hvor hittar man delar til gamla volvo'er?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

hvor hittar man delar til gamla volvo'er?

Inläggav volvobrynk » 22 aug 2009, 19:17

Hej

Jag har nog hit mig en volvo LV249, men jag mommer nok for at hitta delar til den. Men hvor?

Det blivar mestans brems delar og og motor delar.
volvobrynk

Re: hvor hittar man delar til gamla volvo'er?

Inläggav S-V L44 » 23 aug 2009, 11:51

Det är nog ömsesidigt lika svårt (eller lätt - beroende på hur man ser på saken) att finna delar till Volvo som till Scania-Vabis om man håller på med lite äldre fordon. Principen gäller väl att ju äldre fordon, desto svårare att hitta delar eftersom utbudet av begagnade kompletta reservdelsfordon eller lösa delar naturligtvis minskar med stigande ålder då det har skrotats ut relativt fler.
Man kan nog generellt också säga att det är svårt att hitta dessa objekt i starkt urbaniserade områden (dvs. storstadsområden) och förmodligen då också så i Danmark. Men i skogstrakter och glesare befolkade områden i t.ex. mellersta och norra Sverige blir det genast lite lättare. "Problemet" är väl de långa avstånden för oss här längre söderut. Det blir ju både lite besvärligare och dyrare att leta efter och framförallt att transportera större grejor, t.ex. hela fordon.

Sedan hänger det ju givetvis också samman med i hur många exemplar en viss bilmodell tillverkats och om det använts mer eller mindre unika delar. Jag inbillar mig att Scania-Vabis var mycket tidigare än Volvo med att begränsa antalet varianter på komponenter och därmed är nog Volvo lite "besvärligare" då man får vara mer uppmärksam på fler detaljvariationer. Men jag har funnit att även Scania-Vabis har mycket mer olika komponenter än vad jag först trott. Scania-Vabis L51-serien har t.ex. ingenting mer än enstaka karosskomponenter gemensamt med L10-serien och i princip inte heller med L40-serien som fanns mellan L10 och L51. Därför försöker jag alltid att identifiera chassinumret när jag letar efter reservdelsfordon och/eller delar till mina bilar. Det är större chans att det blir "rätt" om det inte skiljer alltför mycket mellan chassinumren. Sedan får man ju ändå vända och vrida på grejorna samt mäta upp kritiska mått så att man inte skaffar grejor som sedan visar sig inte passa när man väl fått hem dem.

Som du nämner är nog bromsarna en av de vanskligaste funktionerna att få ordning på, men det går säkert det med. Bromsarna kom ju i regel från någon större internationell tillverkare så det finns säkert en hel del kompatibilitet mellan olika bilmodeller inte bara mellan Volvo och Scania. Det gäller bara att veta vad. Bromsdetaljerna vid hjulen bekymrar mig nog minst. Det är funktionen hos vakuumservon som jag tror är lite mer komplicerad att få ordning på.

Själv började jag, när jag väl bestämt mig att inhandla veteranfordon (i mitt fall Scania-Vabis 2L12 plus ytterligare två skakfyror, L51 och nu också en 2F12), att skaffa fram litteratur, dvs. instruktionsböcker och reservdelskataloger från lite olika årgångar och även olika modellserier inklusive L20 och L60.
Dessa böcker är ovärderliga när man betraktar enskilda funktioner och tekniska lösningar. Reservdelskatalogerna innehåller både sprängskisser och reservdelsnummer och då blir det betydligt lättare att både förstå hur grejorna fungerar och att söka efter reservdelar (det kanske visar sig att samma reservdel kan finnas på en helt annan bilmodell).

Jag skulle också starkt rekommendera att försöka ha kontakt med andra individer som har samma bilmodell som du själv har för att utbyta erfarenheter och få hjälp att leta efter delar.

Många fotografier inklusive foton av enskilda detaljer på fordonen är också till stor hjälp när man funderar över hur man skall lösa vissa problem under renoveringsarbetet.

När det gäller Volvo LV249-serien så finns det minst 10-15 registrerade fordon i Sverige och flera är fullt fungerande veteranlastbilar som deltar på flera organiserade rallyn.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack