Vakuumhydrauliska Bromsar – Anledning till ny underkategori?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vakuumhydrauliska Bromsar – Anledning till ny underkategori?

Inläggav S-V L44 » 11 aug 2009, 23:12

Det har ställts en del frågor kring vakuumhydrauliska bromsar i detta forum.
Vakuumhydrauliska bromsar är ju idag en lite förlegad teknologi i alla fall i den tyngre lastbilsklassen.
Då är det kanske inte så konstigt att det kan uppstå diverse udda frågor som man kanske vill ha svar på.

Vakuumteknologin i diverse styr- och reglerkretsar (inte bara inom fordonsindustrin) användes flitigt innan tryckluft som är betydligt mindre känsligt för bl.a. läckage tog över.
I fordon utnyttjades vakuum till bl.a. förstärkning av bromskraften, drift av vindrutetorkare, etc..

Kanske vi skulle skapa en ny underkategori under ”Verkstäder” som just behandlar allehanda allmänna bromsfrågor som inte är märkesrelaterade? Inte bara frågor relaterade till hydrauliska bromsar utan även tryckluftsbromsar.

Jag har ännu inte kommit till bromsrenoveringen av mina bilar men har i förebyggande syfte studerat ämnet lite grand så att man är förberedd på kommande problemställningar.

Till min hjälp har jag haft några Scania-Vabis instruktionsböcker från 40- och 50-talet (L10, L40 och L20 chassierna),”General Motors Bilbok” utgiven 1953 samt en bok som heter ”Bilen” tredje upplagan utgiven 1955.
Här har jag lärt mig en hel del teori i ämnet.
Från början användes undertrycket i motorns insugningsrör för att skapa nödvändigt vakuum för servon. (Detta undertyck är högre vid tomgång än vid fullvarv på motorn. Man minns ju gamla vakuumdrivna vindrutetorkare som nästan stannade då man som bäst behövde dem. Och vid just tomgång då man stod still med bilen så svepte de som sjutton.)
Det blir bättre vakuumeffekt i insugningsröret på en bensinmotor än på en dieselmotor.
Ett tungt fordon behöver också mer bromskraft än ett lättare fordon.
Därför är en dieselmotordrivet tungt fordon oftast försedd med en speciell vakuumpump istället. Dessutom har man installerat en vakuumtank för att alltid ha vakuum tillgängligt när man väl behöver den extra servohjälpen under plötslig inbromsning.

I princip fungerar bromssystemet som vilket ordinärt hydrauliskt bromsystem som helst.
Det ”udda” med systemet är just vakuumpumpen, vakuumcylindern (oftast helt sammanbyggd med huvudcylindern) och vakuumbehållaren. Vakuumcylindern kan också utgöras av ett membran, men det verkar som om t.ex. Scania enbart höll sig till cylindrar.
Skissen nedan visar ett vakuumhydrauliskt bromssystem.

Vakuumhydrauliskt Bromssystem.JPG
Vakuumhydrauliskt Bromssystem.JPG (60.39 KiB) Visad 5608 gånger

1. Insugningsrör. (Ersätts med separat vakuumpump på fordon som kräver detta.)
2. Backventil.
3. Bromsventil. Ofta inbyggd i servobromscylindern.
4. Servobromscylinder eller vakuumcylinder.
5. Vakuumbehållare.
6. Dubbel vakuummeter för bromscylinder resp. vakuumtank.
7. Hydraulisk huvudcylinder.
8 & 9. Hydrauliska hjulcylindrar.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Vakuumhydrauliska Bromsar – Anledning till ny underkategori?

Inläggav S-V L44 » 11 aug 2009, 23:17

Boken ”Bilen” skriven av Stensland/Johnsson utgiven av Mauritzons Boktryckeri har ett bra bildmaterial som i allmänna ordalag beskriver systemet. Scanias instruktionsböcker visar detaljer som är ”unika” för Scania och det framgår av bildmaterialet att lite olika komponenter har använts under olika år.

Jag har tagit mig friheten att kopiera fyra bilder från boken ”Bilen” som visar hur vakuumcylindern arbetar under körning resp. inbromsning.

Vukuumcylinderns Funktion - a - Under Körning.JPG
Vukuumcylinderns Funktion - a - Under Körning.JPG (63.99 KiB) Visad 5606 gånger

Vukuumcylinderns Funktion - b - Begynnande Bromsning.JPG
Vukuumcylinderns Funktion - b - Begynnande Bromsning.JPG (68.79 KiB) Visad 5606 gånger

Vukuumcylinderns Funktion - c - Konstant Bromsning.JPG
Vukuumcylinderns Funktion - c - Konstant Bromsning.JPG (60.33 KiB) Visad 5606 gånger

Vukuumcylinderns Funktion - c - Konstant Bromsning.JPG
Vukuumcylinderns Funktion - c - Konstant Bromsning.JPG (60.33 KiB) Visad 5606 gånger

1. Vakuumservocylinder.
2. Kolvreturfjäder.
3. Vakuumventil (sugventil).
4. Sugledning.
5. Friskluftventil.
6. Ventilhus.
7. Friskluftkanal.
8. Bromspedal.
9. Pedalstag.
10, 11 & 12. Ventilstyrarm med centralaxel.
13. Ventilstyrstång.
14. Ringhylsa.
15. Axeltapp för hävarmarna.
16. Bromshävarm.
17 & 18. Bultar.
19. Bromsstång.
20. Axeltapp.
21. Balansarm.
22. Fäste för kedja.
23. Kedja.
24. Kolv.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Vakuumhydrauliska Bromsar – Anledning till ny underkategori?

Inläggav S-V L44 » 12 aug 2009, 10:50

Här är en bild av en sönderskuren vakuumservocylinder.
Denna ser i princip lika ut som de Scania använde även om de verkar ha haft en rad enheter genom åren som ser lite olika ut. Jag vet inte vilken typ Volvo hade, men förmodar att principen var densamma.

Siffrorna som leder till de olika komponenterna i enheten anknyter till samma siffror i inlägget ovan.

Vakuumservocylinder.JPG
Vakuumservocylinder.JPG (138.56 KiB) Visad 5582 gånger

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack