Vid backgång..........

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vid backgång..........

Inläggav Kjell T » 08 sep 2009, 10:46

För snart tjugo år sedan diskuterade jag lastbilar från 40-50 -talet med en fd officer från Norrland. Han berättade då att vissa bilar hade benägenhet att börja gå bakåt bla vid körning i uppförsbackar om förare var oerfaren ( värnpliktig ) och hade valt för hög växel så att motorn stannade. Om föraren då inte snabbt fick in kopplingen tryckt kunde motorn starta bakåt. Detta fenomen var möjligt pga den symetriska kamaxeln i insprutningspumparna. Vid backgång fick motorn ingen smörjning och ett haveri skedde om man inte fick stopp på den tillräckligt snabbt.

Fd officeren påstod att det innanför huven på armelastbilarna med denna svaghet fanns en yxa och en skylt med texten: " VID BACKGÅNG HUGG AV TRYCKRÖREN".

Med denna åtgärd blev skadan minsta möjliga.

Känner någon till om det verkligen var så att bilarna var försedd med denna skylt och yxa? Eller är det fantasier?
Kjell T
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vid backgång..........

Inläggav janper » 08 sep 2009, 12:43

Det är en bra historia men den är INTE sann.
Det är sant att äldre bilar kan starta baklänges men det finnes nog bättre metoder att stoppa motorn på.

m.v.h
JP
janper
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 12 sep 2008, 07:11
Ort: Karlstad

Re: Vid backgång..........

Inläggav Anders » 08 sep 2009, 12:53

Det är ju mer eller mindre förenat med livsfara att hugga av tryckrören.

Har även hört en liknande skröna, men då var det en busschafför som proppat avgasröret fullt av mossa för att få stopp på en motor som börjat gå baklänges :mrgreen:


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vid backgång..........

Inläggav Anders Ason » 08 sep 2009, 17:05

Det var en gång ... när jag var liten för riktigt länge sedan. Då sa åkargubbarna också att en diesel kunde starta baklänges och att den då rusade tills den sprängdes. Startknappen skulle också hållas inne så länge att man verkligen var säker på att motorn gick för att undvika bakslag. (I min nuvarande Scania är det förstås en riktig startknapp och inte något bjäfs med nyckeln).

Jag växte upp med lastbilar och är fortfarande besviken på att jag aldrig sett en lastbilsmotor sprängas. I min barnfantasi blev det till ett värre skådespel än i en modern actionfilm. Ta inte ifrån mig min förväntan då jag fortfarande vill uppleva en lastbilsmotorsprängning! Det är självklart helt rätt att så sker om den går i gång baklänges.


:D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vid backgång..........

Inläggav Böll » 08 sep 2009, 19:32

Min gamla Puch moped,den knuffa ja ofta igång baklänges för å ploja lite,men med lastbil,hmm.........nae.... :mrgreen:
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Vid backgång..........

Inläggav Bysmeden » 23 sep 2009, 18:46

2 taktsdieslarna hade visst den egenskapen att de lätt kunde starta baklänges om de kvävdes i uppförsbacke eller skulle dra igång i motlut med för litet gaspådrag. I Finland fanns på 50 och 60 talen en hel del lastbilar med 2 taktare bl. a. Krupp, Hengsel, tror det skrevs så, Rhein Ford, Fargo, Sisu hade också ett tag 2 taktare bl. annat. Säkert också någon fler.
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RW1988 och 14 gäster