Sida 1 av 1

Färglöst

InläggPostat: 30 jul 2009, 07:05
av Anders Ason
Funderade på färgernas kemiska sammansättning för fordon under åren. Man kan ju se mycket gamla lastbilar som har en mycket bra lack i behåll. Vad är det för färg? Terpentin, linolja o s v var väl vad som fanns till buds förr i tiden, för att sedan bli konstharts, syntet och tvåkomponent. Vad ska man välja för färg egentligen (som nu går att få tag i) på en 20, 30, 40, 50 -talsbil osv? Sprayburkar från Biltema!

Hur förbehandlar man om man inte har tillgång till bläster?


Re: Färglöst

InläggPostat: 30 jul 2009, 18:57
av Kjell T
Det är en kostnadsfråga vad man skall använda för färg. För länge sedan var Cellulosafärger vanliga, därefter kom Alkydfärger och sedan bla Akrylfärger, Polyuretanfärger mm. Färger till personbilar kostar vansinniga pengar. Det finns speciella lastbilsfärger som är billigare, bla Du Pont har en sån.
De billigaste färgerna torde vara färger avsedda för traktorer och kan köpas från traktortillbehörsaffärer. Kvaliten är inte den allra bästa, men står fordonet under tak tror jag att det håller bra länge.

Re: Färglöst

InläggPostat: 30 jul 2009, 22:15
av Anders Ason
Fick i dag tips om en tvåkomponent vid namn "Dynalon", finns som grund och som dessutom ska vara brytbar i alla kulörer.

Re: Färglöst

InläggPostat: 31 jul 2009, 09:59
av Per Thomson
Jag använder just nu Temadur HB80 (tvåkomponent).
Först grund Temacoat GPL-S Primer.
Ser på burkarna att de kommer från färghuset i Falun.

Re: Färglöst

InläggPostat: 01 aug 2009, 17:46
av BURTRÄSKARN
Firman Olsson i Ellös säljer en (enkomponentfärg) till lantbruksmaskiner som heter maskinemalj,en mycket bra färg med många olika färgalternativ. Deras tel 0304-751010 :D