Sida 1 av 1

Fem gamla bilder...

InläggPostat: 17 aug 2009, 18:18
av Fredrik Klint

Re: Fem gamla bilder...

InläggPostat: 18 aug 2009, 12:29
av Anders
Det var ju en av Scaniorna med rakåtta! :D
Dock inte speciellt mycket mönster kvar på vissa av däcken, kanske en bidragande orsak till att den hamnade där den är på bilden?
Undrar var den bilden är tagen?

Riktigt fina bilder som du har plockat fram!`

Anders

Re: Fem gamla bilder...

InläggPostat: 18 aug 2009, 13:03
av Per Thomson
Fina bilder Fredrik, var har du hittat dom?
Tommy Linberg skulle nog bli glad om han fick den sista bilden såvida han inte har den redan.

Re: Fem gamla bilder...

InläggPostat: 19 aug 2009, 21:10
av Fredrik Klint
Kul med uppskattning! :D

Tryggen och Vikingen med grävmaskinen är avfotograferade på Stadsmuseét resp. Spårvägsmuseét. Ibland kan man hitta trevliga bilder där man minst anar...
Övriga tre är olycksbilder som kommer från ett gammalt bärgningsföretag. Och visst är det kul med en av rak-åtta-prototyperna. Just denna hade chassi-nr 86004 och motor-nr 72608.
Ifall ni inte märkt så står datum då fordonet avregistrerats under bilderna också.

Re: Fem gamla bilder blev sju...

InläggPostat: 04 jan 2010, 21:39
av Fredrik Klint
Det går trögt på hemsidefronten (har ju aldrig tid eller så prioriterar jag fel :wink: )
Men jag har i alla fall lagt till två gamla Scanior.

Länken finns i första inlägget :idea:

Re: Fem gamla bilder...

InläggPostat: 04 jan 2010, 22:12
av Anders
A11158 har jag stiftat bekantskap med i en mycket gammal veteranlastbilskrift, men ett trevligt återseende!
Den andra 390;an har jag aldrig sett förut. Är det bara jag, eller ser det ut som om ramen har blivit en aning knäckt bakom hytten? rejäla strålkastare var det i alla fall!
Undrar hur mycket/om något skiljer mellan 380;an och 390;an?

Det här är mina absoluta favorit vad gäller Scanior, treaxliga bilar från tiden före L-serien!
Stort tack för de här bilderna!

Anders

Re: Fem gamla bilder...

InläggPostat: 04 jan 2010, 23:11
av Fredrik Klint
Trevligt att de uppskattas! Den här Scaniamodellen diskuterades ju tidigare och är ovanlig idag på "Tunga Rallyn" och liknande, tyvärr.

Jag kan bidra med lite mer fakta:

Enligt reg-bevisen så har 380 120hk och 390 130hk. Båda bilarna har axelavstånd 500+111 resp. 112cm och förefaller vara originalboggie, ej ombyggda tvåaxlingar. Den diffande centimetern har förmodligen uppstått vid besiktning. Båda har totalvikt 15 ton.
A542 köptes ny av åkare Israel Levin (när hörde du någon heta Israel i förnamn sist?), hemmahörande på Skånegatan på Södermalm (Stockholm). Den registrerades 22 februari 1940 och såldes till Malmöhus län och erhöll reg-nr M11298 den 12 augusti 1949.
A11158 har jag glapp i faktan men vet att den reggades 1 juli 1940, men ingen Stockholmsbil i grunden. Tidigare reg-nr var AC3499. Köpt 20 augusti 1948 utav en åkare Öberg i förorten Älvsjö. Troligtvis avställd bara något år senare eller två och slutligen avregistrerad 15 september 1954.

Re: Fem gamla bilder...

InläggPostat: 04 jan 2010, 23:20
av swedishbrasscar
Har oxå sett bilden på A11158 förrut, i t.ex. B-E Linds Scaniabok.
Men A542 har jag inte sett förrut, så den bilden uppskattar jag särskilt.
Men visst ser den liten bananaktig ut... :wink:
Gillar dessa S-V innan den nya kylarmaskeringen började användas!

Anders skrev:A11158 har jag stiftat bekantskap med i en mycket gammal veteranlastbilskrift, men ett trevligt återseende!
Den andra 390;an har jag aldrig sett förut. Är det bara jag, eller ser det ut som om ramen har blivit en aning knäckt bakom hytten? rejäla strålkastare var det i alla fall!
Undrar hur mycket/om något skiljer mellan 380;an och 390;an?

Det här är mina absoluta favorit vad gäller Scanior, treaxliga bilar från tiden före L-serien!
Stort tack för de här bilderna!

Anders

Re: Fem gamla bilder...

InläggPostat: 04 jan 2010, 23:25
av Anders
swedishbrasscar skrev:Har oxå sett bilden på A11158 förrut, i t.ex. B-E Linds Scaniabok.


I skriften Motorhistoriskt Magasin 4 1979 står följande om A11158: "Ovan en typ 380 fotograferad 1948 med 9370 kg last; vagnen gick då regelbundet två turer i veckan Stockholm-Malmö"
För övrigt var det en av de första veteranlastbilskrifterna som jag stötte på. Tur att sådant fanns hemma från början! :mrgreen:
Det har nog inte påverkat mig ett dugg att som barn enbart läsa om veteranlastbilar :mrgreen:

Anders