat: 26 jan 2008, 17:16
av Lars-Gunnar
Roger förstorade upp bilden från 100 till 150%. Bilden är hämtad från en bildbank och är inte 100% upplöst. De är lite lägre upplösta för visning men vi får se vad det blir för resultat med 150%.

Bild

Lars-Gunnar :wink:

Re: Virkesbilar, papperstransporter och andra transporter

InläggPostat: 26 jan 2008, 21:10
av Fredrik Klint
Roger Larsson skrev:[quote="

Bild 7
Bild


Om man ser noga på bärgningsbilens skärmar så verkar det som om det är ett bärgningsaggregat monterat på en GMC militärtruck. Även hytten har ett icke svenskt stuk.

Fotot är taget på väg norrut från Sundsvall sett. Där går en backe i en vid båge och på den tiden var det väl inte så brått att salta som dom har nu. Det är ju svårt att se om den har fastnat eller råkat ut för motorkrångel. Filtertransporten skulle till Ortvikens pappersbruk som ligger vid Sundsvallsbukten.


Lars-Gunnar :)


Har Du bilden med GMC-bärgaren från Ture Granström(?) i ett större (bättre) format? Fö en mycket trevlig bild![/quote]

Guldbild! Den är jag också intresserad av...
Roger: Observera att det står "Granström". Det namnet fanns kvar även på 70- och 80-talet hos Kåren i Sundsvall, kolla bilar med radio-nr 656-658.

InläggPostat: 28 jan 2008, 22:10
av Åkarns Kalle
Hej Lars-Gunnar tid, "exakt plats" och år önskas för bilden där granström bärgar filtertransporten

mvh Åkarns Kalle

InläggPostat: 29 jan 2008, 00:51
av Lars-Gunnar
Åkarns Kalle skrev:Hej Lars-Gunnar tid, "exakt plats" och år önskas för bilden där granström bärgar filtertransporten

mvh Åkarns Kalle


Platsen är på E4 en kilometer norr om Sundsvall under viadukten till Skönsberg.
Året är 1965 troligen i jan-feb mellan kl 10-15.

Då det är vinter kan det inte vara på morgonen då det är för mörkt och inte efter 15.00 då det börjar bli mörkt.

Vädret är som synes mulet och då dröjer ljuset längre.

Lars-Gunnar :wink:

InläggPostat: 29 jan 2008, 22:22
av Thomas Almen
Jaha, det är viadukten vid OK, ovanför Tivoliverken. Den där LBS 76:an i Tunadals hamn, med 2 trailrar, vilket åkeri tillhörde den?.

InläggPostat: 29 jan 2008, 22:57
av Åkarns Kalle
Tack Lars-Gunnar då vet jag precis

Åkarns Kalle

InläggPostat: 29 jan 2008, 23:10
av Per Thomson
SCA bedrev liksom några andra större industriföretag inom skog, gruv och järn, ett betydande arbete med att effektivisera transporterna. Bilderna från Lars-Gunnar på denna "tråd" samt även under "Riktiga timmerbilar" visar detta.

Denna utveckling har säkert varit viktig för svensk ekonomi eftersom vi varit så beroende av våra basindustrier - faktiskt existerar detta beroende även idag.

InläggPostat: 29 jan 2008, 23:37
av Lars-Gunnar
Thomas Almèn skrev:Jaha, det är viadukten vid OK, ovanför Tivoliverken. Den där LBS 76:an i Tunadals hamn, med 2 trailrar, vilket åkeri tillhörde den?.


Ja du Thomas jag vet faktiskt inte. Den har ju inte SCA:s logotype. Frågan är om den kom från Sundsvalls LBC och var utlånad tillfälligt. Om jag förstorar upp bilden blir den bara suddig så inget kan avläsas. Jag är inte så insatt i SCA:s transporthistoria och vilka som körde/ägde olika bilar då jag inte haft med denna sektor att göra.

Så mycket kan jag dock säga att den försvann ur leken rätt tidigt. Det kom sådana här RoRO-truckar istället som drog breda färdiglastade vagnar med hårda små hjul direkt in i SCA:s egna båtar (3 st) och sedan lämnade dessa i lastrummet.

Ledsen om jag inte kunda vara till någon större hjälp.

Lars-Gunnar :(