Bussbygge

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bussbygge

Inläggav Per Thomson » 20 jul 2009, 14:11

Tidigare har vi diskuterat "busslastbilar" här på forumet och på tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=333&hilit=artur+larsson&start=15 syns en bild på en sådan och jag nämner en åkare vid namn Artur Larsson, Krylbo som hade ett liknande bussbygge. Nu idag fick jag ett telefonsamtal från en Håkan Eriksson som under åren 1961 till 1969 var anställd hos Artur Larsson och körde denna busslastbil. Han berättade att det troligtvis var en 135 hk motor i den, alltså den motor som tillhörde L60 lastbilarna innan Regenten kom (L71). Denna busslastbil hade från början varit en vanlig buss hemmahörande i Västerås.

Håkan berättade att busslastbilen med 8 meters släp huvudskligen användes för transport av lätta snickerier typ färdiga garderober från fabriken i Brovallen (Krylbo) till huvudsakligen Stockholm men även en hel del laster ända till Haparanda. Garderobslasterna gick väl någorlunda med tanke på den klena motorstyrkan men returlasterna med board från Piteå innebar oftast nätt och jämt gångfart i motluten. Däremot med vacumbroms och nedförslut som Skulebacken kunde innabära att hastigheten ibland blev mer än riskabelt hög eller som Håkan uttryckte det " . . . gå utav 17 ner mot Sandöbron".

Håkan hade dock inget foto på bilen men någon som läser detta kanske hör av sig.
Tack för det telefonsamtalet Håkan!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster